2914
Sök

b23ft som inte har gnista

33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#1
hejsan jag har en 740tic som har ft motor denfår ingen gnista och ingen ström till soppa pumpen va kan vara fel? mvh oscar


Smålänning
7 883 Inlägg
18 mars 2007
#2
En/flera säkring(ar) och/eller ett/flera relä(er)
Kolla också alla jordfätor. Aäven att boxana är riktigt inkopplade.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#3
inga säkringar trasiga:/
boxarna är oxå riktigt inkopplade.
reläerna har jag inte kollat.. men har dom me tändningen att göra?
jag köppte bilen ofungerande han sa att den bara stannade helt plöttskigt när han var ute och körde..hmm
tacksam för svar


7 Inlägg
18 mars 2007
#4
Kanske kan vara tändmodulen som sitter under huven på vänstersidan? Ovanför skärmen..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 mars 2007
#5
på min 740 tic (med 230fk, vet inte om det spelar roll) så finns det ett vitt relä, tror det är 6 stift, som sköter både tändning och soppa, kolla det, finns där dom andra reläerna och säkringarna är.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Min önska din lag
24 Inlägg
18 mars 2007
#6
min gammla 744gl med f system dog också helt plötsligt och de var tändmodulen.Det är väldigt vanligt att kablaran till bränslepumpen gnagas av vid kabelgenomföringen i golvet på förar sidan!

33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#7
jag har kollat tändmodulen och reläet de va inge fel på dom:/


33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#8
kan de vara någon sensor vid svänghjulet?


Mångsysslare
303 Inlägg
18 mars 2007
#9
Vevaxelgivaren som ja tror ocras syftar på , skulle ja me tro de kan vara ,


82 Inlägg
18 mars 2007
#10
skulle oxå sätta pengarna på vevaxelgivaren!


33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#11
är den trasig eller ärg?
jag är inte så insatt i insprut:/


33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#12
softobbe skrev:
skulle oxå sätta pengarna på vevaxelgivaren!

ärg eller trasig? men om de e så att de e den va e de me bensinpumpen dÅ?
kan dom inte höra ihop att dom inte funkar de e samma fel??


21 761 Inlägg
18 mars 2007
#13
Jag tror att vevaxelgivaren har med pumpen att göra också, om givaren inte fungerar så skickas ingen spänning varken till tändspole eller pump.

33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Jag tror att vevaxelgivaren har med pumpen att göra också, om givaren inte fungerar så skickas ingen spänning varken till tändspole eller pump.

det tror jag inte för så fort man sätter på tändningen så låter soppa pumpen? iallafall på andra 940 och liknande jag har sett..eller har jag fel?


10 287 Inlägg
18 mars 2007
#15
För att pumpen skall fortsätta att gå så krävs att tändboxen skickar en lastsignal till bränsleboxen som säger att "ok, nu snurrar motorn". Skickas inte denna signal så går ej pumpen.

Det som händer ( på tex LH2.2, LH2.4 etc) när man vrider till tändläge är att pumpen går ca en sekund för att bygga tryck. Sedan stannar pumpen och startar inte förrän motorn snurrar.

Detta är en säkerhetsdetalj för att inte pumpen skall fortsätta att gå vid tex en bilolycka.

/Göran


ocras skrev:
Drönirettab skrev:
Jag tror att vevaxelgivaren har med pumpen att göra också, om givaren inte fungerar så skickas ingen spänning varken till tändspole eller pump.

det tror jag inte för så fort man sätter på tändningen så låter soppa pumpen? iallafall på andra 940 och liknande jag har sett..eller har jag fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
18 mars 2007
#16
Jo, det var ungefär någonting sådant jag tänkte på.

33 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#17
Sharky skrev:
För att pumpen skall fortsätta att gå så krävs att tändboxen skickar en lastsignal till bränsleboxen som säger att "ok, nu snurrar motorn". Skickas inte denna signal så går ej pumpen.

Det som händer ( på tex LH2.2, LH2.4 etc) när man vrider till tändläge är att pumpen går ca en sekund för att bygga tryck. Sedan stannar pumpen och startar inte förrän motorn snurrar.

Detta är en säkerhetsdetalj för att inte pumpen skall fortsätta att gå vid tex en bilolycka.

/Göran


ocras skrev:
Drönirettab skrev:
Jag tror att vevaxelgivaren har med pumpen att göra också, om givaren inte fungerar så skickas ingen spänning varken till tändspole eller pump.

det tror jag inte för så fort man sätter på tändningen så låter soppa pumpen? iallafall på andra 940 och liknande jag har sett..eller har jag fel?


om de inte sker jag har  inte tänndning eller soppa pumpen enns rör sig?


10 287 Inlägg
19 mars 2007
#18
Om alla säkringar är hela: Prova med annan styrbox.

/Göran

ocras skrev:
om de inte sker jag har  inte tänndning eller soppa pumpen enns rör sig?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#19
jag har hört av kompisar att de nog är databoxen?kan de vara de?



Sök