Går du elprogrammet så borde du kunna göra en enkel härledning av relativ förlusteffekt i ett slutsteg som funktion av lastimpedans.
Vi kör en liten snabb härledning för "alla där ute":
Först slår vi fast att ett slutsteg har samma spänningsförstärkning oavsett lastimpedans, allt annat skulle vara vansinne (vi kan går igenom detta en annan gång - just nu får ni faktiskt tro på mig....).
Man har alltid ett viss spänningsskillnad mellan ett slutstegs matningsspänning och den spänning som skickas ut till högtalaren. Kalla denna spänningsskillnad för dU.
------------------ Faktaruta ---------------------------------------
Normala slutsteg har fasta matningsspänningar. I bilslutsteg sitter en spänningsomvandlare från 12V som boostar upp spänningen till kanske +/-40V. Det finns även andra mera sofistikerade lösningar med dubbla matningsspänningsnivåer eller varierbara spänningsnivåer.
Hur än man konstruerar så har man dock ett visst spänningsfall över slutstegets transistorer samt en viss överspänning som man är tvungen att ha även i sofistikerade lösningar.
Notera att denna diskussion gäller normala "klass A/B" - linjära - slutsteg.
-----------------------------------------------------------------------
Använder vi ohms lag så hittar vi:
P = U * I
U = R * I
=> P = U¨2 / R
Det spänningsfall vi hade var dU och lastresistansen - "impedansen" - är "R".
Från formeln P = U¨2 / R ser vi att förlusteffekten "P" i ett slutsteg beror på 1/R. Dvs minskar lastresistansen från 4 till 1 ohm så måste man kyla bort 4 gånger så mycket förluster från slutsteget.
/Göran
P.S Härledningen ovan är principiell och framtagen enligt konceptet "Occams Razor". Skall man gå in i detalj på vad som händer krävs avancerad matematik men slutresultatet blir ändå detsamma. Givetvis kan jag inte visa detta då det skulle kräva en strikt härledning av mina reduktioner. Men ni får tro på mig - jag har harvat "rätt mycket" med sådant här.
gonji08 skrev:
Varför det är jobbigare för en förstärkare att driva en 1 Ohms högtalare än en 4 Ohms är för att har man en 1 Ohms högtalare så kan man släppa fram mycket ström utan något mostånd, och då får slutsteget kämpa järnet för att förstärka den lilla signalen från huvudenheten. Medan om man har en 4 Ohms högalare så kan inte den högtalaren släppa förbi lika mycket ström vilket gör att förstärkaren inte heller behöver förstärka så mycket.
Jag tackar så jättemycket för ditt tålamod och för dina inlägg.
MVH Jimmy (Med ett komplett pussel)