2459
Sök

Sämsta trafikregel-tråden

99 Inlägg
14 april 2007
#41
Dummaste "regeln" måste ju vara att folk som tog körkort förr (pratar då om mina föräldrar tex) får köra motorcykel trots att dom inte har någon utbildning på de. Sätta min 50 åriga mamma som körde moppe för 30 år sen på en Kawasaki 600cc e helt lagligt, snacka om galet!


Smålänning
7 883 Inlägg
14 april 2007
#42
Hade vart fränt att se min farmor som bara kört BSR en enda gång sätta sig på en hayabusa. Hon vågar inte ens prova min moped idag...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
14 april 2007
#43
skånefisken skrev:
Dummaste "regeln" måste ju vara att folk som tog körkort förr (pratar då om mina föräldrar tex) får köra motorcykel trots att dom inte har någon utbildning på de. Sätta min 50 åriga mamma som körde moppe för 30 år sen på en Kawasaki 600cc e helt lagligt, snacka om galet!

Klockrent!

Fast ännu mer galet är det att min halvblinda far som aldrig suttit på annat än personbilar och hoj, får sätta sig och köra en 32 ton lastbil, då han fick med C-kortet då de gjorde om sytemet en gång i tiden, samma anledning som gör att din morsa har MC-kort. big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
14 april 2007
#44
Kristian_V skrev:
twin_cam skrev:
Xenonljus bländar bara för att folk är nyfikna, Det är ju fortfaronde inte allt för vanligt med sådana ljus. Det var samma sak när halogenet ersatte den vanliga glödtrådslampan.

35W Xenon lampor lyser 2.5ggr starkare än konventionella högkvalitativa halogen lampor.
Alla bilar som från fabrik har Xenon, har en mekanik som sänker ljuset till rätt nivå, dvs de bländar INTE oavsätt hur man lastar bilen. Problemet är folk som monterar på xenon efteråt, inte monterar denna mekanik som sänker ljusbilden. När dessa sedan fyller bilen med hela familjen så de sätter sig med röven i marken och lamporna pekandes upp i himmelen, då får vi mötande motsvarigheten till 5x Hella Ralley 300 med 100W lampa i, i ansiktet. Gissa om det är olagligt..?
Jag tycker sådanna förare, om det är egna bilen de kör, borde ha ett fem sifrigt bötesbelopp av första polis de möter. Är det inte deras egna bil, (De kanske inte vet att de bländar.) så bör de ändå få typ 3000:- rätt av.
Bilprovningen borde börja kolla just laporna lite bätre. De kollar ju höjden, men bara med tom bil... Lasta i 200kg i baksätet på en Xenon bil och kolla att ljuset stämmer då också.

problemet är att jag blir lika bländad av bilar med orginal xenon..det har inget med att man titttar in i dom eller något utan bara helt att dom verkligen stör för dom lyser tok mycket
det där med nivoinställnigarna fungerar bara när vägen är plan
och vart är den det? kanske i malmö eller nått här där jag bor är det backkrön  och skit som gör att det tok lyser mitt i planeten
men dom utan xenon har jag inga större problem med då¨dom inte lyser så förbannat starkt

