3008
Sök

Motorskillnad på saab 9000 2,3t och aero

49 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#1
undrar vad det är för skillnad mellan saan 9000 2,3t motorn och aeron, passar vevaxeln från en 2,3t -95 på en aero -95. Går det att bygga om en vanlig 2,3t motor till aeromotor?

Rekondare
8 Inlägg
16 februari 2007
#2
Du menar 2,3t på 174 Hk och inte 2,3T som ligger på 200Hk. Aeron ligger på 225 Hk om det inte är en automatare för så ligger den på 200Hk. Det lättaste för dig är att lägga i ett steg 1 chip. Sedan kan man slänga i en Aero turbo, 3" avgas hela vägen och då passar ett steg 2 chip. Det finns oöndligt många vägar man kan gå....

49 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#3
Nu menar jag inte trim utan vad det är för skillnad mellan dom, t.ex annat tändsystem, turbo, styrbox m.m. Tänkte kolla om det är möjligt att bygga om en 2,3 t 200hk motor till en aero motor. Och jag vet att det låter krångligt och onödigt arbete men det är det värt i slutändan.

Old School Ford
600 Inlägg
16 februari 2007
#4
Turbo och dess styrning...

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

49 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#5
Catling skrev:
Turbo och dess styrning...

Vad behöver bytas om man skulle bygga om en 2,3t motor till aero? Är så att  motorn på min aero -95 är rätt så kass, men jag har en fräsch 2,3t motor från en -92 liggande, tänkte om det gick att flytta över delar från aero motorn till den andra så att den blev en likadan

5 710 Inlägg
17 februari 2007
#6
Som sagt turbon och mjukvaran är annorlunda.
Turbon i icke aeron är en Garrett T25 medans aeron har en Mitsubishi TD04HL 15T 6#.

För att bygga om en "vanlig" 200hk behövs alltså turbo, vattenrör, returoljerör och en styrbox från en aero.
DOCK måste motorn vara av årsmodellen 94-98......den tilltänkta motorn ifrån -92 är av en annan motorgeneration (långmotor) och passar inte alls.

MVH Jonas
..............


Sök