Det är upp till säljaren att lösa kredit flaggan på bilen INNAN han skall sälja den.
Jag köpte ett antal Volvo och Renault de åren jag jobbade på Volvo, Varje försäljning gick jag och köparen in på min bank och löste min skuld med hans pengar, så han såg att det blev gjort, resten av köpeskillingen sattes in på mitt konto.
Sedan gick vi till brevlådan och postade gemensamt ägarbytes pappret.
Det lämnade ingenting oklart för varken mig eller köparen.
Ganska skönt att slippa gå på stan med en bigpack sedlar i fickan. Har man 100'000 eller mer på fickan så blir man lätt skitzofren, tror att det lurar en rånare bakom var enda knut.
För ca 4 år sedan köpte vi en 745a till sambon, av en svensk! Vi kom inte ens hem med bilen innan automatlådan rasade. Så vist finns det "luriga svenskar", minst lika mycket som "luriga blattar".
Lådan kostade 1500:- på skroten, så det gjorde inte så mycket, men bilen var behäftad med så många konstiga fel att man undrar hur sjutton den behagade fungera klockrent just när vi provkörde.
Skall man dra lärdommen att aldrig köpa bil av svensk? Knappast! Det finns bra och dåliga individer i alla nationaliteter och hudfärger.
Själv sålde jag min gamla MB till en pansionär från Karlstad för några år sedan. Jag tog väl hand om pärlan, tvättade varje vecka, damsög invändigt en gång i månaden. Servade betydligt oftare än rekomedation. Bilen var i "mint condition" när jag sålde den.
Jag betalade till och med in skatten tre dagar innan försäljningen. Ändå kom gubben inte ens hem till Karlstad med bilen. Han ringde från Vänersborg och undrade om startspärrar o larm m.m. Det visade sig att tändningslåset hade gett upp. Den hade aldrig strulat för mig, inte en enda gång. Gubben köper bilen, sover på hotell i Gbg, nästa morgon startar han bilen, han kommer till Vänersborg på soppan som var i tanken, stannar vid macken och sedan är det kört!
Vad kan man dra för lärdom?
Köp aldrig bil av en finne?
Även bland finnar finns det några som är luriga. Jag tror dock gubben är ganska nöjd med bilen. Han ringde efter några år och berättade att efter incidenten på hemvägen hade bilen fungerat 100%