3624
Sök

200sx, är de så rackilga?

14 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#1
Okej, jag har funderat på att skaffa mig en 200sx efter sommaren (har nu en BMW 525:a e34).
Och de verkar bra på alla sätt och vis, så min fråga är hursomhelst är de verkligen så reckliga som alla säger?
Vill inte ha svar av någon som bara säger att det enda de gör är att racklar, för det tror jag inte på;)
TAck på förhand!smile

136 Inlägg
11 mars 2007
#2
Racklar? Min har aldrig krånglat iaf om det är det du menar smile

Peugeot 206 GTi -00 "TILL SALU!", Nissan 200sx s13 -92

AT Däck
501 Inlägg
11 mars 2007
#3
min 200a har inte krånglat en enda gång så jävla fin bil är den

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

2 655 Inlägg
11 mars 2007
#4
Det hänger ju på hur man behandlar dem, gäller iofs alla bilmärken.
Sköter man inte om bilarna så går dem sönder..
Vet inte om du har tänkt köpa en S13 eller S14?
Men på S13 så har vi ju dem ökända lagerrasen. Blir det en S13 så bör du montera oljekylare, om det inte sitter monterat.

Mycket underhållande bilar, lite av en blickfångare är det också.. smile

14 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#5
Oj, ja det glömde jag visst^^ Skrev lite hastigt, ja det är en s13 jag menar:)
Har kollat igenom många trådar och många säger att de är väldigt rackliga:(
Men det där med oljekylaren har jag kollat upp så det är en av de första sakerna jag tänkt fixa;)
Men tack för alla svar hittils, hoppas det kommer fler.
Och en till fråga, -89:ans & -90:ans hade ngt dåligt turborör har jag läst, bör jag undvika att köpa en -89:a & -90:a?

2 655 Inlägg
11 mars 2007
#6
Det går ju att byta ut...
Men framförallt så är det ingen snygg främre fångare på de allra tidigaste, jag tycker om den senare fångaren. Men det är vad jag tycker.

14 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#7
Ja för mig är det tvärtom med framfångaren^^
Men jag har ändå tänkt byta kjolpaket om jag skaffar en sådan så:)
Men om man byter framfångare, är det olika passform på dem?
Och isf, vilken brukar passa bäst med alla framspoilers på internet?
Anledningen till att jag vill ha en sådan är att den är ganska billig att införskaffa,
sedan går den lätt att trimma och styla upp.
Bra när man inte har massor av pengar att slaska upp direkt:)

284 Inlägg
11 mars 2007
#8
min 200sx fungerar perfekt och har aldrig krånglat smile köp en s13 , garanterat nöjd om du sköter om den. dock så är dom svårmeckade pga japaner med små händer som bygger dessa bilar.

14 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#9
Okey^^ Men efter vad jag hört så skulle de vara lättmekade..?
Och det jag är mest orolig för är att tidigare ägaren misshandlat den.
Håller bara på med att samla lite skinn på benen nu,
är som sagt ganska säker på att skaffa en 200sx nu iaf.
Om någon har ngt annat förslag som är lättrimmat, lättstylat (dvs finns mycket styling), och ska helst ha turbo och AWD el RWD så skriv gärna:)

160 Inlägg
11 mars 2007
#10
DjEno skrev:
Okey^^ Men efter vad jag hört så skulle de vara lättmekade..?
Och det jag är mest orolig för är att tidigare ägaren misshandlat den.
Håller bara på med att samla lite skinn på benen nu,
är som sagt ganska säker på att skaffa en 200sx nu iaf.
Om någon har ngt annat förslag som är lättrimmat, lättstylat (dvs finns mycket styling), och ska helst ha turbo och AWD el RWD så skriv gärna:)

dom är ganska lättmekade ja om man har små händer... smile
är ganska trånga uttrymmen på dom.

min är iofs en s14 men är helnöjd. enda jag råkat ut för är det ökända turboröret som sprack. men ett par dagar i garaget så är det fixat. fast med teflonslangar istället.

nått annat lätttrimmat med en del styling till är ju definitivt alla bakhjulsdrivna volvos.
OBS! jag räknar inte volvo 360 som en volvo! smile


14 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
#11
Ja, helst hade jag köpt en 200sx s14a. Men de är ju lite för dyra för mig.
Ja en Volvo är inte bilen för mig, vill ha en bil som jag verkligen kan göra ett stort projekt utav om jag skulle känna för det. Då känns en Volvo som ett lite tråkigt val pga sitt utseende:(
Dessutom är de tokvanliga här uppe i norr.
200sx som verkar vara nästan lika vanlig som 740 överallt finns knappt här:)

79 Inlägg
11 mars 2007
#12
Hyfsat lättmekat är det! Det är ju inte riktigt som en volvo där man kan gömma sig i motorrummet, men det går bra (S14 är lite jobbigare pga alla grejjer som har lagts till).
Riktigt rolig bil, men man får som tidigare sagt passa sig för lagerras och rost under spoilern =P. Men jag är helt klart nöjd med min!