Kör fort så hinner inget hända...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 april 2007
#45
förut, var det bara akut bilar som hade ljuset på. man kunde se dom direkt och lämna fri led till dom. sen kom dom på varför inte 2 hjulingar för sekerhet skyll? ok, man fick se dom snabbare och därefter alla ska har halvljus på! nu kan ma inte skilja vilken som är vilken. mycket dom!
rundeller har blivit som en virus tycker jag, man ser det överallt. i visa fall dom är bra och i visa fall dom är bara orsak till trafik olyckor. bort med skiten i små korsningar och sätt på en STOP skylt.
till xenonljus: jag har original monterad xenonljus på bilen, jag kör på dag tid med dimlljus enbar på grund att xenon har en vis förbräningstid och kostar ca 1100:-. en dimljus lampa kosta bara 50:- att byta. det är inte min avsikt att blända andra förare, enbar att det är mer ekonomisk. vill påpeka att jag kör alldrig med halvljus och dimljus sammtidigt som många gör. det är bötersbar
När det gäller hastigheten, är Sverige ca 15 år efter om man jämför med andra EU länder. Och varför år 2007 inte finns en motorvägen som går från Göteborg till Stockholm! nej det ska våra 90 vägar med hastighet kameror som kostar hur mycket som helst. Många gånger ser jag stora motorcyckel som kör hur fort som helst även framför kameror, dom blir inte tagen på grund att dom kör utan skylt framför, dom är också stor orsak till olykor på 90 vägar. jag tyker inte att kameror är en bra investering. sätt på levande poliser i stället och förare får mer respekt.
När det gäller ny förare, i andra länder har man en liten märke på bilen under 1 år som visar att man är ny traffikant, då man vet direkt vad har man att göra med. om bilen tillhör föreldrar, finns små magneter mycket bra!!!
Det finns mycket mer att prata om men det får räcka just nu.
har en bra dag.
Som sakt, stor ändring behov på visa regler i traffic

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 893 Inlägg
14 april 2007
#46
Spjutski skrev:
Sen är det miljöfrågan också. Höjda hastighetsbegränsningar innebär större utsläpp av växthusgaser och den som hängt med någorlunda den senaste tiden vet att detta inte är den utveckling vi vill ha.

Har du kollat utväxlingen på moderna mellanklass bilar (Och stora bilar.) och var vridmoments toppen ligger på dessa? Där går bilarna som snålast OCH renast, med fullständigast förbränning.
Små bilar vill man inte åka med längre motorvägs partier, då de är för högt växlade, man uppfattar det som jobbigt. Småbilar är bygda för att gå snålt i stan.

Moderna bilar (Småbilar inte inräknat.) går som renast i 130, för fabriken har utformat dem så, då det i de flesta EU länder råder just 130.
Givetvis tar det ökade luftmotståndet ut sin rätt, det går åt onödiga droppar, men inte lika mycket, som själva fart ökningen är. (Kurvan är alltså inte linjär med luftmotståndet.)

Problemet med Sveriges satsning på noll visionen är att man helt ensidigt siktat på "fart dödar". Hur är det med "uttråkning" då? Folk sitter och somnar bakom ratten för de kör långa sträckor aldeles för sakta, de har tråkigt och dåsar till...

Sett till antal bilar och antal motorvägs kilometer, har ett land som Italien 70% mindre olyckor på sina motorvägar, varför?
Jo i italien "kör man bilen"! Vill man ha kaffe, så stannar man och tar en kopp, sedan sätter man sig och fortsätter färden och "kör bilen" igen. I Italien kör man i +130!
Medans man i Sverige stannar till vid en DriveBye och köper en kaffe man dricker i 90km/h.
Man rakar sig i farten, man äter sin fruckost i farten, jag har till och med sett folk läsa morgon tidningen medans de kör. (Utsprid över förarens ben.)
Det avspeglar sig mer och mer i svenskarnas beteende på vägarna att vi inte kör bil... Man kan köra ikapp någon på motorvägen som ligger ute i vänster körfält, personen sitter och sover... Man blinkar, man tutar... ingenting hjälper, människan ser och hör ingenting...
Händer mig hur ofta som helst.

Jag kan lova att det inte skulle fungera varken på Autobahn, eller på Autostradan i Italien. Där är tre filigt, längst till höger rullar i regel långa karavaner med tradare, ibland går de ut i mitten för att köra om en långsammare tradare (Till vänstra fältet får de inte gå.) I vänstra fältet far stora Audi, BMW och MB (Även andra som har brådis.) färbi i farlig fart.
Någonstans där emellan skall vi vanliga bilister åka slalom. Kommer snabbare traffik ikapp måste man gå till höger, om där inte är en tradare just då. Skall man om får man gå ut till vänster, men man får vara vaken så man inte får en 2.5 ton MB i röven.
Kort sagt, man kör mera aktivt, vist det går fortare, men när man inte kan sitta och sjusova, så minskar risken för att man dåsar till.

VV kör ner sitt huvud i sanden och när någon krockar, så var det den höga farten som gjorde det, inte att personen spilde kaffet i famnen och tappade kontrollen, nej då det måste varit farten...!

Och så håller vi på.. sad

Det ända här uppe i norr som rättfärdigar en lägre hastighet är vintern. Men inte i sverige, nej då, på vintern när lämplig hastighet kanske skulle vara 80, då är det minsan fortfarande skyltat 110...?

I Finland kör man 120km/h på motorväg, har gjort så de senaste 20 åren. På vintern skyltar finnarnas VV om motorvägarna till 100.


Smålänning
7 883 Inlägg
14 april 2007
#47
Det konstiga är att även om en olycka sker i 50, så var det den höga farten som gjorde det.

Var händer det flest olyckor? Inte är det på motorvägen i alla fall.

Sen är det som Kristian_V säger, att bilarna är konstruerade för 130 km/h. Dom är anpassade för europa, genom att gå billigast i motorvägsfart, som i nästan hela europa, utom sverige, har 130 på motorvägarna... Men det blev väll masslakt på den vägen där dom höjde till 120... Oo vad hemskt med sådana svindlande hastigheter i en bil som är byggd att kunna köras i 200+ i full storm...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

410 Inlägg
14 april 2007
#48
Kristian_V skrev:
Spjutski skrev:
Sen är det miljöfrågan också. Höjda hastighetsbegränsningar innebär större utsläpp av växthusgaser och den som hängt med någorlunda den senaste tiden vet att detta inte är den utveckling vi vill ha.

Har du kollat utväxlingen på moderna mellanklass bilar (Och stora bilar.) och var vridmoments toppen ligger på dessa? Där går bilarna som snålast OCH renast, med fullständigast förbränning.
Små bilar vill man inte åka med längre motorvägs partier, då de är för högt växlade, man uppfattar det som jobbigt. Småbilar är bygda för att gå snålt i stan.

Moderna bilar (Småbilar inte inräknat.) går som renast i 130, för fabriken har utformat dem så, då det i de flesta EU länder råder just 130.
Givetvis tar det ökade luftmotståndet ut sin rätt, det går åt onödiga droppar, men inte lika mycket, som själva fart ökningen är. (Kurvan är alltså inte linjär med luftmotståndet.)

Problemet med Sveriges satsning på noll visionen är att man helt ensidigt siktat på "fart dödar". Hur är det med "uttråkning" då? Folk sitter och somnar bakom ratten för de kör långa sträckor aldeles för sakta, de har tråkigt och dåsar till...

Sett till antal bilar och antal motorvägs kilometer, har ett land som Italien 70% mindre olyckor på sina motorvägar, varför?
Jo i italien "kör man bilen"! Vill man ha kaffe, så stannar man och tar en kopp, sedan sätter man sig och fortsätter färden och "kör bilen" igen. I Italien kör man i +130!
Medans man i Sverige stannar till vid en DriveBye och köper en kaffe man dricker i 90km/h.
Man rakar sig i farten, man äter sin fruckost i farten, jag har till och med sett folk läsa morgon tidningen medans de kör. (Utsprid över förarens ben.)
Det avspeglar sig mer och mer i svenskarnas beteende på vägarna att vi inte kör bil... Man kan köra ikapp någon på motorvägen som ligger ute i vänster körfält, personen sitter och sover... Man blinkar, man tutar... ingenting hjälper, människan ser och hör ingenting...
Händer mig hur ofta som helst.

