3373
Sök

Kopplingsbyte, Volvo 740 GLE 87:a.

8 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
Hejsan

Har nyligen köpt en volvo 740 gle av årsmodell 87 och jag skulle behöva lite hjälp av någon som kan volvo!

Kopplingen börjar bli kass och jag undrar om någon vet om det är klöddigt att byta ? Då menar jag hela kittet!

Jag har en 4 växlad manuell låda med overdrive och overdriven har gått sönder på något sätt. Knappen i spaken är bytt samt ett relä men det funkar ändå inte. Jag fick höra av någon att det sitter en typ av givare på växellådan som kanske måste bytas ut.

Kan någon svara på detta som är jag tacksam big_smile

JoMpAn

*Justerade rubriken lite. MVH jonTe/moderator

8 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
Yes tongue Men om det inte är kablarna så borde det vara givaren eller vad det är som sitter på växellådan!?

Du har ingen aning om det är lätt att byta kopplingen?

21 Inlägg
3 april 2007
inte så jävligt att byta böt nyss låda på min då passa jag på att byta koppling

sitter givare på lådan svåra att missa dom ser du när du tar ner lådan för kopplings bytet

8 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Okej

För jag funderar på att kanske byta till en helt vanlig 5 växlad låda istället. Men det blir kanske också klöddigt med tanke på att man nog får byta hela kardanen också. Jag måste iallfall fall fixa det på något sätt för att köra runt med 4 växlar när overdriven inte funkar är lite jobbigt!

Men jag måste kunna göra det själv för jag tänker inte lämna in bilen för reparation av växellåda plus kopplingsbyte. Jag hittade en splitterny koppling med urtrampningslager för 850 kr och det tycker jag fan var billigt big_smile

eparaggare
8 Inlägg
5 april 2007
kopplingen är lätt å byta, när man plockat bort lådan ser man direkt hur man ska gå tillväga smile

97 Inlägg
7 april 2007
på en 740 med overdrive tar jag alltid motorn istället, lådan väger en hel del om man inte har tillgång till lyft. och motorn är löjligt lätt att få loss ifrån lådan. vanlig 5vxl låda är i regel sämre än overdriven eftersom lagren inte håller lika länge. generellt brukar overdriven inte vålla nån större problem förutom relä(omlödning) eller solenoiden. även splinesen går sönder ibland(sällsynt).

34 Inlägg
7 april 2007
byt overdrive filter olja+ kablar så ska du se att det kommer fungera fint

Sök