727 Inlägg
12 mars 2007
#13
Ska du köpa en s13 så får du se till att kolla upp den noga innan du slår till, att lyftarna inte knackar, eller att den börjar knacka när den blir varm (vevLagren) och kolla lådan riktigt ordentligt så alla växlar går i utan problem, kan dock vara lite kärv när den är kall på grund av snävt vinklade drev i lådan. Rost undertill är ett fenomen..

Ska du köpa en trimmad så se till så den är utrustad med det där vitala grejerna som du redan läst på om, men helst en otrimmad oskruvad lågmilare är ju att föredra om du vill slippa skruva, Men ett stort plus är att ha kunskaper om att skruva om man köper en s13, då väldigt mycket kan hända om du börjar trimma och modifiera

Är inne på min 3:E s13 nu och då vet man vad som kan hända tongue dock inga vevlager ras, big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

egen företagare
630 Inlägg
12 mars 2007
#14
min S13 gick finfint tills min koppling rasade, efter det har jag haft ner lådan 4 ggr för diverse fix, nu ska jag byta låda på den och trimma lite grann, så får vi se om det blir bättre...
Men överlag tycker jag att den fungerar fint och att du absolut borde köpa en.


14 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
#15
Tack för alla svar!smile
Ja såvida nu ngt annat inte kommer ivägen så lutar det väldigt mycket åt en 200sx.
Får väl ha lite tålamod med att hitta en bra bara:)

727 Inlägg
12 mars 2007
#16
ja nog är det en trevlig bil och hålla på med allt! trångt och skruva ibland, men det får man ta big_smile

du kommer nog hitta en fin bil tongue köp ingen förhastat bara! komptesta den gärna oxå före, så vet du att den är fräsch i kompet oxå. lycka till med letandet

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

14 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
#17
Okej, men isf har jag EN till fråga;)
Hur komptestar man en bil då? tar det länge och är det svårt?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
13 mars 2007
#18
komptest mätare finns att köpa på dom flesta butiker som har bilgrejjer, man tar bort tändstiftet på cylindern, skruvar åt kompmätarn  sen tar du ut nån kabel eller soppa pumpsrelät ( den ska inte kunna gå igång iaf.. då får du upp mätarn till ca 9 när bilen är kall.. hur mycke minsta värdet ska vara det vet jag inte riktigt, men 7,5 som på min 2a cylinder är för lite iaf..

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

160 Inlägg
13 mars 2007
#19
Absolut_Audi skrev:
komptest mätare finns att köpa på dom flesta butiker som har bilgrejjer, man tar bort tändstiftet på cylindern, skruvar åt kompmätarn  sen tar du ut nån kabel eller soppa pumpsrelät ( den ska inte kunna gå igång iaf.. då får du upp mätarn till ca 9 när bilen är kall.. hur mycke minsta värdet ska vara det vet jag inte riktigt, men 7,5 som på min 2a cylinder är för lite iaf..

vet du hur mycket en sån komptestare kostar ca?


727 Inlägg
14 mars 2007
#20
tror min kostade runt 180-200kr på mekonomen¨

ska du komptesta en s13, så rycker du ut kontakt som går till alla tändspolar, långt bak på motorn vid tändstiftkåpan, och drar ur säkringen till soppapumpen. sitter till vänster om kylarn i säkringslådan, står i locket vilken det är, när du ser bilen framifrån.

Sen är det bara att ta ur stiften (16mm hylsa)och skruva ner kompmätarn så det blir tätt där nere och vrida på startmotorn tills nålen inte kommer högre, då har du fått högsta komp på just den cylindern, notera gärna värdet och jämför med de andra 3 cylindrarnas kompvärden, de ska vara jämna! och absolut ej under 8kg, rimligt är 8.5-10kg, rätta mig gärna om jag har fel någon big_smile

tar ca en halvtimme max, men tro mig det är det värt att göra på alla bilar man köper!

Hoppas du hittar din bil, de är roliga rackare tongue

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966


Sök