3085
Sök

Ford MondeoMotorproblem!

1 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Undrar om ngn kan förklara detta problem jag har med en:
Ford Mondeo 2009 HGV
175 HK Diesel/4cylindrig
Mil: 200000
Bilen är köpt i Portugal och jag körde den hem genom Europa utan att oljenivån förändrades eller att jag fick felmeddelande.
Väl hemma har jag kört tur/retur HBG/GBG och vid kontroll så ser jag att det nu är "mer olja enl motorstickan" än när jag bytte olja. Då hade bilen gått 400mil efter föregående oljebyte/filter.

Jag kan nu bara konstatera att:
Motorn "tar in" diesel i motorn och trots att jag nu precis bytt olja så säger diplayen att det är Motorfel/byt. Bilen startar och går jämnt på tomgång, har fint och jämt drag så och rycker inte eller uppför sig konstigt på annat sätt.
Jag vet att alla dieslar behöver gå varma och att det inte är bra för dem att gå kortare sträckor så jag kör den alltid vid längre sträckor för att undvika att partikelfiltret inte "hinner med". Dock blir jag förbryllad att motorn nu visar på att jag skall byta olja trots att det precis blivit gjort, dock utan att jag byt filter eftersom det endast är 400mil sedan förra gången och den är körd genom hela Europa utan några som helst problem!

Finns det ngn som kan förklara detta fenomen och ge mig råd vad jag skall kolla. Har dock konstaterat att jag måste byra termostaten då den kyler aldeles för bra, är förmodligen gjord för det varma klimatet i södra Portugal. Undrar dock om det kan vara
1. Spridare
2. Pumpen
3. Otäta kolvringar/kolvar

Bilen är precis nybesiktigad och fick mkt beröm för att "ser som ny ut undertill" och har inga bucklor eller övrigt att peka på så jag vill gärna laga detta fenomen.....

MVH McDavis


Sök