Besiktning av trimmad bil?

DjEno
29 mars 2007 · 14 Inlägg

Okej, nu undrar jag hur det ligger till om man besiktar en trimmad bil.
Funderar på en 200sx s13, och om jag nu skulle trimma upp den till ca 300hk
går det ändå stt besikta den? Bromsuppgraderingar är ändå tänkt hursomhelst.
Men om det nu är olagligt, går det att regga om den?
Och höjs försäkringen mycket eller alls isf?
Kanske vart lite mycket frågor nu^^
Så skriv gärna vilken av frågorna ni svarat på om nui svarar:)


Tack på förhand //Marko

falloutboy
29 mars 2007 · 1 723 Inlägg

det går inte att regga om den som den är. Men som ombyggt fordon går, det finns mer info om det om du söker lite.

Sålänge trimmet inte syns (större turbo, IC osv...) så ska det gå igenom. De testar inte effekten. Men misstänker de nåt kan det vara kört. Så försök hålla det snyggt och så original till utseende som det går.

Senast redigerat av falloutboy (29 mars 2007)

RaaZer
29 mars 2007 · 87 Inlägg

BP säjjer max 10% effektökning = inte ett jota.

VictorW Medlem 34530
29 mars 2007 · 908 Inlägg

Har besiktat min 9-5:a utan problem, det enda var att besiktningsgubben var "tvungen" att köra ett extra varv med den lol

Det försäkringsbolaget inte vet har de inte ont av wink

Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
fish Allfixare
29 mars 2007 · 1 475 Inlägg

jag har 370hk i s2,an. men det ända som syns för ett otränat öga är lite blåa slangar å ett öppet filter. husomhelst så känns det ju när man drar på att det inte är nå 230 (original) iaf. bes gubben drog ur den bra (åkte med). det ända han sa förutom ett barnsligt flin va, jävvlar vad det bär iväg! fan, den går bra den här rackarn! smile inte en anmärkning eller nå!

Madhouse
29 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Man kan i princip säga att det är tvärkört att regga en trimmad bil av nyare modell, och det trim de kommer slå ner på bilprovningen är om det syns väl, exempelvis annan insprutning, turbo, intercoolers. Avgassystem brukar generellt sett inte ge så mkt utan att man mappat/chippat för det, brukar inte vara någon fara sålänge det renar bra samt att ljudnivån inte är sjukt hög. Chip, ja det som inte syns finns inte, luftfilter likaså ger i princip inget mer än lite tuffare ljud knappast räknas som prestandavinst. Sen är det ju lite balansgång när det gäller helbilsgodkända bilar där allt står specat vad som gäller för bilen, i princip så får du inte ens sätta i ett sportluftfilter. Men det är mkt upp till besiktningsmännen, åker du in med en fräsch bil med chip, avgas och filter och allt ser sjysst ut så brukar det gå igenom men det är också en chansning.

Senast redigerat av ruhler (30 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Sharky
30 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

/Göran

RaaZer skrev:
BP säjjer max 10% effektökning = inte ett jota.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Audi_freak_on_a_leash
30 mars 2007 · 216 Inlägg

fish skrev:
jag har 370hk i s2,an. men det ända som syns för ett otränat öga är lite blåa slangar å ett öppet filter. husomhelst så känns det ju när man drar på att det inte är nå 230 (original) iaf. bes gubben drog ur den bra (åkte med). det ända han sa förutom ett barnsligt flin va, jävvlar vad det bär iväg! fan, den går bra den här rackarn! smile inte en anmärkning eller nå!

Hehe!
Blir lite rädd om jag ska montera min monsterintercooler. Kommer bli nedslag direkt.
Blir de sura om de ser att det är urkapat i stötfångaren? På orginalstötfångaren borde man kunna gömma den hyffsat. iaf.

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
Comara Full Gas
30 mars 2007 · 51 Inlägg

nån som vet hur det går till då om man kommer in på bilprovningen och det sitter Turbo/intercooler m,m i bilen då det inte ska va det.. Håller på att bygga i min ford sierra & jag hade då tänkt rega den om det går!! Nån som vet hur det ligger till med det för det känns drygt att måsta lyfta ut motorn varge besiktning!

falloutboy
30 mars 2007 · 1 723 Inlägg

Comara skrev:
nån som vet hur det går till då om man kommer in på bilprovningen och det sitter Turbo/intercooler m,m i bilen då det inte ska va det.. Håller på att bygga i min ford sierra & jag hade då tänkt rega den om det går!! Nån som vet hur det ligger till med det för det känns drygt att måsta lyfta ut motorn varge besiktning!

är det ingen turbo original går det inte att besiktiga den, du får nedslag direkt. du kan regga den som ombyggt fordon däremot men då med mer jobb.

en originalbil som är turbokonverterad får du aldrig igenom besiktning. det blir att lyfta motorne ller plocka bort turbon inför varje besiktning isf.

Senast redigerat av falloutboy (30 mars 2007)

Comara Full Gas
30 mars 2007 · 51 Inlägg

falloutboy skrev:

Comara skrev:
nån som vet hur det går till då om man kommer in på bilprovningen och det sitter Turbo/intercooler m,m i bilen då det inte ska va det.. Håller på att bygga i min ford sierra & jag hade då tänkt rega den om det går!! Nån som vet hur det ligger till med det för det känns drygt att måsta lyfta ut motorn varge besiktning!

är det ingen turbo original går det inte att besiktiga den, du får nedslag direkt. du kan regga den som ombyggt fordon däremot men då med mer jobb.

en originalbil som är turbokonverterad får du aldrig igenom besiktning. det blir att lyfta motorne ller plocka bort turbon inför varje besiktning isf.

Jaa... då vet man juh vilka helger per år man kan boka upp big_smile

DjEno
1 april 2007 · 14 Inlägg

Tack så mycket för alla svar allihopa:)
Men nu är det ju ett stort problem...
Om man ska trimma en 200sx måste man ju stoppa in oljekylning, samt skaffa en fetare intercooler...
Och det skulle ju inte besiktningsmannen tycka om:(

Sharky
1 april 2007 · 10 287 Inlägg

Oljekyl och fetare IC är normalt inga problem.

/Göran

DjEno skrev:
Tack så mycket för alla svar allihopa:)
Men nu är det ju ett stort problem...
Om man ska trimma en 200sx måste man ju stoppa in oljekylning, samt skaffa en fetare intercooler...
Och det skulle ju inte besiktningsmannen tycka om:(

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Streckkoden
1 april 2007 · 2 655 Inlägg

Min 200a har en frontmatad IC och oljekylaren sitter där original ICn satt en gång.. Har inte varit några problem hos bilprovningen.
Så det ska vara lugnt.

DjEno
1 april 2007 · 14 Inlägg

Streckkoden skrev:
Min 200a har en frontmatad IC och oljekylaren sitter där original ICn satt en gång.. Har inte varit några problem hos bilprovningen.
Så det ska vara lugnt.

Ja jag såg även att du hade lite trimm på din bil:)
Så det verkar lovande.
Men om man nu får ngn besiktningsman som inte godkänner bilen, är det kört då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang