4396
Sök

skillnaden mellan 2 och 3-vägs högtalare?

346 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
aaa som ämnet lyder... skillanden mellan de är?

Kettunen
12 april 2007
3 vägs ger klarare diskant

11 Inlägg
12 april 2007
Svammel.

2-vägshögtalare består av två element, en för bas/mellanregister och en för diskant medans en 3-vägshögtalare består av tre element, en för bas, en för mellanregister och en för diskant.

Delningen mellan elementen varierar naturligtvis.

346 Inlägg
12 april 2007
Trådstartare
är det nån skillnad på hur man kopplar en 2-vägs o en 3-vägs högtalare?

4 554 Inlägg
12 april 2007
nepp lägg bara +på + och - på - så sköter filtrena resten iaf om du kör koax/triaxialer

603 Inlägg
13 april 2007
Jag slänger mig in lite då jag är i planeringen för framsystem smile
Rekomenderas 2-vägs koaxial, 3-vägs triaxial?
Och allra högst ligger kitsystem om jag förstått det hela rätt!?!?!?! Men plånboken styr ju lite också.

In hoc signo vinces

1 171 Inlägg
13 april 2007
3-vägs koaxial eller vad det heter är ju rätt poänglöst. Det brukar ju vara två diskanter av lite olika storlek (som självklart antingen motarbetar varandra eller att den ena knappt gör något alls) och inget filter i stort sett. Såg en kul annons en gång på en 6x9" koaxial som var vet inte hur många vägs. Hysteriskt många, det måste vara ironiskt/satiriskt menat om man tillverkar en sådan. Har även sett 4-vägs 6x9" som på allvar tillverkas och säljs...

Ska man ha koaxialhögtalare så är det 2-vägs som gäller och sådana som har riktiga filter och inte bara en liten kondensator i serie med diskanten.

Fördelen med separat kit-system är att man har större frihet att placera diskanten, det är lite frihet under ansvar kan man säga då det både kan bli sämre och bättre beroende på vilka förutsättningar man har. Däremot så har man ju inte friheten att placera den mitt i baselementet normalt som på en koaxial, vilket har många fördelar inte minst i bil.

Diskanter ska inte riktas mot öronen, de behöver riktas så att direktiviteten ökar mot motsatt lyssningsposition, alltså höger mot vänster lyssnares håll och tvärtom.

Sök