Min uppkörning gjordes nästan vid denna tidräknings början.
Halv sju på morgonen ringde min bilskolelärare och frågade om jag vågade chansa på en uppkörning.
En dam hade ringt honom och sagt att hon var så nervös att hon hade vomerat och inte ville köra upp.
Visst sa jag, jag kommer.
Lånade min pappas bil och körde in till staden och Bilinspektionen.
Där fick jag, efter teoriprovet, veta att jag skulle köra upp tillsammans med 3 kvinnor.
Vi var tilldelades den fruktade inspektören Svedlund - allas fasa.
Första kvinnan beordrade han att hon skulle byta hjul.
Hon började gråta och avbröt uppkörningen.
På den tiden skulle bilen inte bara ha reservhjul och bytesutrustning - man var tvungen att kunna byta hjul också.
Nu började de andra två kvinnorna se mycket uppskrämda ut.
Svedlund pekade på nästa kvinna att sätta sig bakom ratten.
Hon var så nervös att hon skakade.
Efter tre kärringstopp så fick hon växla plats med den återstående kvinnan.
Allt gick någorlunda bra tills Svedlund bad henne svänga till vänster i nästa gatukorsning och stanna på första bästa plats.
Tyvärr så stannade hon utanför en fabriksinfart där det var stoppförbud.
Nu är det din tur sa Svedlund och pekade på mig.
Nu kände jag att jag minsann skulle visa "gubben".
Spelar nog ingen roll när han är på det här humöret antog jag.
Drog iväg med Volvo Pv:n.
Sväng vänster och kör upp för backen.
Halvvägs uppe sa han att jag skulle stanna och fickparkera.
Gjorde som ha sa.
Ska du inte dra åt handbromsen frågade Svedlund.
Nää sa jag trotsigt - jag trodde vi skulle åka vidare.
Hm mumlade han och noterade att jag kunde köra vidare utan att rulla baklänges.
Jag var övertygad om att han hade noterat att jag gjort fel som inte använde handbromsen.
Nästa gatukorsning närmade jag mig bara något före en annan bil.
Eftersom jag trodde det var kört så dubbeltrampade jag felfritt till 1:an och drog för fullt.
Aha, han kan dubbeltrampa, sa Svedlund och såg förvånad ut.
Volvon var en Pv med osynkad etta.
Kör tillbaka valfri väg till Bilinspektionen, sa Svedlund.
När jag passerar torget kommer en MENA på cykel vilt flaxande med armarna mot andra dito bakom sig.
Jag hinner nästan stanna när MENA:n träffar ungefär vid höger framhjul och flyger i en båge över huven.
Svedlund jagar efter men får inte tag på personen, som i alla fall inte verkar ha tagit skada av krocken.
Väl framme sa Svedlund: Det gick ju bra det här.
Så jag återvände till pappas bil och körde hem.
A-kortet hade jag tagit 2 år tidigare för samma bilinspektör.
CE-fick jag gratis då jag jobbade på renhållningen.
Gick runt en lista där man fick kryssa i vilket körkort man ville ha.
Innan hade det inte krävts lastbilskörkort för att köra sopbil.
Minns inte riktigt hur det var.
Endera hade sopåkarna dispens från lastbilskort, eller så infördes det just då C-kort.
Härutöver har/hade jag militära körkort för MC, PB, LB och LBS(lastbil med släp = pjäsbil med haubits 10.5 tillkopplad)
B t w så följer jag ViB och deras 4 körkortsfrågor i varje utgåva av tidningen.
Tycker frågorna har blivit så "konstiga" att man måste fråga sig själv både två och tre gånger vad som efterfrågas.
Läste tidigare i tråden att några hade problem med "kollen i speglarna".
När kom kravet på utvändiga backspeglar.
En av mina hobbybilar, av 1990 års modell, hade inga utvändiga backspeglar när jag köpte den.
En "flyttgodsbil" som hade dispens från det mesta, utom för avgasemissionerna.
Den dispensen kostade 7.000:-, men utvändiga speglar behövdes inte. Jag har monterat en på var sida.
Det var nog både enklare och lättare förr att klara provet, i alla fall teoridelen.