Spjutski skrev:
Sen är det miljöfrågan också. Höjda hastighetsbegränsningar innebär större utsläpp av växthusgaser och den som hängt med någorlunda den senaste tiden vet att detta inte är den utveckling vi vill ha.
Har du kollat utväxlingen på moderna mellanklass bilar (Och stora bilar.) och var vridmoments toppen ligger på dessa? Där går bilarna som snålast OCH renast, med fullständigast förbränning.
Små bilar vill man inte åka med längre motorvägs partier, då de är för högt växlade, man uppfattar det som jobbigt. Småbilar är bygda för att gå snålt i stan.
Moderna bilar (Småbilar inte inräknat.) går som renast i 130, för fabriken har utformat dem så, då det i de flesta EU länder råder just 130.
Givetvis tar det ökade luftmotståndet ut sin rätt, det går åt onödiga droppar, men inte lika mycket, som själva fart ökningen är. (Kurvan är alltså inte linjär med luftmotståndet.)
Problemet med Sveriges satsning på noll visionen är att man helt ensidigt siktat på "fart dödar". Hur är det med "uttråkning" då? Folk sitter och somnar bakom ratten för de kör långa sträckor aldeles för sakta, de har tråkigt och dåsar till...
Sett till antal bilar och antal motorvägs kilometer, har ett land som Italien 70% mindre olyckor på sina motorvägar, varför?
Jo i italien "kör man bilen"! Vill man ha kaffe, så stannar man och tar en kopp, sedan sätter man sig och fortsätter färden och "kör bilen" igen. I Italien kör man i +130!
Medans man i Sverige stannar till vid en DriveBye och köper en kaffe man dricker i 90km/h.
Man rakar sig i farten, man äter sin fruckost i farten, jag har till och med sett folk läsa morgon tidningen medans de kör. (Utsprid över förarens ben.)
Det avspeglar sig mer och mer i svenskarnas beteende på vägarna att vi inte kör bil... Man kan köra ikapp någon på motorvägen som ligger ute i vänster körfält, personen sitter och sover... Man blinkar, man tutar... ingenting hjälper, människan ser och hör ingenting...
Händer mig hur ofta som helst.
Jag kan lova att det inte skulle fungera varken på Autobahn, eller på Autostradan i Italien. Där är tre filigt, längst till höger rullar i regel långa karavaner med tradare, ibland går de ut i mitten för att köra om en långsammare tradare (Till vänstra fältet får de inte gå.) I vänstra fältet far stora Audi, BMW och MB (Även andra som har brådis.) färbi i farlig fart.
Någonstans där emellan skall vi vanliga bilister åka slalom. Kommer snabbare traffik ikapp måste man gå till höger, om där inte är en tradare just då. Skall man om får man gå ut till vänster, men man får vara vaken så man inte får en 2.5 ton MB i röven.
Kort sagt, man kör mera aktivt, vist det går fortare, men när man inte kan sitta och sjusova, så minskar risken för att man dåsar till.
VV kör ner sitt huvud i sanden och när någon krockar, så var det den höga farten som gjorde det, inte att personen spilde kaffet i famnen och tappade kontrollen, nej då det måste varit farten...!
Och så håller vi på..
Det ända här uppe i norr som rättfärdigar en lägre hastighet är vintern. Men inte i sverige, nej då, på vintern när lämplig hastighet kanske skulle vara 80, då är det minsan fortfarande skyltat 110...?
I Finland kör man 120km/h på motorväg, har gjort så de senaste 20 åren. På vintern skyltar finnarnas VV om motorvägarna till 100.