3337
Sök

Impedans och bryggkoppling. Hjälp behövs att reda ut.

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
Hej mina vänner.

Angående impedans. Jag ska köpa ett nytt slutsteg, förmodligen ett fyrkanaligt, och sedan bryggkoppla det för att driva två 10" GAS basar.
När man bryggkopplar så stiger oftast impedansen med 2 Ohm till 4 Ohm. Vad innebär detta? Är det bättre om jag köper ett 2 kanaligt och får lägre impedans eller ska jag köpa ett fyrkanaligt och få högre impedans men samtidigt högre effekt?

MVH amatören.

oktan i blodet

21 761 Inlägg
17 februari 2007
Här är en förenklad förklaring.

Ett slutsteg tål vissa belastningar, tex 2 Ohm per kanal. När man bryggkopplar två kanaler med varandra så kan man säga att kanalerna "delar" på belastningen, alltså innebär det att om dessa bryggade kanaler ska driva en 4 Ohms högtalare så blir belastningen 2 Ohm på vardera kanal. Högtalaren har fortfarande 4 Ohms impedans, men steget beter sig som att man skulle ha kopplat 2 Ohm på varje kanal.

Då betyder det att om steget klarar av 2 Ohm per kanal, även kallat 2 Ohms stabilt, så får det bara belastas med 4 Ohm om man ansluter den belastningen till två bryggkopplade kanaler.

Har man ett fyrkanals steg som tål 2 Ohm per kanal så kan man bryggkoppla ihop dessa fyra kanaler till två kanaler och då får varje bryggkopplat kanalpar bara belastas med 4 Ohm.

Om du ska välja mellan tvåkanals och fyrkanals steg i samma prisklass, tex de steg som jag skrev om i din andra tråd, så kommer ett fyrkanals steg att ge lite mer effekt till dina basar om du bryggkopplar steget.

74 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Här är en förenklad förklaring.

Ett slutsteg tål vissa belastningar, tex 2 Ohm per kanal. När man bryggkopplar två kanaler med varandra så kan man säga att kanalerna "delar" på belastningen, alltså innebär det att om dessa bryggade kanaler ska driva en 4 Ohms högtalare så blir belastningen 2 Ohm på vardera kanal. Högtalaren har fortfarande 4 Ohms impedans, men steget beter sig som att man skulle ha kopplat 2 Ohm på varje kanal.

Då betyder det att om steget klarar av 2 Ohm per kanal, även kallat 2 Ohms stabilt, så får det bara belastas med 4 Ohm om man ansluter den belastningen till två bryggkopplade kanaler.

Har man ett fyrkanals steg som tål 2 Ohm per kanal så kan man bryggkoppla ihop dessa fyra kanaler till två kanaler och då får varje bryggkopplat kanalpar bara belastas med 4 Ohm.

Om du ska välja mellan tvåkanals och fyrkanals steg i samma prisklass, tex de steg som jag skrev om i din andra tråd, så kommer ett fyrkanals steg att ge lite mer effekt till dina basar om du bryggkopplar steget.

Tack för dina alltid så visa tips! Men menar du att det är bättre att en förstärkare har hög impedans, elltså ett högt Ohm- tal? För det innebär väl att jag kan driva ett par högtalare med högt motstånd, eller?

MVH
Senast redigerat av gonji08 (17 februari 2007)

oktan i blodet

21 761 Inlägg
17 februari 2007
Det är inte förstärkaren som har ett högt eller lågt Ohmtal, det är högtalaren som har det.

När man belastar en förstärkare med en viss impedans så ger den ut xx Watt, om man kopplar på en lägre belastning(mindre Ohm)så får förstärkaren jobba hårdare och kan ge ut mer effekt. Men den tål inte hur låg belastning som helst, utan vid en viss impedans så överbelastas den och ger ut ett distorderat ljud(orent ljud).

Därför brukar man försöka att belasta den med så låg impedans som möjligt utan att den överbelastas, man vill ju utnyttja så mycket effekt som möjligt av förstärkaren.
Senast redigerat av Drönirettab (17 februari 2007)

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är inte förstärkaren som har ett högt eller lågt Ohmtal, det är högtalaren som har det.

När man belastar en förstärkare med en viss impedans så ger den ut xx Watt, om man kopplar på en lägre belastning(mindre Ohm)så får förstärkaren jobba hårdare och kan ge ut mer effekt. Men den tål inte hur låg belastning som helst, utan vid en viss impedans så överbelastas den och ger ut ett distorderat ljud(orent ljud).

Därför brukar man försöka att belasta den med så låg impedans som möjligt utan att den överbelastas, man vill ju utnyttja så mycket effekt som möjligt av förstärkaren.

