xorox_88 skrev:
Magnus9-3 skrev:
Att tro på Gud anses helt okej, men att tro på spöken, då blir man idiotförklarad!! Tycker det rimmar illa.
jag tror på spöken hehe
vet inte varför de har jag alltid gjort sen tror jag inte de lilla minsta på gud
Jag tror inte på något jag inte kan bevisa.
Därmed tycker jag det är helt OK att folk får tycka vad de själva vill.
Och till skillnad från de flesta tycker jag inte det är löjligare att tro på spöken än att tro på någon Gud.
Samma sak i min bok. Nästan mer logiskt att våra sinnen kan uppleva något som kan beskrivas som ett spöke än Gud faktiskt. Mer logiskt att det skulle existera också.
Vad jag inte klarar av är alla puckon som alltid ska försöka tvinga på sig sin snevridna ideologi på andra utan att de självmant visat intresse för detta!
Religion är ett mänskligt påfund. Och jag finner det skrattretande när folk ska försöka "upplysa" en och man frågar dem "Varifrån har du fått denna visdom? Livserfarenhet? Har du bildat din tro själv?"
Och de svarar "Eh... jag läste det i en bok och sedan gör jag som snubben i kyrkan som har större hatt än mig säger!".... men grattis, väldigt fritänkande.
Sedan att de avslutar med "Om du inte tror på min Gud kommer du brinna i helvetet hädare!"
Gör ju inte annat än att idiotförklara dem.
Om det nu finns en Gud har jag svårt att tro att denna hemska människa (Religions påtvingaren då) skulle "dömmas" i bättre favör än den som levt ett rättmäktigt liv och varit god mot sina medmänniskor, bara för att han valt att "tro" på Gud?
Fullkomligt befängt att någon som levt som en jävel hela livet har större chans än en vänlig icke-troende att komma in i paradiset bara för att han tror och ber om förlåtelse.
Står ju faktiskt i bibeln att de som inte tror ska vandra förvirrade i evigt mörker. Men de som tror kan få syndernas förlåtelse på sin dödsbädd och komma till himlen. Väldigt behändigt...
Något så dumt kan inte en universums skapare komma på, det krävs en otroligt korkad människa för detta (flera faktiskt).
Om Gud mot förmodan tänker på detta barnsliga omogna sätt vill jag nog inte ha med hans/hons/dets himmel att göra ändå.
Men tja. Jag är inte stängd för någon möjlighet.
Att det finns en Gud, att vi alla är Aliens i en myrfarm... allt är möjligt.
Men jag
tror inte på det förens det bevisats.
Kul att fabulera dock