2684
Sök

Noll andrahandsvärde på a-traktorn när de börjar dra ihop sig för EUs nya regler?

1 Inlägg
15 augusti
Trådstartare
#1
Letar a-traktor åt dottern som fyller 15 i vinter. Dotter nummer två är två år yngre, så den kommer behöva hålla fem år vilket gjorde att jag tog mig tiden att kolla upp de nya reglerna som är på gång från EU. Vill ju inte ha en kalldusch och än mindre behöva släpa en hel bil med mig in i duschen?

Förslaget i sin helhet, så som det ser ut just nu hittar ni här;
https://transport.ec.europa.eu/system/f … 23_127.pdf
Detaljer kan komma att ändras men vi kan nog räkna med att stora delar genomförs.

I tidningarna har förslaget presenterats som att åldersgränsen för a-traktor ska höjas från 15 år till 16 år, men i gengäld ska dem få köras i 45 km/h. Så enkelt är de inte inser man ganska snabbt om man lägger några minuter på att läsa innehållet.

Det är en serie av grejer som kommer ändras, som sammantaget kan döda hela marknaden för redan byggda a-traktorer.
1. Det ska inte längre vara tillåtet att köra traktor på AM-kort (som tas efter reglerna införts).
2. En ny personbilskategori skapas, som får framföras i 45 km/h och ha max totalvikt på 2500 kg.
3. Körkort B1 behövs för att köra ovanstående, för ett sådant måste man vara 16 år.

Så även om de kommer kunna ändras i detaljerna, känns det mest som röstfiske i landsbygden av de politiker som opponerat sig. Om punkt ett ändras, så kommer ändå alla 16-åringar vilja ha 45-bil ett år senare, varpå marknaden för a-traktorn decimeras. Punkt två lär inte ändras, alla som inte är tillverkade i baksätet på en PV inser nog att dessa fordon är långt attraktivare än dagens a-traktor då de inte lär bli begränsade i bagage osv, utöver att de går fortare. Punkt tre kan man kanske hävda ska sänkas till 15 år, men detta har redan utretts flera gånger och de faller inte 15-åringens behov utan på den skada som denne kan orsaka på andra genom att köra en fullstor bil i 45 km/h mot dagens 30 km/h. Ni som inte håller med om denna, tänk er själva skillnaden på att köra 45 istället för 30 inne i ett villaområde med lekande barn (det var senast svenska Transportstyrelsen som slog fast detta i förra utredningen om a-traktorer).

Eftersom den nya fordonskategorin är en variant av personbil lär det bli samma problem som du får idag ifall du vill ändra tillbaka din a-traktor till personbil. Även om det inte finns något formellt hinder, så finns det många krav på personbilen som mildrades i samband med att den blev ombyggd till traktor, och för att ändra tillbaka måste man kunna bevisa att bilen uppfyller alla de krav som ställdes på den en gång i tiden. Ingen omöjlig uppgift men kostnaden för att få t.ex. Volvo att skriva ett sånt intyg torde vara astronomiskt, så det är nog bara relevant ifall ni byggt av en Rolls Royce typ.

Ambitionen är att dessa nya regler ska vara införda före 2028. Summa summarum kan nog konstateras att alla dessa tusentals a-traktorer som byggts de senaste åren kommer vara vatten värda inom kort ifall detta går genom. Vem kommer vilja ha en 30-bil när man istället kan välja en 45-bil, som dessutom troligtvis kommer få ha bagage och baksäte intakt? Kommer ju bli lite lätt desperat läge för alla som byggt av bilar i hundratusenkronorsklassen. Själv ska jag nog köpa en påse popcorn så länge smile
Senast redigerat av ppoonnttuuss (15 augusti )

4 107 Inlägg
15 augusti
#2
Jag hänger inte med riktigt, varför skulle man inte kunna regga om A-traktorn till den nya 45km/h klassen?
Finns det något i förslaget som talar för att man måste kunna visa avgas intyg eller liknande för att gå ifrån 30 km/h klass till 45km/h eller är det bara din teori?



Jag måste säga att jag är väldigt kluven kring 45 km/h traktorer.