Jag kan lova att det inte skulle fungera varken på Autobahn, eller på Autostradan i Italien. Där är tre filigt, längst till höger rullar i regel långa karavaner med tradare, ibland går de ut i mitten för att köra om en långsammare tradare (Till vänstra fältet får de inte gå.) I vänstra fältet far stora Audi, BMW och MB (Även andra som har brådis.) färbi i farlig fart.
Någonstans där emellan skall vi vanliga bilister åka slalom. Kommer snabbare traffik ikapp måste man gå till höger, om där inte är en tradare just då. Skall man om får man gå ut till vänster, men man får vara vaken så man inte får en 2.5 ton MB i röven.
Kort sagt, man kör mera aktivt, vist det går fortare, men när man inte kan sitta och sjusova, så minskar risken för att man dåsar till.

VV kör ner sitt huvud i sanden och när någon krockar, så var det den höga farten som gjorde det, inte att personen spilde kaffet i famnen och tappade kontrollen, nej då det måste varit farten...!

Och så håller vi på.. sad

Det ända här uppe i norr som rättfärdigar en lägre hastighet är vintern. Men inte i sverige, nej då, på vintern när lämplig hastighet kanske skulle vara 80, då är det minsan fortfarande skyltat 110...?

I Finland kör man 120km/h på motorväg, har gjort så de senaste 20 åren. På vintern skyltar finnarnas VV om motorvägarna till 100.

läste det du skrev på en biltidnings internet sida. Det råkar inte vara så att det är du som skrivit originalet? Håller helt och hållet med dig vv borde satsa mer på att se till att vi har bra vägar och satsa mer på att få ner antalet folk som kör påverkade och utan bälte.

Bär alla bälten så kan nog många liv räddas enligt vv:s statistik så har fyra av tio som dör i olyckor inte haft bälte på sig. http://www.vv.se/templates/Pressrelease____19607.aspx
Lek med tanken att alla har bälte dom är chansen väldigt stor att dom fyra av tio hade överlevt det är otroligt många liv som skulle räddas.

Sen så måste jag säga att vv:s statisktik är ganska korkad. se här http://www.vv.se/templates/Pressrelease____20142.aspx Enligt vv så sjunker avgaserna och antalet olyckor. Men jag tror inte att det är tack vare kamerorna direkt utan det är mer så att förarna är mer skärpta om dom vet att det är kameror på en sträcka. För att så fort man ser skylten om kamera så spanar man som fan efter kameror men de flesta jag känner håller ändå inte hastigheten utan de är bara mer skärpta.

Sen så lite off topic så är det inte bara lagarna som är konstiga utan också våra nya skyltar:
varning för vildsvin: http://www.vv.se/filer/43644/A19_stor.jpg
Vägsaltning upphör som ska sättas upp vid rikets gräns så kan vi bli påminda om slitaget som vv utsätter våra bilar för: http://www.vv.se/filer/43644/J2_stor.jpg


498 Inlägg
14 april 2007
#49
En annan orsak till att vi kanske inte har 130 på motorvägen kan ju vara att vi har en av de äldre vagnparkerna i europa och denna vagnpark går då inte billigast och renast vid 130!.

Sedan är det inte bara att skylta om till 130 då påfarter och avfarter skulle behöva byggas om dvs så de blir längre, för vi med lite klenare motorer kommer inte upp i 130 på vissa av påfarterna till motorvägarna.
Och detta är  inte är speciellt billigt att bygga om.

Sedan har vi ju stoppsträckan, OKEJ!! det hör ju inte till vanligheterna att man bromsar så mycket på motorvägen.
Och inte att förglömma alla de som inte kollar innan de svänger ut för att byta fil.

Men annars är inte jag direkt emot en ändring! Mellan Helsingborg och Göteborg (groft) så har de 120 på motorvägen och de funkar hur bra som...
Senast redigerat av andreas_940 (14 april 2007)

1 893 Inlägg
14 april 2007
#50
laika skrev:
läste det du skrev på en biltidnings internet sida. Det råkar inte vara så att det är du som skrivit originalet?...

