Letar a-traktor åt dottern som fyller 15 i vinter. Dotter nummer två är två år yngre, så den kommer behöva hålla fem år vilket gjorde att jag tog mig tiden att kolla upp de nya reglerna som är på gång från EU. Vill ju inte ha en kalldusch och än mindre behöva släpa en hel bil med mig in i duschen?
Förslaget i sin helhet, så som det ser ut just nu hittar ni här;
https://transport.ec.europa.eu/system/f … 23_127.pdf
Detaljer kan komma att ändras men vi kan nog räkna med att stora delar genomförs.
I tidningarna har förslaget presenterats som att åldersgränsen för a-traktor ska höjas från 15 år till 16 år, men i gengäld ska dem få köras i 45 km/h. Så enkelt är de inte inser man ganska snabbt om man lägger några minuter på att läsa innehållet.
Det är en serie av grejer som kommer ändras, som sammantaget kan döda hela marknaden för redan byggda a-traktorer.
1. Det ska inte längre vara tillåtet att köra traktor på AM-kort (som tas efter reglerna införts).
2. En ny personbilskategori skapas, som får framföras i 45 km/h och ha max totalvikt på 2500 kg.
3. Körkort B1 behövs för att köra ovanstående, för ett sådant måste man vara 16 år.
Så även om de kommer kunna ändras i detaljerna, känns det mest som röstfiske i landsbygden av de politiker som opponerat sig. Om punkt ett ändras, så kommer ändå alla 16-åringar vilja ha 45-bil ett år senare, varpå marknaden för a-traktorn decimeras. Punkt två lär inte ändras, alla som inte är tillverkade i baksätet på en PV inser nog att dessa fordon är långt attraktivare än dagens a-traktor då de inte lär bli begränsade i bagage osv, utöver att de går fortare. Punkt tre kan man kanske hävda ska sänkas till 15 år, men detta har redan utretts flera gånger och de faller inte 15-åringens behov utan på den skada som denne kan orsaka på andra genom att köra en fullstor bil i 45 km/h mot dagens 30 km/h. Ni som inte håller med om denna, tänk er själva skillnaden på att köra 45 istället för 30 inne i ett villaområde med lekande barn (det var senast svenska Transportstyrelsen som slog fast detta i förra utredningen om a-traktorer).
Eftersom den nya fordonskategorin är en variant av personbil lär det bli samma problem som du får idag ifall du vill ändra tillbaka din a-traktor till personbil. Även om det inte finns något formellt hinder, så finns det många krav på personbilen som mildrades i samband med att den blev ombyggd till traktor, och för att ändra tillbaka måste man kunna bevisa att bilen uppfyller alla de krav som ställdes på den en gång i tiden. Ingen omöjlig uppgift men kostnaden för att få t.ex. Volvo att skriva ett sånt intyg torde vara astronomiskt, så det är nog bara relevant ifall ni byggt av en Rolls Royce typ.
Ambitionen är att dessa nya regler ska vara införda före 2028. Summa summarum kan nog konstateras att alla dessa tusentals a-traktorer som byggts de senaste åren kommer vara vatten värda inom kort ifall detta går genom. Vem kommer vilja ha en 30-bil när man istället kan välja en 45-bil, som dessutom troligtvis kommer få ha bagage och baksäte intakt? Kommer ju bli lite lätt desperat läge för alla som byggt av bilar i hundratusenkronorsklassen. Själv ska jag nog köpa en påse popcorn så länge
Förslaget i sin helhet, så som det ser ut just nu hittar ni här;
https://transport.ec.europa.eu/system/f … 23_127.pdf
Detaljer kan komma att ändras men vi kan nog räkna med att stora delar genomförs.
I tidningarna har förslaget presenterats som att åldersgränsen för a-traktor ska höjas från 15 år till 16 år, men i gengäld ska dem få köras i 45 km/h. Så enkelt är de inte inser man ganska snabbt om man lägger några minuter på att läsa innehållet.
Det är en serie av grejer som kommer ändras, som sammantaget kan döda hela marknaden för redan byggda a-traktorer.
1. Det ska inte längre vara tillåtet att köra traktor på AM-kort (som tas efter reglerna införts).
2. En ny personbilskategori skapas, som får framföras i 45 km/h och ha max totalvikt på 2500 kg.
3. Körkort B1 behövs för att köra ovanstående, för ett sådant måste man vara 16 år.
Så även om de kommer kunna ändras i detaljerna, känns det mest som röstfiske i landsbygden av de politiker som opponerat sig. Om punkt ett ändras, så kommer ändå alla 16-åringar vilja ha 45-bil ett år senare, varpå marknaden för a-traktorn decimeras. Punkt två lär inte ändras, alla som inte är tillverkade i baksätet på en PV inser nog att dessa fordon är långt attraktivare än dagens a-traktor då de inte lär bli begränsade i bagage osv, utöver att de går fortare. Punkt tre kan man kanske hävda ska sänkas till 15 år, men detta har redan utretts flera gånger och de faller inte 15-åringens behov utan på den skada som denne kan orsaka på andra genom att köra en fullstor bil i 45 km/h mot dagens 30 km/h. Ni som inte håller med om denna, tänk er själva skillnaden på att köra 45 istället för 30 inne i ett villaområde med lekande barn (det var senast svenska Transportstyrelsen som slog fast detta i förra utredningen om a-traktorer).
Eftersom den nya fordonskategorin är en variant av personbil lär det bli samma problem som du får idag ifall du vill ändra tillbaka din a-traktor till personbil. Även om det inte finns något formellt hinder, så finns det många krav på personbilen som mildrades i samband med att den blev ombyggd till traktor, och för att ändra tillbaka måste man kunna bevisa att bilen uppfyller alla de krav som ställdes på den en gång i tiden. Ingen omöjlig uppgift men kostnaden för att få t.ex. Volvo att skriva ett sånt intyg torde vara astronomiskt, så det är nog bara relevant ifall ni byggt av en Rolls Royce typ.
Ambitionen är att dessa nya regler ska vara införda före 2028. Summa summarum kan nog konstateras att alla dessa tusentals a-traktorer som byggts de senaste åren kommer vara vatten värda inom kort ifall detta går genom. Vem kommer vilja ha en 30-bil när man istället kan välja en 45-bil, som dessutom troligtvis kommer få ha bagage och baksäte intakt? Kommer ju bli lite lätt desperat läge för alla som byggt av bilar i hundratusenkronorsklassen. Själv ska jag nog köpa en påse popcorn så länge
Senast redigerat av ppoonnttuuss (15 augusti )
0
0
0
0