Visst, dom stoppar inte upp trafiken lika mycket och det går ju smidigare för ungdommarna att ta sig fram när hastigheten ökar med 50%.

Men dom kan ju knappt hantera sina traktorer i 30 km/h. Såg nog fler A-traktorer i diket i vintras än jag såg vanliga bilar.

Anledningen att man har 30 km/h vid skolor osv är att chansen att överleva om man blir påkörd i 30km/h är 90%.
Ökar man hastigheten till 50 km/h så är det bara 10% som överlever.

Tillåter man A-traktorer att köra i 45km/h så tror jag det kommer leda till en del dödsolyckor.
Samtidigt kanske det blir aningen färre vansinnes omkörningar och förra olyckor och dödsfall pga det.


6 007 Inlägg
15 augusti
#3
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!


837 Inlägg
15 augusti
#4
jaka54 skrev:
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!
Sverige tillåter även annat som gamla amerikanska bensin slukande avgas smutsiga bilar som körs sakta och stoppar upp trafiken och Motorcyklar som inte fyller någon mer funktion än buskörning och störa omgivningen eller att medelålders män skickar upp 4kg hemma byggda flygplan i luften drivna av brand farliga vätskor och kontrollerade utav ett ganska opålitligt radio system utan att någon licens behövs
Det är inte klokt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 160 Inlägg
15 augusti
#5
Muskelbil skrev:
jaka54 skrev:
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!
Sverige tillåter även annat som gamla amerikanska bensin slukande avgas smutsiga bilar som körs sakta och stoppar upp trafiken och Motorcyklar som inte fyller någon mer funktion än buskörning och störa omgivningen eller att medelålders män skickar upp 4kg hemma byggda flygplan i luften drivna av brand farliga vätskor och kontrollerade utav ett ganska opålitligt radio system utan att någon licens behövs
Det är inte klokt
Jag håller alla hastigheter i Sverige med min bil och den drar kanske lite över litern. 0,3 i CO-halt. Inte så farligt tycker jag. Dessutom så är det kat på den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 160 Inlägg
15 augusti
#6
jaka54 skrev:
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!
Tänk att det är mycket säkrare med en A-traktor mot mopeder och jag bryr mig inte om dom utan kör om när tillfälle ges utan att bli irriterad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

837 Inlägg
15 augusti
#7
Vettemannen skrev:
jaka54 skrev:
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!
Tänk att det är mycket säkrare med en A-traktor mot mopeder och jag bryr mig inte om dom utan kör om när tillfälle ges utan att bli irriterad.

/Benny
Håller med

Och om hastigheten ökas 50% till 45
Blir om körningen på 50 väg jätte lång och ganska lång på 70 väg
Kör A-traktor 30 är det lättare att köra om
Jag kör lätt om med min amerikanare på 80 och 90 när man kan gasa på lite

837 Inlägg
15 augusti
#8
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
jaka54 skrev:
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!
Sverige tillåter även annat som gamla amerikanska bensin slukande avgas smutsiga bilar som körs sakta och stoppar upp trafiken och Motorcyklar som inte fyller någon mer funktion än buskörning och störa omgivningen eller att medelålders män skickar upp 4kg hemma byggda flygplan i luften drivna av brand farliga vätskor och kontrollerade utav ett ganska opålitligt radio system utan att någon licens behövs
Det är inte klokt
Jag håller alla hastigheter i Sverige med min bil och den drar kanske lite över litern. 0,3 i CO-halt. Inte så farligt tycker jag. Dessutom så är det kat på den.

/Benny
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
jaka54 skrev:
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!
Sverige tillåter även annat som gamla amerikanska bensin slukande avgas smutsiga bilar som körs sakta och stoppar upp trafiken och Motorcyklar som inte fyller någon mer funktion än buskörning och störa omgivningen eller att medelålders män skickar upp 4kg hemma byggda flygplan i luften drivna av brand farliga vätskor och kontrollerade utav ett ganska opålitligt radio system utan att någon licens behövs
Det är inte klokt
Jag håller alla hastigheter i Sverige med min bil och den drar kanske lite över litern. 0,3 i CO-halt. Inte så farligt tycker jag. Dessutom så är det kat på den.

