3400
Sök

Chips trimma Volvo 945 LTT

Livsnjutare
342 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Hallojsan.. Jag behöver några svar på frågor ifrån någon kunning chipstrimare eller nån som har chippat en Volvo lättryckare..

Först och främsta är det värt pengarna att chippa?

Om det är det, så är det svaårt att montera chippet själv, och till sist hur går man till väga?

Hoppas någon har tid och ork att svara på mina frågor! Tack på förhand!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
21 mars 2007
Min v70 är en lättryckar som jag har chip till.. har dock programmerat tillbaka till orginal nu för jag ska skicka den på service nästa vecka..

Känner skillnad som satan, bilen är mycket starkare och varvar upp snabbare när den är chippad än när den är orginal.. big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Livsnjutare
342 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Okey, låter strålande smile Monterade du chippet själv? Det lär inte ens vara i närheten att styrboxarna liknar varandra men ändå!

Auditok
169 Inlägg
21 mars 2007
har haft en 940 ltt och jag köpte ett vikingchip EcoMax å de monterar du lätt jälv bara ta ner bränsleboxen och plugga i det och det är värt det i och med att du kan höjja alddtrycket rätt avsevärt från orginal 0.3... så skillnad blir det! helt klart värt dom 1500 kronorna jag gav!
och när du beställer chippet får du ange boxens nummer (den sitter där passageraren har fötterna åt framskärmen till)

Kan helt klart rekommendera det chippet!

Livsnjutare
342 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Wallen skrev:
har haft en 940 ltt och jag köpte ett vikingchip EcoMax å de monterar du lätt jälv bara ta ner bränsleboxen och plugga i det och det är värt det i och med att du kan höjja alddtrycket rätt avsevärt från orginal 0.3... så skillnad blir det! helt klart värt dom 1500 kronorna jag gav!
och när du beställer chippet får du ange boxens nummer (den sitter där passageraren har fötterna åt framskärmen till)

Okey, jäkla snabba svar! Ska kolla på mig runt om lite på lite olika chipp.. Nått som man verkligen ska undvika?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
21 mars 2007
Jonve skrev:
Okey, låter strålande smile Monterade du chippet själv? Det lär inte ens vara i närheten att styrboxarna liknar varandra men ändå!

Har ju inte ett chipp direkt om man ska prata sanning.. har en bsr ppc box.. pluggas bara in i uttaget fram vid fötterna på förarplatsen och trycker på "tune car"   big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

10 287 Inlägg
21 mars 2007
Om du bara vill ha lika mycket effekt som en fulltryckare - "940 Turbo" - så behöver du inget chip. Då räcker det att ställa upp laddtrycket till samma som fulltryckaren.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Livsnjutare
342 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
dj_aggwa skrev:
Jonve skrev:

Har ju inte ett chipp direkt om man ska prata sanning.. har en bsr ppc box.. pluggas bara in i uttaget fram vid fötterna på förarplatsen och trycker på "tune car"   big_smile

Hrmm, tekninken gör stor framsteg!

Livsnjutare
342 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Om du bara vill ha lika mycket effekt som en fulltryckare - "940 Turbo" - så behöver du inget chip. Då räcker det att ställa upp laddtrycket till samma som fulltryckaren.

/Göran

Jao, det är också ett alternativ! Men är det samma turbo till en ltt som en fulltryckare?
Sen är jag inte så inne på hur man höjer laddtrycket via wastegaten osv. lite rädd för att det ska bli nått fel! Om du förstår hur jag menar...

23 Inlägg
21 mars 2007
Jonve skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Jao, det är också ett alternativ! Men är det samma turbo till en ltt som en fulltryckare?
Sen är jag inte så inne på hur man höjer laddtrycket via wastegaten osv. lite rädd för att det ska bli nått fel! Om du förstår hur jag menar...

Jag har en 940 LTT från 96 som är chippad för ca 2 månader sedan.

Jag köpte ett chip av en snubbe som kallas för ferre och det han inte kan om volvo turbo och chip är defenetivt inte lönt att veta, jag lovar.

Du kan få telenr av mig så kan du ringa och höra med han men ring när du har tid för han är ganska bra på att prata och som sagt han kan allt så.

chipet har han gjort själv (mycket bättre än BSR, Viking osv) för Ferre gör dom själv så han vet vad det är för grejjer och är inget HPD.

chipet är enkelt att montera sitter vid passagerarsidans fötter. Ta bort sidoplasten så sitter det en box där och en hållare som håller fast boxen. Den sitter i 2st torx skruvar och sedan i stora kabelhärvan. OBS! Lossa minus kabeln innan du har bort kabel´härvan från boxen. Sedan sprätter du upp boxen och skruvar upp skruvarna sedan försiktigt tar bort det gamla chipet och trycker dit det nya, du behöver inte löda utan sitter redan plasthölje där. Är väldigt försiktig och ser till att du inte är elektriskt laddad och ta inte på piggarna som är chipet för då är det sönder.

Du skall aldrig ställa upp wastegate klockan innan du monterat chipet. Motorn kan spika (utan att du hör det) och det beror på att motorn inte för tillräckligt med bensin så det rekomenderar jag ikke.

1250kr betalade jag för chip + frakt fick det på 2 dagar.

Telenr:  0584/411041   , Det kan vara lite svårt att få tag i han men har tålamod för denna kille vet vad han gör

Kör idag, imorgon kanske du inte har råd med bränsle!

87 Inlägg
21 mars 2007
Sharky skrev:

/Göran

Då byter du tryckklockan, det är säkert det han menade. Kolla runt lite på olika trimfirmor som:

www.hi-tuning.com
www.bsrab.se
www.vikinchip.com
www.atechmotor.se
www.sct-tuning.com

Har sjalv chip från Autotech o är mkt nöjd. cool
Hoppas detta hjälper dig lite på traven. smile

Mvh//Chrille

Livsnjutare
342 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=460

Kan det vara nått? Måste man höja laddtrycket efter man monterat chippet?

429 Inlägg
22 mars 2007
Jonve skrev:

Köp ett Vikingchip Exomax istället kostar 1500:-.
Har det i min och är mycket nöjd med det chippet, många som rekomenderar det på TPC.

Ja man måste höja laddtrycket själv som laddtrycket styr mekaniskt (om man inte har turbo +)

Livsnjutare
342 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
jonas 740 skrev:
Jonve skrev:

Köp ett Vikingchip Exomax istället kostar 1500:-.
Har det i min och är mycket nöjd med det chippet, många som rekomenderar det på TPC.

Ja man måste höja laddtrycket själv som laddtrycket styr mekaniskt (om man inte har turbo +)

Jao, jag har mejlat dom förut, men i väntan på svar kollar jag runt lite till..

526 Inlägg
11 april 2007
Sharky skrev:

/Göran

Eller byta till en tryckklocka från en fulltryckare..

31 Inlägg
4 november 2008
Wallen skrev:

Hur mycket kan man ställa upp till med chip?

326 Inlägg
23 maj 2009
Muhrarn skrev:
Wallen skrev:

Hur mycket kan man ställa upp till med chip?

de är väl bara skruva tills motorn säger ifrån smile så kopplar man ur tryckvakten oxå smile som jag har nu så laddar den på tills den inte får soppa så de är precis på gränsen för mej men jag kör orginal chip för mitt vikingchip finns de inget varvstopp på tongue

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök