3426
Sök

första riktiga bilen ! vilken ?

11 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Tack för alla svar grabbar! har tittat endel på Saab 9000, visst värkar dom prisvärda men det känns ändå lite för stort , skulle gärna villa ha en 2 dörrars lite sportigare variant. och självklart var det Fiat coupe jag menade smile

Smålänning
7 887 Inlägg
7 april 2007
Gurran- skrev:
Tack för alla svar grabbar! har tittat endel på Saab 9000, visst värkar dom prisvärda men det känns ändå lite för stort , skulle gärna villa ha en 2 dörrars lite sportigare variant. och självklart var det Fiat coupe jag menade smile

Ja, 9000 är rätt stora, mer i klassen BMW 3-serien så har du ju Saab 900 turbo 94 - 98, alltså den nyare, Sämre körkänska och chassi än gamla 900 och 9000, men i gengäld en bil med samma fina motor som 9000, och som dessutom är minst lika snygg, och går att göra Väldigt snygg för rimliga pengar. Ska vara rätt stabila också, och det som går sönder är oftast billigt att fixa. Tyvärr så saknar den 2,3 liters turbospisen, så vill du ha turbo så får du allt nöja dig med 185 häst 2,0... lätt uppgraderingsbar till 250...

Jag vill gärna rekommendera gamla 900 turbo, men dom är lite för gamla för att kunna vara alternativ, visseligen väldigt billiga och lättrimmade och stryktåliga, men tyvärr ganska gamla. (Lades ner 1993). Väldigt trevliga och bekväma bilar att köra.

Japanare finns det också gott om i denna prisklass.

Och i 99,9% av fallen så är en rostfri japanare som går fint i det maskinella det bästa bilköp du kan göra...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 april 2007
Och jag får väl lov att tipsa om Ford Probe då som vanligt... smile

En prisvärd tvådörrars sportbil med teknik från Mazda. Byggd i nordamerika.

Finns en modell fram till -92 med 2,2 liters turbofyra, och så har du de nyare från -93 utan turbo och som även finns med sexa.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Kettunen
7 april 2007
vulture skrev:
Och jag får väl lov att tipsa om Ford Probe då som vanligt... smile

En prisvärd tvådörrars sportbil med teknik från Mazda. Byggd i nordamerika.

Finns en modell fram till -92 med 2,2 liters turbofyra, och så har du de nyare från -93 utan turbo och som även finns med sexa.

// Ellen smile

Bara synd att Probe har 150 häst med TURBO sad
Men visst är dom trevliga bilar för det wink

2 258 Inlägg
7 april 2007
Lättskrämda hästar dock, och billiga... wink

Ps: Vad GÖR ni egentligen med alla hästkrafter, jag tycker original 150-200 räcker fint för bruk på allmän väg, ALLA kan väl inte tävla på strippen?! Sambon tycker dock att vi behöver de där 300+ som han tänker trimma Proben till... smile

// Ellen smile

Stolt kirunabo
234 Inlägg
7 april 2007
kör en bmw 325 är jävlig bra big_smile

Psn: Audirocks

Kettunen
7 april 2007
vulture skrev:

Ps: Vad GÖR ni egentligen med alla hästkrafter, jag tycker original 150-200 räcker fint för bruk på allmän väg, ALLA kan väl inte tävla på strippen?! Sambon tycker dock att vi behöver de där 300+ som han tänker trimma Proben till... smile

// Ellen smile

Det skadar aldrig med mer hästar om man har råd till det tongue
Man får en mycket roligare bil att köra. Inte gammla vanliga åhhhhh när man kör o det händer inget typ wink
Sånt tröttnar man inte på heller smile
För vissa människor ger det ju mer status med
Senast redigerat av Kettunen (7 april 2007)

med lem
1 925 Inlägg
7 april 2007
PAJO1 skrev:
SkyNard skrev:
_fillan_ skrev:
precis ! big_smile går mycket bättre än traktor ( volvo ) o sånna bilar smile

extremt härliga att åka och är itne alls fula att glo på !  för 45 lakan får du en väldigt fin 9000 big_smile

Hm så du säger att en 9000 går bättre än en volvo 850? och eftersom vi snackar 9000 turbo så antar jag att vi snackar volvo 850 turbo alltså T5 alt. R
Då är min fråga till dig har du sett motorjournalens repotage när dom är på strippen och kör 850 vs 9000?

Volvon piskar saaben så hårt så den andra föraren nästan grinade!

Jag säger inte att SAAB är dåliga bilar! Vara bra tvungen att skriva när _fillan sa att 9000 gick bättre än volvo! (är volvo nörd som det heter)

Jag skulle nog säga åt dig att skaffa en volvo.. Finns mycket delar på skroten plus att dom delarna är billiga (tycker jag iaf) och för 45 k får du lungt en bra T5:a som inte alla drar.. lägger du till 14 000 (tror jag det är) så får du BSRs steg 3 chip/delar som ger ca 300 hk vilket är en stor fördel enligt mig!

//SkyNard

Eller så köper man en 9000 Aero o lägger 12700 papp på ett steg 4 (SQR)så har man också runt 300hk + lite mer nm än volvon wink

äntligen ! big_smile en som fattar vad saab är big_smile

om du har en helt org t5a och en helt org sam aero ( lika många hk ) så lovar jag att saaben vinner !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

348 Inlägg
7 april 2007
Ni som säger att han ska skrämma upp bilen över 300 HK tycker jag inte är rikigt lämpligt för första bil, i mitt tycke.

Om det var en saab du skulle ha, är en ng900 T helt okay bil, väldigt väldigt prisvärd, fast för 45k kan du få en 9-3 LTT på 150hk (eller 185hk högtryck), bara att titta runt lite.

BMW 3xx är helt okay bil också

Du säger att du vill helst ha två dörrars, men jag rekomenderar 4 dörrars, det är bra mycket mer praktiskt och jag personligen tycker det är lika snyggt som en coupé.

2 258 Inlägg
7 april 2007
Kettunen skrev:
vulture skrev:

// Ellen smile

Det skadar aldrig med mer hästar om man har råd till det tongue
Man får en mycket roligare bil att köra. Inte gammla vanliga åhhhhh när man kör o det händer inget typ wink
Sånt tröttnar man inte på heller smile
För vissa människor ger det ju mer status med

Jasså? Jag HAR haft bil med 400 hk, men tröttnade och sålde. Men jag kanske är unik! smile
(( Klart jag är! The one and only Ellen! wink  ))

// Ellen smile

Ps: Som förstabil förstår jag ABSOLUT inte vad man ska ha så mycket hk till, det är väl bra att få rutin och körvana innan man får mer än man kan hantera? smile

11 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Skulle vara kul med nån liten sportbil, behöver inte vara så överflödigt med hästar heller för den delen , men inte alldeles för lite heller!

Smålänning
7 887 Inlägg
7 april 2007
Gurran- skrev:
Skulle vara kul med nån liten sportbil, behöver inte vara så överflödigt med hästar heller för den delen , men inte alldeles för lite heller!

Toyota celica, Ford Probe, Liten GTI-bil, finns jättemycket till bra priser.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 079 Inlägg
7 april 2007
Tanken med förstabil brukar vara att man skaffar en bil som man gör sina första misstag i, lära sig skruva med, göra lite enklare reparationer. Men det är väl så pass viktigt nuförtiden att man skaffar sig en förstabil som har 500hk och är stylad så man slipper köra de hemska bilarna som alla andra kör som förstabil. dvs lite skabbigare men väl fungerande bilar. Sen om man sätter bilen i ett dike så gör det inte så mkt bara att rikta upp själv/byta skärm, istället för att placera en sportbil med spoilers så det blir en plasthög i diket som man inte får någon ersättning för, pga att bilen är skenförsäkrad. lol

