3374
Sök

200sx motor problem =/

120 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej. Fick turboras häromveckan, turbon va helkass och de va nästan kilometerlång rök bakom bilen. Så jag bytte turbon och röken försvann...

Nu har de dock dykt upp ett annat problem, bilen ryker vitt, går ojämnt och kasst, och börjar koka efter ca 10min normal körning. Är det topplockspackningen som gått tro?

Börjar lessna hårt då de bara e skruv hela tiden...

Dessutom måste bilen ner 170mil till skåne på påsklovet, kan jag glömma de?

Hemskt tacksam för svar.


terazzi
26 mars 2007
#2
fan vad surt sad synd jag inte e så duktig,.. men hoppas nån som kan svarar o hjälper dig!! hoppas bara d löser sig smile

2 117 Inlägg
26 mars 2007
#3
Banan_ skrev:
Hej. Fick turboras häromveckan, turbon va helkass och de va nästan kilometerlång rök bakom bilen. Så jag bytte turbon och röken försvann...

Nu har de dock dykt upp ett annat problem, bilen ryker vitt, går ojämnt och kasst, och börjar koka efter ca 10min normal körning. Är det topplockspackningen som gått tro?

Börjar lessna hårt då de bara e skruv hela tiden...

Dessutom måste bilen ner 170mil till skåne på påsklovet, kan jag glömma de?

Hemskt tacksam för svar.

Ja. Mycket troligt att toppackningen gått. Vit rök i stor mängd är oftast vatten. Blåvit rök är olja och svart rök är överskott av bensin.
Av med toppen och byt packningen, det är viktigt att du gör rent riktigt ordentligt. En lätt planing av toppen brukar också rekommenderas men du kan klara dig om du har tur.

170 mil som den är idag? Aldrig!


120 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#4
Okej, då får de vel bli en helg till med o skruva =/ Nått ställe att rekomendera packning och nya bultar, eller ska jag köra med nissan orginal?


2 117 Inlägg
26 mars 2007
#5
Original toppackning. Eventuellt ett sk. sotningskit där fler packningar ingår. Lika bra att byta avgaspackningarna samtidigt som du har nere allt. Då slipper du läckage där.
Bultar original eller så köper du ARP. De kan användas fler gånger. Original går bara att använda en gång eftersom de är sträckbultar. ARP söker du hos Etapp, Dalhems mfl. Kostar mer än original men går som sagt att återanvända.
Senast redigerat av shogun (26 mars 2007)


120 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#6
Tackar så mycket för svaret! Så topplockspackningen har en så påverkan att bilen går orent och ojämnt vid t.ex gaspådrag mm? Blev nämligen inte alls nöjd efter jag satt i nya turbon, laddar förvisso bara 0.6 men kraften fanns/finns bara inte där. Ja de e bara att bita i sura äpplet o tacka o ta emot två sånna haveri på så kort tid...hmm


727 Inlägg
26 mars 2007
#7
Gör ett komptest oxå på alla cylindrar, bör vara runt 9kg, viktiga är att det är någorlunda jämnt över alla cylindrarna och ej under 8kg.

Försvinner det nåt kylarvatten då? ja trycker den in vatten i förbrännigsrummet lär den ju inte ge allt i effekt precis. kolla även efter luftläckor ändå från turbo fram till insuget! kan verkligen gå skit om det läcker minsta lilla hmm

Finns en procedur att göra på verkstad, kör in den och be dem leta efter avgaser i kylarvattnet, kostar ett gäng hundringar, men kanske värt att testa, du kan ju prova byta termostat oxå, men om den bara börjat ryka så plötsligt, har du laddat hårt med förra turbon innan den strök med kanske?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