/Benny
Du har moderna sport bilar jag tänkte på dom här gamla pråmarna med 6 9 stupfulla skrikiga puckon i

2 335 Inlägg
15 augusti
#9
ppoonnttuuss skrev:
Det är en serie av grejer som kommer ändras, som sammantaget kan döda hela marknaden för redan byggda a-traktorer.
1. Det ska inte längre vara tillåtet att köra traktor på AM-kort (som tas efter reglerna införts).
2. En ny personbilskategori skapas, som får framföras i 45 km/h och ha max totalvikt på 2500 kg.
3. Körkort B1 behövs för att köra ovanstående, för ett sådant måste man vara 16 år.
1. Bra.
2. Kanske inte lika bra...
3. Perfekt i kombination med punkt 2.

Som några redan antydit har ungarna fullt upp med att öht. kontrollera sina 30km/h, vilket tyder på att AM-kortet inte är i närheten av tillräckligt ens idag. Undantag existerar, men dom är få iaf häromkring.
Har alltid ansett att 15 är åt h-e för ungt för att ratta runt en 1.5ton+ stor stålklump - oavsett hastighet, helt utan översyn("lärare", som när man börjar övningsköra vid 16).

Ett alternativ skulle väl vara att införa det nya utan att ta bort det gamla nuvarande systemet, lite som klass 1 och klass 2 mopeder. Visserligen var dom fräcka nog att sänka hastigheten från 30 till 25 på klass 2 när det infördes men...


9 110 Inlägg
15 augusti
#10
Ser ju hellre att ungdomarna åker omkring i bilar i 45kh/tim än att dom åker i dessa små jävla plastlådor i samma hastighet. I en bil har dom i alla fall en chans att överleva vid krock. En plastlåda blir ju bara brödsmulor vid krock.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 160 Inlägg
16 augusti
#11
Muskelbil skrev:
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
jaka54 skrev:
Enklast vore att föbjuda dem helt!
Är det bara sverige som tillåter sånt här dravel?!
Sverige tillåter även annat som gamla amerikanska bensin slukande avgas smutsiga bilar som körs sakta och stoppar upp trafiken och Motorcyklar som inte fyller någon mer funktion än buskörning och störa omgivningen eller att medelålders män skickar upp 4kg hemma byggda flygplan i luften drivna av brand farliga vätskor och kontrollerade utav ett ganska opålitligt radio system utan att någon licens behövs
Det är inte klokt
Jag håller alla hastigheter i Sverige med min bil och den drar kanske lite över litern. 0,3 i CO-halt. Inte så farligt tycker jag. Dessutom så är det kat på den.

/Benny
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:

Sverige tillåter även annat som gamla amerikanska bensin slukande avgas smutsiga bilar som körs sakta och stoppar upp trafiken och Motorcyklar som inte fyller någon mer funktion än buskörning och störa omgivningen eller att medelålders män skickar upp 4kg hemma byggda flygplan i luften drivna av brand farliga vätskor och kontrollerade utav ett ganska opålitligt radio system utan att någon licens behövs
Det är inte klokt
Jag håller alla hastigheter i Sverige med min bil och den drar kanske lite över litern. 0,3 i CO-halt. Inte så farligt tycker jag. Dessutom så är det kat på den.

/Benny
Du har moderna sport bilar jag tänkte på dom här gamla pråmarna med 6 9 stupfulla skrikiga puckon i
Håller med dig där. Man har ju sett hur dom beter sig på cruisingar o.s.v.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 519 Inlägg
22 augusti
#12
Senast redigerat av KenthIJ (22 augusti )

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 160 Inlägg
22 augusti
#13
Eftersom nästan alla A-traktorer från början har en fungerande avgasrening med katalysator eller partikelfilter så är det väl bara att lagstifta om att denna utrustning ska finnas på fordonet vid kontrollbesiktningen annars blir det registreringsbesiktning. Svårare än så är det inte. Jävla dumheter det där med att demontera avgasreningen och ställa på dieselpumparna.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (22 augusti )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 120 Inlägg
22 augusti
#14
Det är väl bara att ställa samma krav på den nu, som den hade som personbil.
No more, no less.


Sök