2543
Sök

Baslåda - skumt fel

28 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Hej,
Har just kopplat in min aktiva baslåda i bilen (E46 Touring) och är helnöjd med ljudet.
Nu till det konstiga.

Jag kör bilen ett tag och lyssnar på musik. Stänger sedan av bilen. Nästa gång jag startar och ska lyssna så startar stereon men är knäpptyst (inte bara baslåda utan hela stereon). Stereon lyser och jag kan byta kanaler osv. men inget ljud.
För att få igång ljudet måste jag koppla ur baslåden sedan koppla in den igen. Sen funkar det...

Jag har kopplat enligt nedan:
- Plus till plus på batteri med säkring 1 dm ifrån batteri.
- Remote på batteri plus med brytare mellan batteri och baslåda.
- Jord till minus på batteri.
- Högnivåingång från vänster bakhögtalare.

Någon har haft en teori om att det har med den inbyggda hög till lågnivåomvandlaren i baslådan, och att en extern omvandlare skulle lösa problemet.

Vad tror ni?

//Peppe

21 761 Inlägg
18 mars 2007
Så du menar att steget inte ens startar?
Vilken baslåda har du?

28 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Hej,
Jo steget startar, likaså bilstereon, men inte ett ljud.
Lådan jag använder: http://www.mds.se/?artnr=50402

21 761 Inlägg
18 mars 2007
Räcker det verkligen att bara ta signal från vänstra högtalaren till stegets högnivåingång, måste man inte ha signal från båda sidor?
Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2007)

28 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Jag vet att det inte är optimalt att bara ta från ena högtalaren. Men ljudet är bra när systemet väl är igång.

Problemet borde ju inte bero på det..?

med lem
1 925 Inlägg
18 mars 2007
Drönirettab skrev:
Räcker det verkligen att bara ta signal från vänstra högtalaren till stegets högnivåingång, måste man inte ha signal från båda sidor?

nej det räcker oftas att tar från ena kanalen . men det finns säkert steg som behöver från båda sidor också smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Överladdad!
530 Inlägg
18 mars 2007
men om du slår till och från på strömbrytaren du hade då? låter de inte då?  slår du på basen före lr efter stereon?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

28 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Nu har jag monterat en hög till lågnivåomvandlare. Problemet har försvunnit. Tack för all hjälp.

Proffs
222 Inlägg
24 mars 2007
typiskt..jag som tänkte föreslå MUTE på sterion smilesmile
Senast redigerat av HampZZ (24 mars 2007)

5 Inlägg
24 mars 2007
1. det brukar finnas 2-4 ingångar till stereon i stereon, du bör använda en hel ingång och inte tjuvkoppla det på ena högtalaren, det blir dåligt ljud samtidigt som du kan koppla fel på +tll- på högtalarna.. säkringen slår då ifrån i stereon och i slutsteget... fixar du inte felet så måste du bryta kretsen på strömen för få det att fungera igen... prova och ta och vänd på kablarna till högtalaren fråns baslådan... funkar det bör du fan ta och sätta i det rätt och inte göra bonde operationer i bilen ;P

Die Young! Live Forever!

28 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Som sagt, problemet är löst. Och kablarna har aldrig varit felvända (+ -).

//Peppe

Sök