2650
Sök

Volvo Tuning

Sagge_AM
13 augusti 2005
Trådstartare
#1
Hej jag vill gärna ha tips på hemsidor där man kan trimma Volvo bilar,
Jag har letat Jette Mycket men har inte hittat nån bra hemsida förutom
www.atechmotor.com men de har inte riktigt de grejer jag vill ha, Så det
skulle vara skiit bra om ni skulle kunna ge tips på Hemsidor för Volvo trimmning ..


MvH // Sagge
Senast redigerat av Sagge_AM (13 augusti 2005)

10 287 Inlägg
13 augusti 2005
#2
Du menar alltså hemsidor till försäljare /motorfirmor?

Hemsidor har jag inte i huvet men du har ju TME som brukar lyckas bra med skräddarsydda chippningar. SPM (Sten Parner Motor) som säljer all "hårdvara", SAM som säljer chippningar och lite annat jox. Turbocenter bör väl också ha hemsida.

Frågan är bara vad du vill göra. Jag vet att 400Hkr låter skithäftigt men det är helt hysteriskt i en framhjulsdriven Volvo och kostar fläsk både att få till och underhålla. Och på vintern? Glöm, köp en vinterbil.

Om jag vore du så skulle jag åka till Turbocenter och ta ett snack på Claus.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sagge_AM
14 augusti 2005
Trådstartare
#3
Ok men var ligger Turbocenter?
och ja hade bara tänkt ta upp bilen i ca: 330-350hk
Det här är grejerna ja tänkt ha:

Sport avgassystem = ca: 30-50hk
chip = ca: 20-25hk
Sportluft filter = Högst 12hk
och en Dumpventil
"Öppen dump ventil"  och det kommer funka helt utmärkt
för att S60 T5-sport har Turbo

Ja tror det kommer funka bara bra, men vad tycker ni?
skulle det funka om ja skulle lägga till de grejerna till bilen?

Kadett Freak
129 Inlägg
14 augusti 2005
#4
Sagge_AM skrev:
Ok men var ligger Turbocenter?
och ja hade bara tänkt ta upp bilen i ca: 330-350hk
Det här är grejerna ja tänkt ha:

Sport avgassystem = ca: 30-50hk
chip = ca: 20-25hk
Sportluft filter = Högst 12hk
och en Dumpventil
"Öppen dump ventil"  och det kommer funka helt utmärkt
för att S60 T5-sport har Turbo

Ja tror det kommer funka bara bra, men vad tycker ni?
skulle det funka om ja skulle lägga till de grejerna till bilen?

dom angivna Hk låter lite väl tilltaget..du får aldrig 30-50 hk med bara sport avgassystem. inte heller 12hk med sport filter

Kadett GSi 16v

Sagge_AM
14 augusti 2005
Trådstartare
#5
joo faktist får man 12hk me ett nytt sport luft filter som heter Redline
Man får 12hk om man har Turbo annars blir det ca:8hk men T5 har turbo så d blir 12hk och me Sport avgassystem menar jag

"Ferrita avgassytem: S60 T5, 2.4T, 2.0T
3-2 1/2" 01-0134 Främre rör inkl. racekat."

10 287 Inlägg
15 augusti 2005
#6
Sorry Sagge, men du får princip inte en enda Hkr med ett öppet filter på en i övrigt orginal S60. Det är ren försäljardynga.
I så fall så skulle orginal luftburk vara så dåligt utformad att du får väsentligt tryckfall över den som skulle lägga kompressorn i din turbo så illa till i verkningsgradsballongen att du kan vinna flera procent i turbons verkningsgrad och vinna 12Hkr. Nääää...

Och uppemot 350Hkr med orginalaggregat?

En snabb sökning på gulasidorna gav:

Turbo Center Stockholm AB - Stockholm 
Tel. 08-530 353 90
Skyttbrinksv. 35, 14739 TUMBA

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
15 augusti 2005
#7
OK,

Här får du ett mera nyanserat svar om luftfilter direkt från Volvo´s motorprovlabb:

"Nej!
Volvos bensinturbomotorer laddtrycksreglerar med målet att "alltid" (i möjligaste mån) ge samma moment och effekt på vevaxeln oberoende av lufttryck samt temperatur med mera (momentmodellen). Så om detta sportluftfilter stör luftmassemätaren så att motorstyr luras att tro att motorn faktiskt får i sig en mindre mängd luft, så borde den också ladda på lite mer och därmed också ge lite mer effekt."

Dvs om det luftfilter du sätter dit är så illa konstruerat så att det stör den laminära strömningen genom din AMM så KAN du få lite mera effekt genom att du lurar motorstryrningen.

Jag klipper in ett till svar jag precis fick från Volvo´s lab:

----------------------------------------------
Det stämmer som XXX säger, motorn reglerar fullasten till ett givet luftmassflöde. Detta i sin tur mäts under WOT med HFM:en, om denna signalen är felaktig (för liten) så blir ju verklig effekt ut på vevaxeln för hög. Frågan är hur man får en HFM att mäta för lite genom att addera ett sportluftfilter ???

