OK,
Här får du ett mera nyanserat svar om luftfilter direkt från Volvo´s motorprovlabb:
"Nej!
Volvos bensinturbomotorer laddtrycksreglerar med målet att "alltid" (i möjligaste mån) ge samma moment och effekt på vevaxeln oberoende av lufttryck samt temperatur med mera (momentmodellen). Så om detta sportluftfilter stör luftmassemätaren så att motorstyr luras att tro att motorn faktiskt får i sig en mindre mängd luft, så borde den också ladda på lite mer och därmed också ge lite mer effekt."
Dvs om det luftfilter du sätter dit är så illa konstruerat så att det stör den laminära strömningen genom din AMM så KAN du få lite mera effekt genom att du lurar motorstryrningen.
Jag klipper in ett till svar jag precis fick från Volvo´s lab:
----------------------------------------------
Det stämmer som XXX säger, motorn reglerar fullasten till ett givet luftmassflöde. Detta i sin tur mäts under WOT med HFM:en, om denna signalen är felaktig (för liten) så blir ju verklig effekt ut på vevaxeln för hög. Frågan är hur man får en HFM att mäta för lite genom att addera ett sportluftfilter ???
Tryckfallet i filterboxen i S60 T5 är definitivt inte dåligt för "250-hk-flöde", så det är inte resultatet av en ev tryckfallsminskning heller !
-------------------------------------------------
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI