2643
Sök

Bra bas (basar) för 2000-3000kr

1 585 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Hejsan!
Tänkte höra vill ha en bas som spelar sjukt bra. Med mycket tryck i. Har funderat lite på en kicker. Tänkte höra vilken bas ska jag satsa på för max 3000kr?. Sen tänkte jag höra tips på ett bra framsystem? och nått att ha i hatthyllan?

735 Inlägg
29 mars 2007

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
29 mars 2007
Kicker Comp VX 12"
Sen köper du kicker framsystem.. Vet ju inte vad du har för storlek fram.
Men kolla på www.dbakuten.se

Skriv gärna ett mail till dom så får du bra hjälp.

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

17 Inlägg
29 mars 2007
Jag har en baslåda med 2xDls UR10 till salu om du är sugen...

//Mvh Tobias

1 631 Inlägg
29 mars 2007
Jolle87 skrev:
Hejsan!
Tänkte höra vill ha en bas som spelar sjukt bra. Med mycket tryck i. Har funderat lite på en kicker. Tänkte höra vilken bas ska jag satsa på för max 3000kr?. Sen tänkte jag höra tips på ett bra framsystem? och nått att ha i hatthyllan?

Hur ser hela budgeten ut? Vad har du tänkt för steg?

Vad har du för cd-spelare? Vad lyssnar du på för musik?

Gissar att det ska sitta i SAAB:en...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Team Autohifi!
865 Inlägg
29 mars 2007
Carpower Sonic-12 , Spelar sjukt bra. fås för runt 1900-2100kr.

87 Inlägg
29 mars 2007
Framsystem: Infinity Reference kit (5.25" + 2 diskanter eller 6.5" + 2 diskanter)

Hatthylle högtalare: Infinity Reference 6x9"

Bas: Ininity, JBL, Magnat, DLS eller Pioneer 12" spelar bra!

Mvh//Chrille

1 585 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
tackar för alla svaren jag har en avant nått cd spelare 4x45w iallafall men ska köpa ny snart. budgeten skrev jag ju max 3000kr för en bas och kanske 1000kr för ett framsystem:P.. Infinity som du skrev vart kan man köpa dom länk?

volvoraggare
4 776 Inlägg
29 mars 2007
Jolle87 skrev:
tackar för alla svaren jag har en avant nått cd spelare 4x45w iallafall men ska köpa ny snart. budgeten skrev jag ju max 3000kr för en bas och kanske 1000kr för ett framsystem:P.. Infinity som du skrev vart kan man köpa dom länk?

har två vdo daydon ligger och skräpar du kan få dom för 2000

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

666 Inlägg
30 mars 2007
SOm bas rekomenderar jag starkt Alpine type R antingen 10" eller 12", själv har jag 12" och den spelar mycket bra, en annan fördel är att den är relativtlättdriven så man behöver inte ett lika saftigtsteg för att det ska låta bra tillskillnad från många exempelvis kicker

//Silver

1 653 Inlägg
30 mars 2007
Jolle87 skrev:

Jag tror mer på att du ska välja en bas för 1000 och framsystem för 3000 om du har den fördelningen på ekonomin.
Det är ju framsystemet som ger ljudupplevelsen, basen ska ju bara mullra lite där bak, snärten kommer från framsystemet...

Rätta mig om jag har fel men det är så jag uppfattat man bör göra.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 631 Inlägg
30 mars 2007
Jolle87 skrev:

Jag frågar eftersom en bas för 3000 spelar skit med ett billigt steg. Det är omöjligt att tipsa om vilken bas som passar eftersom det beror på resten av anläggningen.

Jag hör ju redan på din fördelning av pengar framsystem/bas att något är på väg åt fel håll här... Sen vill du ju ha ett baksystem också + ny CD.

Räkna med ett steg för ca 6.000 till basen och en 4-kanalare till de andra högtalarna. Låter det dyrt så är det dags att tänka om.

Att köpa en anläggning som inte är väl balanserad i kvalité är inget bra. Därför är det bättre att du förklarar vad du lyssnar på, hur den totala budgeten ser ut, framtidsplaner etc så kan vi hjälpa dig få ett system som spelar så bra som möjligt för pengarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 585 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Ja det stämmer bra men nu är det så att jag har 2st steg 4 kanals på 4x600w. Och det duger bra. Har spelat en kicker 12" bas med steget och den drev basen sjukt bra. Framsytem vill jag ju ha så bra som möjligt. Eftersom man vill höra lite av musiken också.

Och inte bara basen. 6x9: or i hatthyllan har jag hört att det ska vara onödigt. Men jag vill ändå ha det för att få lite musik bakifrån. Och jag vet redan vilka jag ska satsa på till hathyllan. Och det är Kicker KS693. Jag vill ha ett så kraftigt ljud paket som möjligt. Har planer på att sätta 2st 4" där fram i instrument panelen. Samt 2st 5,25: or i dörrarna där fram.

Och 1st 6,5: or i varje dörr där bak. Och sen 2st 6x9: or i hatthyllan och någon schysst bas i bagaget. Kan det bli bra tro? Sen dessa som 4” Kicker ES 42 kit system. Borde väll duga? Sen dessa Kicker KS 6.5" kit. I dörrarna där bak. Sen 4st Kicker KS525 i dörrarna där fram. Sen en Kicker L5 10 i bagaget. Till att börja med sen kan man köpa en till lika dan bas. Tror ni det skulle bli bra om man satsar på detta är väldigt sugen på ett kicker paket men om det finns någon som vet nått billigare alternativ och som är ruskigt bra så skriver det gärna. Vi säger budget för allt max 6000-7000kr.
Senast redigerat av Jolle87 (30 mars 2007)

1 631 Inlägg
30 mars 2007
Ojoj, det där kommer sluta illa...

Vad är det för steg? Märke o modell? 4x600 Watt säger ingenting.

// Gurra

10 287 Inlägg
30 mars 2007
Vill du ha Bra Ljud eller en massa bröt?

Skall du ha Bra Ljud så gäller maximen ju mindre prylar - desto bättre.

Jag håller med Gurenius.

/Göran

Jolle87 skrev:
Ja det stämmer bra men nu är det så att jag har 2st steg 4 kanals på 4x600w. Och det duger bra. Har spelat en kicker 12" bas med steget och den drev basen sjukt bra. Framsytem vill jag ju ha så bra som möjligt. Eftersom man vill höra lite av musiken också.

Och inte bara basen. 6x9: or i hatthyllan har jag hört att det ska vara onödigt. Men jag vill ändå ha det för att få lite musik bakifrån. Och jag vet redan vilka jag ska satsa på till hathyllan. Och det är Kicker KS693. Jag vill ha ett så kraftigt ljud paket som möjligt. Har planer på att sätta 2st 4" där fram i instrument panelen. Samt 2st 5,25: or i dörrarna där fram.

Och 1st 6,5: or i varje dörr där bak. Och sen 2st 6x9: or i hatthyllan och någon schysst bas i bagaget. Kan det bli bra tro? Sen dessa som 4” Kicker ES 42 kit system. Borde väll duga? Sen dessa Kicker KS 6.5" kit. I dörrarna där bak. Sen 4st Kicker KS525 i dörrarna där fram. Sen en Kicker L5 10 i bagaget. Till att börja med sen kan man köpa en till lika dan bas. Tror ni det skulle bli bra om man satsar på detta är väldigt sugen på ett kicker paket men om det finns någon som vet nått billigare alternativ och som är ruskigt bra så skriver det gärna. Vi säger budget för allt max 6000-7000kr.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 653 Inlägg
30 mars 2007
Varför så in i helvettes massa olika högtalare för?

Köp ett 6,5" kitsystem fram för 2-3K, 2 eller 3-delat med passivt filter, driv det på ditt ena steg.
Sen köper du bas en eller 2 st i prisklass 1000-lappen st och driver på ditt andra steg.

sen 4x600W låter lite wannabe-steg, dvs inte RMS-W vi talar om.

Vill du ha lite ljud bak, sätt in ett par 5,25" coaxer med egna lådor i hatthyllan eller bakdörrarna, du behöver inte mycket ljud från bakhögtalarna. dessa kan du driva från 2 av kanalerna på framsystemssteget...

men framförallt, skippa 6x9orna när du har en bas...

just my 2 cents...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

96 Inlägg
30 mars 2007
Jolle87 skrev:

hoppa över allt i bakdörrar och 6*9 bak... lägg dom pengarna på ett bättre framsystem... även om det sitter folk i baksätet så hör dom musiken utan en massa högtalare bak... ju fler högtalare man har destu sämre låter det... kommer bara få en massa fasfel så som du tänkt bygga....

1 585 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
varför kommer det sluta illa?sad hmm det är steg från usa så det är inget känt märke men man ska inte underskatta stegen för det:P.. trodde det va skit steg men visa sig att dom va sjukt bra ändå.

96 Inlägg
30 mars 2007
Jolle87 skrev:
varför kommer det sluta illa?sad hmm det är steg från usa så det är inget känt märke men man ska inte underskatta stegen för det:P.. trodde det va skit steg men visa sig att dom va sjukt bra ändå.

tycker du att stegen är bra och du är nöjd så är ju allt frid och fröjd... det jag sätter mej emot är att ha så många högtalare... satsa på ett bra framsystem för 3-4 tusen, ett sådant framsystem brukar låta mycket bra och spela bra midbas... sen skaffar du en bas för runt 1500-2000:- kolla vad dina steg klarar för nerlastning innan du köper bas/ar. dumt att köpa basar som bilr svåra att koppla in på steget...

1 631 Inlägg
30 mars 2007
Jolle87 skrev:

Därför att du redan verkar bestämt dig för hur det ska vara... Och det är inte nåt bra.

Har du nån länk eller nåt till stegen? Om jag ska gissa så tror jag att det inte är steg i den högre klassen, men utan att veta exakt så är det omöjligt att rekommendera ett system till dig.

6.000-7.000 räcker till ett bra system. Samma pengar kan också användas till något som låter väldigt dåligt.

PS: Du snackar om högtalare i dörrarna. Har du tänkt bygga om, för där är väl inga uttag idag?

// Gurra

Sök