Tryckfallet i filterboxen i S60 T5 är definitivt inte dåligt för "250-hk-flöde", så det är inte resultatet av en ev tryckfallsminskning heller !

-------------------------------------------------



Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
16 augusti 2005
#8
Efter att ha undersökt mera och kollat med "chiptrimmare" så visar det sig att det finns fyra trick att göra med S60 T5 som får den att gå mätbart bättre än orginal utan att byta programvara ("chippa").
Alla dessa fyra trick är fullkomligt vettiga och försvarbara. Jag kan dock inte berätta vad dom gör då detta är sådant som dom har utvecklat och lever på att sälja.

Men så mycket är säkert att öppet luftfilter i motorutrymmet på en S60 försämrar prestanda (varmluft...) och att fett avgassystem på en i övrigt otrimmad S60 inte ger ett skit.

Och faktum är att Volvo endera talar med kluven tunga eller inte vill/kan berätta hela sanningen. Det är faktiskt virvelbildning genom HFM i orginal luftfilterbox. (Blir dock inte bättre av att skruva på ett öppet filter direkt på HFM).

Jag kan berätta mera också men jag orkar inte...börjar bli gammal...

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
16 augusti 2005
#9
Och nu har jag kollat ännu mera...

I orginal sitter ett Mitshu TD04HL 16T aggregat på en S60T5. Den måste bytas om man vill över 300Hkr. Ett 18T är tveksamt om man vill upp mot 350Hkr utan då är det ett S60R aggregat (KKK24) man får sikta på.

Även intercoolerbyte, andra spridare samt större HFM behövs för 350Hkr.

Dessutom så måste koppling bytas och hållbar diff fixas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sagge_AM
16 augusti 2005
Trådstartare
#10
Ok ja ska visa er ett kit som ja tänkt köpa när ja får min S60 T5-Sport och
det kittet innehåller:

SportLuft Filter
Chip
och ett ferrita sport avgassystem

Det är från AtechMotor.com och ja ska säga att de oxå specialiserar sig på volvo trimmning. Jag ska kopiera det så ni ser vad ja menar, Det är "Steg 2"
på trimmning och som ger 300/hk och 400/nm :


Från AtechMotor Trimmsatser
Volvo S60 T5:

Steg2 300 Hk 400 Nm
Styrdonsoptimering sportluftfilter 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem från kat. och bakåt Montering 500 kr tillkommer.
More Info    12.690,00 kr

10 287 Inlägg
17 augusti 2005
#11
Prata med Turbocenter, vad jag vet så är det fortfarande Claus på Turbocenter som gör chippen åt ATech.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sagge_AM
17 augusti 2005
Trådstartare
#12
Aa ok men kan ja få deras Hemsida elle nåt?

10 287 Inlägg
18 augusti 2005
#13
Men Sagge , snart får vi börja ta betalt för att hjälpa dig.

Har du provat www.turbocenter.se?

Och adressuppgifter etc gav jag dig ovan:

Turbo Center Stockholm AB - Stockholm 
Tel. 08-530 353 90
Skyttbrinksv. 35, 14739 TUMBA

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sagge_AM
18 augusti 2005
Trådstartare
#14
Tack så mycket big_smile

258 Inlägg
31 augusti 2005
#15
ha sagge hur går det med din volvo s60 ?? det e sigge tongue


ja ger dig råd värför trimmar du inte med lätta saker som dena hemsida
stylingkompaniet eller vad den heter den e bra men de mesta e för bmw..mm

Sagge_AM
31 augusti 2005
Trådstartare
#16
Ok tack så mykke sigge tongue

Sagge_AM
31 augusti 2005
Trådstartare
#17
Haha nee det är min kompis som driver lite ;P

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
7 september 2005
#18
har han dära sigge byt bil igen...lol..
till c70r ahahaha sämsta sugmotor lol tongue

Använd MSN eller motsvarande om ni vill leka. Inte detta forum.
Göran
Moderator

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

20 tums hjul låter mindre....eller ?
48 Inlägg
10 augusti 2007
#19
Sharky skrev:
Och nu har jag kollat ännu mera...

I orginal sitter ett Mitshu TD04HL 16T aggregat på en S60T5. Den måste bytas om man vill över 300Hkr. Ett 18T är tveksamt om man vill upp mot 350Hkr utan då är det ett S60R aggregat (KKK24) man får sikta på.

Även intercoolerbyte, andra spridare samt större HFM behövs för 350Hkr.

Dessutom så måste koppling bytas och hållbar diff fixas.

/Göran

Blev nu lite paff hur pass dyrt och omständigt det verkar vara att trimma just en Volvo !
Sitter med en S80 2,4 t -01:a och HADE planer på att piffa till motorn lite för snabbare acc och ev. högre hastighet.....men det blir nog inte så hmm
Gick till och med och tänkte på uppradering av turbo, verkar nu billigare att stoppa i en chippad T6-motor i den och leka lite big_smile
Vet inte om jag ska tacka dig eller bli arg på dig för att du berättar sanningen om just.....Volvotrim.
Men en sak är säker, med tanke på din bil så har du full koll roll
Dartman

Yeah? Well, you know, that's just, like, your opinion, man.


Sök