okey ja man får vell hoppas på de bästa finns vissa som kan sin sak fler sånna svar vill jag gärna höra.. hur lång tid tar de innan man får nå papper då :S har inte fått några än..
Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Satt som nämdeman i tingsrätten i växjö/ljungby 02/06 å det var mycket huff kan jag säga när poliserna skulle förklara hur dom mätt. I många fall så var det ju så att dom klockade flera st med laser å sen radio raporterade in till en kollega just vilken hastighet du hade. Men poängen som en kille gjorde när han blev stannad var att säga direkt att han vill se siffran på lasern.
Tråkigt nog hade fabro blå redan början mäta på ny bil å eftersom det inte finns något minne i laserkamerorna så hade dom heller inget bevis å visa upp.
Han vägrade ju då skriva under paperna å åkte där ifrån.
Han blev sen friad i rätten för polisen brist på bevis. Att komma med platsprotokol etc duger inte om dom inte kan visa upp rätta siffrorna också.
Bara förneka! Skulle aldrig hjälpa polisen på något sätt, hjälper aldrig mig när man ber om de bara ställer till problem......!
Detta polishat är ju lika komiskt varje gång....
Oftasft är det av karaktären, "Satans snutar gör inget när jag får min stereo stulen", nästa sekund är det, "Har dom inget viktigare brott att lösa än att jag kör lite för fort?".
kom precis hem med böter på 500 för jävla lysen..........att dom inte har bättre saker för sig e ju pinsammt.....dom åkte efter mig nästan 1 mil....å tog mig när ja stannade.......PINSAMMT
Oftasft är det av karaktären, "Satans snutar gör inget när jag får min stereo stulen", nästa sekund är det, "Har dom inget viktigare brott att lösa än att jag kör lite för fort?".
Lika komiskt varje gång...
NeQu skrev:
kom precis hem med böter på 500 för jävla lysen..........att dom inte har bättre saker för sig e ju pinsammt.....dom åkte efter mig nästan 1 mil....å tog mig när ja stannade.......PINSAMMT
Som på beställning...
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Jag råka köra om en civil bil för drygt 1 år sen hade haft kortet ganska precis 1år då, lega cirkus 130-140 efter 90 väg men jag nekade till och fick inte ett smack, dom följde mig ca: 4km tills jag var hemma och parkera bilen jag blå neka till allt på plats sa att jag hållt fartbegränsninga osv. Glömmer aldrig den civilbilen
Så här stod det i pappret "Kontroll av polisbilens hastighetsmätare inte företagen i anslutning till rapporterad hastighetsöverträdelser. Det föreligger inte tillräckliga skäl att väcka åtal, eftersom man med hänsyn till bevisningen på objeltiva grunder inte kan förvänta sig en fällande dom."
Fick aldrig nå papper att jag skulle beskriva vad som hänt eller liknande, det bara damp ner i posten 3månader efter detta. Var glad som fan när jag inte fick nått blev mkt mer lungnare körande
OM han hade mätt din hastiget med laser och du kör över 30 km/h för fort på en 70 väg så hade han kunnat ta ditt kört kort... vet inte riktigt hur det är med klockning på en sån långsträcka??1.8 km Hmm ... men blir nog bara böter... Men eftersom du nekade kan det gå till rättegång, men det är ju bara att neka även där om det är som du säger att hans film var dålig / på långt avstånd.....
Hur kan det någonsin bli ord mot ord om det finns en film på att han körde för fort?
Det är ju just det som är hela grejen! Det finns en film på att "NÅGON" kör för fort! Frågan ur rättsäkerhets synpunkt är, "VEM var det som körde?" Att polisen tappar bilen ur sikte och sedan stoppar en bil som ser ut som bilen han först såg skall ju inte räcka för att ta lappen från en människa...? Eller? Det första polisen skulle gjort, var att inte tappa bilen ur sikte och åkt i fatt så regnr kom med på filmen. DÅ! Skulle han haft bevis. NU! Har han en film, men på vad? Var det samma bil som körde ut på vägen framför polisen, som bilen han sedemera stoppade?
Om polisen inte behöver mera bevis än så, vad hittar de på här näst. Du får sitta 8år för bankrån, för du bor ju på orten där banken rånades, klart det måste vara du!!! Var skall man dra gränsen? Klart polisen måste ha bevis. Han kan ju inte i dags läget ens veta själv till 100% om han stoppat rätt bil, då han tappade den ur sikte. Se mitt tidigare inläggg på tänkt cenario.
Hur kan det någonsin bli ord mot ord om det finns en film på att han körde för fort?
Det är ju just det som är hela grejen! Det finns en film på att "NÅGON" kör för fort! Frågan ur rättsäkerhets synpunkt är, "VEM var det som körde?" Att polisen tappar bilen ur sikte och sedan stoppar en bil som ser ut som bilen han först såg skall ju inte räcka för att ta lappen från en människa...? Eller? Det första polisen skulle gjort, var att inte tappa bilen ur sikte och åkt i fatt så regnr kom med på filmen. DÅ! Skulle han haft bevis. NU! Har han en film, men på vad? Var det samma bil som körde ut på vägen framför polisen, som bilen han sedemera stoppade?
Om polisen inte behöver mera bevis än så, vad hittar de på här näst. Du får sitta 8år för bankrån, för du bor ju på orten där banken rånades, klart det måste vara du!!! Var skall man dra gränsen? Klart polisen måste ha bevis. Han kan ju inte i dags läget ens veta själv till 100% om han stoppat rätt bil, då han tappade den ur sikte. Se mitt tidigare inläggg på tänkt cenario.
Bara förneka! Skulle aldrig hjälpa polisen på något sätt, hjälper aldrig mig när man ber om de bara ställer till problem......!
Detta polishat är ju lika komiskt varje gång....
Lika komiskt varje gång...
Ser inte något komiskt i mitt inlägg?!
Off topic men, vad som är komiskt är detta ständiga polishat. När polisen stoppar någon för en trafikförseelse gör de bara sitt arbete. Kom ihåg det. Sen finns det naturligtvis dåliga individer inom polisen också, precis som överallt. Men döm inte hela poliskåren efter detta faktum.
Sen är det klart att Polisen skall följa de spelregler som finns annars spårar det lätt ut, håller med Kristian V om detta.
/Micke
Ändrar mitt inlägg då vissa personer inte tålde sanningen.
Har mina anledningar likaså att du har dina, å det är absolut inget komsikt med detta!
Jahapp. då var man på rättegång idag då. Börja me att han satt å förklara vart jag kört för fort. och hur dom kommit fram till de. sen så fick jag berätta hur jag upplevde de.. sen så fråga jag från vilken punkt han klocka mig. då sa dom bara de här är ingen fråge**** nånting ja ba ne he.. å filmen hade dom inte kollat på.. det ända dom lyssna på var den där fjanten i kostym som läste upp ett papper.. aj 15 min tog rättegången och domen blev 3200 i böter för fortkörning på 70väg 29km/h för fort. var bara å tacka å ta..
Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)