Jag förstår att det är högtalaren som har ett visst  motstånd, impedans. Men då borde det ju vara så att ju högre impedans, Ohm- tal som högtalaren har, ju mer borde förstärkaren behöva jobba, eftersom det är jobbigare för en ström att passera något som har en hög resistans än en låg.
Så vad menar du med att förstärkaren får arbeta ju LÄGRE impedans högtalaren har?

MVH Jimmy the amatören

oktan i blodet

21 761 Inlägg
18 februari 2007
Jag förstår att det verkar bakvänt när man säger att förstärkaren får jobba mer när impedansen är lägre, men när det gäller el så blir det så.

Ohms lag visar att det krävs mer ström för att kunna ge en viss spänning när motståndet minskar. När det krävs mer ström så utvecklas mer värme och grejorna får arbeta hårdare. Jag kan inte riktigt förklara det på ett bättre sätt, kanske någon annan kan ge en mer lättförståelig förklaring.

Däremot när det gäller mekanik och friktion så blir det ju så att saker får jobba hårdare när motståndet ökar, men det är en annan sak.

74 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Men nu förstår jag. Det pinsamma med mig är att jag just nu går elprogrammet, men med en annan inriktning än elektronik. Men nu ramlade pusselbitarna på plats.

Varför det är jobbigare för en förstärkare att driva en 1 Ohms högtalare än en 4 Ohms är för att har man en 1 Ohms högtalare så kan man släppa fram mycket ström utan något mostånd, och då får slutsteget kämpa järnet för att förstärka den lilla signalen från huvudenheten. Medan om man har en 4 Ohms högalare så kan inte den högtalaren släppa förbi lika mycket ström vilket gör att förstärkaren inte heller behöver förstärka så mycket. smile
Jag tackar så jättemycket för ditt tålamod och för dina inlägg.

MVH Jimmy (Med ett komplett pussel)

oktan i blodet

10 287 Inlägg
19 februari 2007
Går du elprogrammet så borde du kunna göra en enkel härledning av relativ förlusteffekt i ett slutsteg som funktion av lastimpedans.

Vi kör en liten snabb härledning för "alla där ute":

Först slår vi fast att ett slutsteg har samma spänningsförstärkning oavsett lastimpedans, allt annat skulle vara vansinne (vi kan går igenom detta en annan gång - just nu får ni faktiskt tro på mig....).

Man har alltid ett viss spänningsskillnad mellan ett slutstegs matningsspänning och den spänning som skickas ut till högtalaren. Kalla denna spänningsskillnad för dU.

------------------ Faktaruta ---------------------------------------

Normala slutsteg har fasta matningsspänningar. I bilslutsteg sitter en spänningsomvandlare från 12V som boostar upp spänningen till kanske +/-40V. Det finns även andra mera sofistikerade lösningar med dubbla matningsspänningsnivåer eller varierbara spänningsnivåer.
Hur än man konstruerar så har man dock ett visst spänningsfall över slutstegets transistorer samt en viss överspänning som man är tvungen att ha även i sofistikerade lösningar.
Notera att denna diskussion gäller normala "klass A/B" - linjära - slutsteg.

-----------------------------------------------------------------------

Använder vi ohms lag så hittar vi:

P = U * I
U = R * I

=> P = U¨2 / R

Det spänningsfall vi hade var dU och lastresistansen - "impedansen" - är "R".

Från formeln  P = U¨2 / R ser vi att förlusteffekten "P" i ett slutsteg beror på 1/R. Dvs minskar lastresistansen från 4 till 1 ohm så måste man kyla bort 4 gånger så mycket förluster från slutsteget.

/Göran

P.S Härledningen ovan är principiell och framtagen enligt konceptet "Occams Razor". Skall man gå in i detalj på vad som händer krävs avancerad matematik men slutresultatet blir ändå detsamma. Givetvis kan jag inte visa detta då det skulle kräva en strikt härledning av mina reduktioner. Men ni får tro på mig - jag har harvat "rätt mycket" med sådant här.

gonji08 skrev:
Varför det är jobbigare för en förstärkare att driva en 1 Ohms högtalare än en 4 Ohms är för att har man en 1 Ohms högtalare så kan man släppa fram mycket ström utan något mostånd, och då får slutsteget kämpa järnet för att förstärka den lilla signalen från huvudenheten. Medan om man har en 4 Ohms högalare så kan inte den högtalaren släppa förbi lika mycket ström vilket gör att förstärkaren inte heller behöver förstärka så mycket. smile
Jag tackar så jättemycket för ditt tålamod och för dina inlägg.

MVH Jimmy (Med ett komplett pussel)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

74 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Ok, tack så mycket.

MVH

oktan i blodet

Sök