3231
Sök

Lätaste sättet att trimma?

469 Inlägg
31 juli 2005
Trådstartare
#1
Finns det något lätt sätt att trimma en vanlig 1,8L 16V ?
Har ju ingen turbo. Vill veta om det finns någon chans att få fler hästar i en sådan maskin lr är det bara vänta på nästa bil med en turbo lr liknande ?

12 086 Inlägg
31 juli 2005
#2
Som vanligt blir svaret, köp annat avgas, luftfilter.. då ligger du på en ganska låg budget och får liiite mer effekt! Sen kan man plana porta kammar mm mm men då blir det helt plötsligt mkt dyrare

469 Inlägg
31 juli 2005
Trådstartare
#3
Okej, joo det har man ju redan gjort.. kan det bli stor skillnad om den får rikligt med kall luft istället för varmluft ?
isåfall kanske man ska satsa lite på de

126 Inlägg
31 juli 2005
#4
Visst går motorn bättre om den bara får kall luft.. men det känner man inte när man kör.. kanske lite bättre respons. Ett gott råd spara pengarna och köp någon bil med turbo.. och sen trimma lite mkt mkt billigare

9-5 aero

paparazzi
349 Inlägg
1 augusti 2005
#5
Dra jord på alla metalldelar och koppla de till en å samma jordningspunkt i karrosen.. på en vanlig motor ger det cirka 5 hk å det du behöver är kabel.. smile

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

Mums
43 Inlägg
2 augusti 2005
#6
nygren_iv skrev:
Dra jord på alla metalldelar och koppla de till en å samma jordningspunkt i karrosen.. på en vanlig motor ger det cirka 5 hk å det du behöver är kabel.. smile

Tjena trimmarn!
Har du gjort detta heta tips erik?

Garaget.org | User
BMW M Performance

12 086 Inlägg
2 augusti 2005
#7
kall luftsintag på en sugmotor är mkt viktig, en turbomotor tex är inte skillnaden lika stor då luften ändå hettes upp i några hundra grader i turbon.

Men alla bilar känns slöa om de får varm luft, dessutom syrefattig! Försök få ner luftfiltret framför hjulhuset lr fram i kofångaren.

Ang Jordpunkten så har jag sätt liknande saker. O vad jag förstog så ska det ge en stabilare motor på höga varv o i sin tur kanske ger någon hästkraft.

Principen är som nygren skrev, att man jordar motorblock, generatorn växellådan mm i en centralkoppling nånstans i motorn. Har sättt kopplingsschema en gång ska försöka hitta det igen!

12 086 Inlägg
2 augusti 2005
#8
En sak till som är ganska billigt men dock pilligt är att lätta svänghjulet samt remhjulet (sitter på andra sidan vevaxeln) hihi.. det råkar vara så att jag precis beställt ett nytt remhjul med mindre dimensioner och aluminium från USA:)

Men lätta svånghjul och ev. remhjul, beroende på om det går och om det ger n¨gon vinst. Sen låter du ån lokal motorfirma balancera skiten åt dig.. gör markant skillnad på mellanregister och varvillighet.

170 Inlägg
2 augusti 2005
#9
men den billigaste trimmet är ändå att lätta bilen

V8 Power

2 augusti 2005
#10
Fkoff skrev:
kall luftsintag på en sugmotor är mkt viktig, en turbomotor tex är inte skillnaden lika stor då luften ändå hettes upp i några hundra grader i turbon.

Men alla bilar känns slöa om de får varm luft, dessutom syrefattig! Försök få ner luftfiltret framför hjulhuset lr fram i kofångaren.

Ang Jordpunkten så har jag sätt liknande saker. O vad jag förstog så ska det ge en stabilare motor på höga varv o i sin tur kanske ger någon hästkraft.

Principen är som nygren skrev, att man jordar motorblock, generatorn växellådan mm i en centralkoppling nånstans i motorn. Har sättt kopplingsschema en gång ska försöka hitta det igen!

Jag förstår inte riktigt hur motorn ska gå stabilare för att man jordar på ett och samma ställe? Någon som kan förklara det för mig?

En motor för mig är en V8


Sök