4083
Sök

Styrnings problem HJÄLP.

114 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Hejsan.

Har en S40-96

Jag har märkt på senare tid att när man kör i farter över ca. 70 km/h så kan jag röra lite på ratten utan att de ger utslag.

Märker även att kontrollen på själva bilen är sämre.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tacksam för utförliga svar eftersom jag ej är bilkunnig inom reparationer.

5 710 Inlägg
12 mars 2007
Ratten sitter på en rattstång som leder ned dina rattrörelser till en styrväxel. Rattstången är ledad på ett antal ställen.
Styrväxeln leder sedan ut dina rörelser genom ett styrstag som sedan påverkar hjulen.
Detta styrstag är oxo ledad och då på 2 ställen, man pratar inre och yttre styrled.

Skulle sätta en peng på att felet sitter i någon av dessa leder, "det vanliga" är att det glappar i yttre styrled då dessa sitter mest utsatt till.
Dock är jag dålig specifikt på din bilmodell så någon mer insatt kanske känner till om det "brukar" vara fel på någon annan led.

MVH Jonas
..............

114 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Ratten sitter på en rattstång som leder ned dina rattrörelser till en styrväxel. Rattstången är ledad på ett antal ställen.
Styrväxeln leder sedan ut dina rörelser genom ett styrstag som sedan påverkar hjulen.
Detta styrstag är oxo ledad och då på 2 ställen, man pratar inre och yttre styrled.

Skulle sätta en peng på att felet sitter i någon av dessa leder, "det vanliga" är att det glappar i yttre styrled då dessa sitter mest utsatt till.
Dock är jag dålig specifikt på din bilmodell så någon mer insatt kanske känner till om det "brukar" vara fel på någon annan led.

Man tackar, skall kolla upp detta om det är det som är felet.

Sök