Man tackar för komplimangen, men nej, jag har inte skrivit orginalet mig veterligen, fast jag skrivit en hel del om det på olika forum.
De flesta biltidningar skriver ju varje månad samma sak i olika versioner, så vist har de flesta läst det förr.
För de flesta som är lite beresta är det självklarheter. Jag har kört en del Autobahn så väl som Autostrada i mina dagar. Det har nästan alla motorjournalister också, så det är klart de låter lika som jag, det är ju sanning. "Facts of life" som tyvär våra makthavare permanent blundar för. Ville Aliansen säkra fortsatta val framgångar, så vore ju det enklaste sättet att tex, höjja fart gränserna på våra fina motorvägar. Men av någon för mig dåld anledning, vågar ingen regering ta det beslutet. Det skall utredas för ett antal miljoner, sedan blir det ingen ting annat än "Fart dödar!" sad


1 893 Inlägg
14 april 2007
#51
andreas_940 skrev:
En annan orsak till att vi kanske inte har 130 på motorvägen kan ju vara att vi har en av de äldre vagnparkerna i europa och denna vagnpark går då inte billigast och renast vid 130!.

Sedan är det inte bara att skylta om till 130 då påfarter och avfarter skulle behöva byggas om dvs så de blir längre, för vi med lite klenare motorer kommer inte upp i 130 på vissa av påfarterna till motorvägarna.
Och detta är  inte är speciellt billigt att bygga om.

Sedan har vi ju stoppsträckan, OKEJ!! det hör ju inte till vanligheterna att man bromsar så mycket på motorvägen.
Och inte att förglömma alla de som inte kollar innan de svänger ut för att byta fil.

Men annars är inte jag direkt emot en ändring! Mellan Helsingborg och Göteborg (groft) så har de 120 på motorvägen och de funkar hur bra som...

Bilar äldre än 15 år JA!

De flesta på/av-farter är nog långa för att samtliga bilar tillverkade senaste 25 åren skall hinna upp och ner i fart. Sedan finns det de som rullar hela påfarten i 50-60 och har stora problem att ta sig ut i trafiken, för dem blir ingen påfart nog lång.
Jag fixar alla påfarter jag möt, med morsans Smart med gräsklippar motor.

För 20 år sedan var det fri fart på nästan hela Autobahn nätet, med dåtidens (Nu gamla.) bilpark. Idag finns det inte många mil Autobahn med fri fart kvar. Det gick att få stopp på ekipaget då och det går att få stopp på det gamla skrället idag, det är det Svensk BilProvning kollar varje år.

Rent praktiskt finns det inget som hindrar en omskyltning till 130, annat än politikernas vilja.
Skulle det finnas någon av/påfart, som bevisligen är ovanligt kort, kan man ju behålla 110 där, fast antagligen är en sådan plats redan idag skyltad 90 eller mindre.

En fråga som man lätt glömmer i debatten är...
Hur gör de i de andra länderna? De där länderna där de kör som vettvillingar i över 130?
Några kommer ju fram vid liv..! wink


498 Inlägg
15 april 2007
#52
Kristian_V skrev:
andreas_940 skrev:
En annan orsak till att vi kanske inte har 130 på motorvägen kan ju vara att vi har en av de äldre vagnparkerna i europa och denna vagnpark går då inte billigast och renast vid 130!.

Sedan är det inte bara att skylta om till 130 då påfarter och avfarter skulle behöva byggas om dvs så de blir längre, för vi med lite klenare motorer kommer inte upp i 130 på vissa av påfarterna till motorvägarna.
Och detta är  inte är speciellt billigt att bygga om.

Sedan har vi ju stoppsträckan, OKEJ!! det hör ju inte till vanligheterna att man bromsar så mycket på motorvägen.
Och inte att förglömma alla de som inte kollar innan de svänger ut för att byta fil.

Men annars är inte jag direkt emot en ändring! Mellan Helsingborg och Göteborg (groft) så har de 120 på motorvägen och de funkar hur bra som...

Bilar äldre än 15 år JA!

De flesta på/av-farter är nog långa för att samtliga bilar tillverkade senaste 25 åren skall hinna upp och ner i fart. Sedan finns det de som rullar hela påfarten i 50-60 och har stora problem att ta sig ut i trafiken, för dem blir ingen påfart nog lång.
Jag fixar alla påfarter jag möt, med morsans Smart med gräsklippar motor.