2 117 Inlägg
27 mars 2007
#8
Kolla om det bubblar ur expansionskärlet efter en kort stunds körning, en snabbkoll gällande packningen. Kokande bil är aldrig bra för aluminiumtoppar. Om termostaten hängt sig kan bilen börja koka efter en stund eftersom kylvattnet inte räcker till. Får du luft genom kylaren? Även tändningen kan få bilen att gå dåligt och få den att gå varm så att den kan börja koka men då ryker den bara kring kylaren och expansionskärlet, inte ur avgasröret. Kolla om du ser några märken efter skruvarna i flänsarna som håller fast CASen, det ger dig en hint om hur den satt original. Annars gäller alltid normal justering av tändningen med stroblampa, kabel mellan tändstift och tändkassett och lampgivaren runt den ditsatta kabeln. Andra stecket 15 grader

Skarppare bild finns i länken:
http://200sx.kicks-ass.net/album/album. … ame=shogun

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4608ad76086f0.jpg


120 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
#9
CASen va märkt så nu sitter den rätt. Motorn går fint nu också, bubblar ingenting ur expansionskärlet men man hör hur de bubblar/kokar bakom motorn någonstans, i en slang precis vid plenum ungefär. Tempmätaren håller samma temp hela tiden...
Ska byta termostat och se vart de leder.


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
28 mars 2007
#10
finns det någon 200 som inte fått detta problemet? tycker varenda 200 man läser om på blocket så står det att den genomgått motorrenovering pga topplockspackningen.


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
28 mars 2007
#11
själva kylaren är ok, men dock är det en kass visko fläkt på den som går på motorns varv (stillastående eller kö = ingen kylnin typ)

skaffa en elfläkt (termostat styrd) så räcker org. kylaren men oljekyl och bättre IC är mer eller mindre ett måste.


120 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
#12
Tjena, elfläkt har jag. med både termostat och brytare. Men de känns som att de bara kokar där jag nämnde. I kylarn och expansionskärlet är det lugnt. Tycker de e väldans skumt...


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
28 mars 2007
#13
Banan_ skrev:
Tjena, elfläkt har jag. med både termostat och brytare. Men de känns som att de bara kokar där jag nämnde. I kylarn och expansionskärlet är det lugnt. Tycker de e väldans skumt...

Kollat så du har någon cirkulation? Tänkte så inte vattenpumpen har lämnat in.
Senast redigerat av insane_1 (29 mars 2007)


120 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
#14
Det verkar precis som det inte är någon cirkulation ja. Va ute och körde precis, samma sak, kylaren och expansionskärlet är nästan i princip iskallt, men de bubblar/kokar i en slang bakom motorn. Kanske luft i systemet?


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
29 mars 2007
#15
Banan_ skrev:
Det verkar precis som det inte är någon cirkulation ja. Va ute och körde precis, samma sak, kylaren och expansionskärlet är nästan i princip iskallt, men de bubblar/kokar i en slang bakom motorn. Kanske luft i systemet?

Testa plocka bort termostaten. Har den fastnat i stängt läge så blir det ingen vidare cirkulation.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är systemet självluftande, alltså inga luftnipplar och skräp.


120 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
#16
Såg idag att den sugit i sig allt vatten ur expansionskärlet, fyllde på igen, får se om de blir bra sen. Får kolla termostaten annars också, men har på känn att de nog bara va luft i systemet smile


jopp
145 Inlägg
30 mars 2007
#17
insane_1 skrev:
Banan_ skrev:
Det verkar precis som det inte är någon cirkulation ja. Va ute och körde precis, samma sak, kylaren och expansionskärlet är nästan i princip iskallt, men de bubblar/kokar i en slang bakom motorn. Kanske luft i systemet?

Testa plocka bort termostaten. Har den fastnat i stängt läge så blir det ingen vidare cirkulation.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är systemet självluftande, alltså inga luftnipplar och skräp.

tror inte jag håller med dig om det där med självluftande.. när polaren la i sin motor (s13) efter renovering så fick den ingen kylning.. letade å letade, kom till slut på att det var just luft i systemet så det va bara å hissa bilen i framkant och vänta på att det börjar bubbla smile

jomenvisst

120 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
#18
Jo de e ett självluftande system. Nu funkar de fint!
Nu kokar fanskapet inte mer.

Nu ska de bytas remmar, tändstift mm, sen köra järnet!

Tack så hemskt mycke för all hjälp!



Sök