4255
Sök

Går det att själv kontrollera om bilen är chippad?

SupeR
106 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Hej, som rubriken lyder.. Har nyss köpt en Audi A3 1,8TSQ  -00

Men farbrorn som hade bilen innan mig sa sig vara väldigt osäker på om bilen var chippad eller inte..

Jag antar att det går att åka till en firma som installarer chip och be dom kolla om det är modifierad programvara eller inte..

Men då jag har en bit till närmaste tuningfirma.. och jag antar att dom tar en slant enbart för att konstera om man har chip eller ej..
så vore det kanon om man kan se själv?

Eller med hjälp av något instrument läsa av om bilen är orginal eller inte??
Någon vänlig själ som vet nått om det?

Vore kanon med svar om detta..

Mvh Victor

-red lights-

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
3 april 2007
Ta å ring de olika firmorna å se om de inte kan berätta för dig vad det e du ska titta efter för att du ska få veta!smile

Lr kolla på regbeviset å ring upp den f.d f.d ägaren å se om han vet ngt!
Tråkigt att inte gubben hade koll.....neutral

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
3 april 2007
montera en laddtrycksmätare och kolla vad den laddar.

annars kan jag rekommendera www.nordicaudi.com för sådana frågor.

man lever bara en gång så lev väl!

SupeR
106 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Mmm, får nog göra det.

Jao det är lite tråkigt.. Får väll prova ringa nån firma efter jobbet..

Men är det inte så att en del bilar ändrar dom bara programvaran i ? alltså inget fysiskt ingrepp utan något i databoxen?

Har ingen aning om hur det är i A3:an men om så är fallet kan det nog bli klurigt att se!

Fasen det borde finnas en funktion i färdatorn så man kunde se om bilen är chippad hehe!

tack för svaret i alla fall!

-red lights-

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
3 april 2007
ut och mät hur fort den accar mellan  80-150 eller något och jämför det med någon som inte har chippat...

LicensSvetsare
280 Inlägg
3 april 2007
Jaysx skrev:
Mmm, får nog göra det.

Jao det är lite tråkigt.. Får väll prova ringa nån firma efter jobbet..

Men är det inte så att en del bilar ändrar dom bara programvaran i ? alltså inget fysiskt ingrepp utan något i databoxen?

Har ingen aning om hur det är i A3:an men om så är fallet kan det nog bli klurigt att se!

Fasen det borde finnas en funktion i färdatorn så man kunde se om bilen är chippad hehe!

tack för svaret i alla fall!

På en a3 00 så är det att byta ut chippet, inte ppc trimm, som man ansluter till diagnostik uttaget.. 
  OM jag inte har helt fel så sitter chippet på a3 "under framrutan"  alltså under plasten där. Om du får fram chippet borde du kunna se om det är märkt med någon tuning firma, och om det inte är det kan du bara höra på nordicaudi om det är orginal med hjälp av infon på det!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

Sök