För 20 år sedan var det fri fart på nästan hela Autobahn nätet, med dåtidens (Nu gamla.) bilpark. Idag finns det inte många mil Autobahn med fri fart kvar. Det gick att få stopp på ekipaget då och det går att få stopp på det gamla skrället idag, det är det Svensk BilProvning kollar varje år.

Rent praktiskt finns det inget som hindrar en omskyltning till 130, annat än politikernas vilja.
Skulle det finnas någon av/påfart, som bevisligen är ovanligt kort, kan man ju behålla 110 där, fast antagligen är en sådan plats redan idag skyltad 90 eller mindre.

En fråga som man lätt glömmer i debatten är...
Hur gör de i de andra länderna? De där länderna där de kör som vettvillingar i över 130?
Några kommer ju fram vid liv..! wink

Hmm, undrar hur jag tänkte egentligen smile angående påfarterna... brukar ju själv vara uppe i 110 i början av acc fältet och då är inte min bil av den snabba sorten.  Dock krävs en nerförsbacke tongue
Senast redigerat av andreas_940 (15 april 2007)

410 Inlägg
15 april 2007
#53
Kristian_V skrev:
laika skrev:
läste det du skrev på en biltidnings internet sida. Det råkar inte vara så att det är du som skrivit originalet?...

Man tackar för komplimangen, men nej, jag har inte skrivit orginalet mig veterligen, fast jag skrivit en hel del om det på olika forum.
De flesta biltidningar skriver ju varje månad samma sak i olika versioner, så vist har de flesta läst det förr.
För de flesta som är lite beresta är det självklarheter. Jag har kört en del Autobahn så väl som Autostrada i mina dagar. Det har nästan alla motorjournalister också, så det är klart de låter lika som jag, det är ju sanning. "Facts of life" som tyvär våra makthavare permanent blundar för. Ville Aliansen säkra fortsatta val framgångar, så vore ju det enklaste sättet att tex, höjja fart gränserna på våra fina motorvägar. Men av någon för mig dåld anledning, vågar ingen regering ta det beslutet. Det skall utredas för ett antal miljoner, sedan blir det ingen ting annat än "Fart dödar!" sad

Kan då säga att jag har haft mitt körkort i lite mer än ett år men jag har hunnit köra en jävla massa. Hade en resa i sommras till Rumänien med bil ung. 2400km i en riktning som ensam förare. Och det enda jag har att säg är att länder där folk kör "lungt" är bra roliga att se. Efter att ha vart i Europa hade jag lyckats få en grym fartblindhet som tog typ 2-3 dagar att bli av med. Snittade 150km/h på europas motorvägar och det var i en skoda fabia. Så det är bara skitsnack att farten dödar. Gjorde till och med en omkörning i 130 på en 90 väg när jag får möte och båda bilarna drar sig lungt och fint ut på vägrenen och ingen av dom så lite som tutade. Hade du gjort det i Sverige tror jag att båda förarna hade bajsat ner sig och ställt sig på både bromsar och tuta. Då kan jag garanterat säga att alla bilarna hade råkat ill ut men det gick fin fint slank emellan dom utan problem.

Rumänien har flest antal döda i trafiken i europa. Detta för att folk inte kör lungt och vägarna är skit. Men jag kan säga att det inte finns en enda jävel där som gör annat än kör när dom kör. Det märks också på dötts statistiken då flest olyckor är på dom sketna vägarna ute på glesbygden inte i städer. Tycker att vi är bortskämda.


266 Inlägg
15 april 2007
#54
Growe skrev:
Kristian_V skrev:
twin_cam skrev:
Xenonljus bländar bara för att folk är nyfikna, Det är ju fortfaronde inte allt för vanligt med sådana ljus. Det var samma sak när halogenet ersatte den vanliga glödtrådslampan.