Säger bara räkna på vad försäkringar skulle kosta, ev reparationer, läs på om brister på den bilmodellen du vill köpa, kolla upp med tidigare ägare om de känner till om bilen varit krockad, har/haft några större fel och dyl. Min förstabil var en Golf från 76 som jag fixade upp men efter nåt år så var det så slut i framvagnen pga rost så den ramla ner på backen och det vart två körnslag från stötdämpartornen i huven. Men som första bil måste din ekonomi och kunnande avgöra vilken bil det blir. Men jag skulle inte köpa en bruksbil/första bil för 45 000.
Senast redigerat av Madhouse (7 april 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

11 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
Nej du har helt rätt där madhouse! troligtvis så blir det till att låna familjens passat nu i början , sen blir det säker nån körduglig bil som man äger i några månader , men sen efter det da? smile

DFFL
9 020 Inlägg
7 april 2007
Ifall du kan (Väldigt viktig mening i detta forumet)
Så fråga dina föräldrar om ett lån.
Jag har lånat ~80 000 till min bil av mina föräldrar och jag tycker att det är en väldigt bra förstabil.
Stor, säker, hyfsat snabb och behöver inte repareras mer än servicen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

11 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Jag har lånat ~80 000 till min bil av mina föräldrar och jag tycker att det är en väldigt bra förstabil.

I min mening kanse det inte är det bästa att låna upp sej på en massa lån när man e 18-19 bast ?

1 079 Inlägg
8 april 2007
Gurran- skrev:
FireTraXX skrev:

I min mening kanse det inte är det bästa att låna upp sej på en massa lån när man e 18-19 bast ?

Tror jag inte känner någon som lånat pengar till sin första bil, att skuldsätta sig direkt när man precis fått körkort är ju inte så smart. Köp en billig bil låt dina pengar gå till bensin för det kommer bli mkt åkande i början iaf var det så åt mig, köpte en cdspelare, några högtalare sen körde jag till det rasade hehe.

DFFL
9 020 Inlägg
8 april 2007
Madhouse skrev:
Gurran- skrev:
FireTraXX skrev:

Tror jag inte känner någon som lånat pengar till sin första bil, att skuldsätta sig direkt när man precis fått körkort är ju inte så smart. Köp en billig bil låt dina pengar gå till bensin för det kommer bli mkt åkande i början iaf var det så åt mig, köpte en cdspelare, några högtalare sen körde jag till det rasade hehe.

Jag har heltidsjobb och går inte i skolan längre.
Hälften av min lön använder jag till att betala av lånet till mina föräldrar.
Inte för att jag måste utan för att jag vill betala av det fort.
Plus att det är räntefritt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 079 Inlägg
8 april 2007
FireTraXX skrev:
Madhouse skrev:
Gurran- skrev:

Jag har heltidsjobb och går inte i skolan längre.
Hälften av min lön använder jag till att betala av lånet till mina föräldrar.
Inte för att jag måste utan för att jag vill betala av det fort.
Plus att det är räntefritt.

Jo ska man låna och har möjlighet att låna av sina föräldrar så är det ju helt klart en stor fördel.

348 Inlägg
8 april 2007
Sen är det nog inte alla som har föräldrar som kan låna ut 80k bara sådär heller.

Nej, ta lån till första bil är inget jag rekomenderar, första bilen kan vara nog så säker även fast den inte är den nyaste modellen. Sen många av oss som köper våra första bilar är studerande 18 åringar, inte bra alls att ta lån som student.

Skulle jag vara du, skulle jag hitta en fin bil för mellan 15-25k och sen spara dom resterande pengarna till skatt, försäkring, bensin och ev. reprationer, det är rikigt bra att ha en buffert, om du skulle vilja kosta på den något, elelr om något skulle gå sönder.
Senast redigerat av BBR (8 april 2007)

Sök