35W Xenon lampor lyser 2.5ggr starkare än konventionella högkvalitativa halogen lampor.
Alla bilar som från fabrik har Xenon, har en mekanik som sänker ljuset till rätt nivå, dvs de bländar INTE oavsätt hur man lastar bilen. Problemet är folk som monterar på xenon efteråt, inte monterar denna mekanik som sänker ljusbilden. När dessa sedan fyller bilen med hela familjen så de sätter sig med röven i marken och lamporna pekandes upp i himmelen, då får vi mötande motsvarigheten till 5x Hella Ralley 300 med 100W lampa i, i ansiktet. Gissa om det är olagligt..?
Jag tycker sådanna förare, om det är egna bilen de kör, borde ha ett fem sifrigt bötesbelopp av första polis de möter. Är det inte deras egna bil, (De kanske inte vet att de bländar.) så bör de ändå få typ 3000:- rätt av.
Bilprovningen borde börja kolla just laporna lite bätre. De kollar ju höjden, men bara med tom bil... Lasta i 200kg i baksätet på en Xenon bil och kolla att ljuset stämmer då också.

problemet är att jag blir lika bländad av bilar med orginal xenon..det har inget med att man titttar in i dom eller något utan bara helt att dom verkligen stör för dom lyser tok mycket
det där med nivoinställnigarna fungerar bara när vägen är plan
och vart är den det? kanske i malmö eller nått här där jag bor är det backkrön  och skit som gör att det tok lyser mitt i planeten
men dom utan xenon har jag inga större problem med då¨dom inte lyser så förbannat starkt

Kan nån svara på varför i hel-ete man ska ha på dim ljus och halvljus samtidigt?? finns absolut ingen anledning enligt mig, förutom att verka häftig lr nåt!!
Det e klart att ljus bländar när man tittar rakt i dem! jag har xenon och möter många med xenon och känner absolut att jag blir bländad mer än med bilar med vanliga lampor! och så e det ju så att xenonet ger en mycket bättre ljusbild till skillnad mot allt annat! och xenon e ej olagligt till skillnad mot 4 ljuskällor!!! Och till er som kör med dimljus och halvljus samtidigt, räkna med hellyse tillbaka! från mig iaf!

mvh niclas


266 Inlägg
15 april 2007
#55
Kristian_V skrev:
Spjutski skrev:
Sen är det miljöfrågan också. Höjda hastighetsbegränsningar innebär större utsläpp av växthusgaser och den som hängt med någorlunda den senaste tiden vet att detta inte är den utveckling vi vill ha.

Har du kollat utväxlingen på moderna mellanklass bilar (Och stora bilar.) och var vridmoments toppen ligger på dessa? Där går bilarna som snålast OCH renast, med fullständigast förbränning.
Små bilar vill man inte åka med längre motorvägs partier, då de är för högt växlade, man uppfattar det som jobbigt. Småbilar är bygda för att gå snålt i stan.

Moderna bilar (Småbilar inte inräknat.) går som renast i 130, för fabriken har utformat dem så, då det i de flesta EU länder råder just 130.
Givetvis tar det ökade luftmotståndet ut sin rätt, det går åt onödiga droppar, men inte lika mycket, som själva fart ökningen är. (Kurvan är alltså inte linjär med luftmotståndet.)

Problemet med Sveriges satsning på noll visionen är att man helt ensidigt siktat på "fart dödar". Hur är det med "uttråkning" då? Folk sitter och somnar bakom ratten för de kör långa sträckor aldeles för sakta, de har tråkigt och dåsar till...

Sett till antal bilar och antal motorvägs kilometer, har ett land som Italien 70% mindre olyckor på sina motorvägar, varför?
Jo i italien "kör man bilen"! Vill man ha kaffe, så stannar man och tar en kopp, sedan sätter man sig och fortsätter färden och "kör bilen" igen. I Italien kör man i +130!
Medans man i Sverige stannar till vid en DriveBye och köper en kaffe man dricker i 90km/h.
Man rakar sig i farten, man äter sin fruckost i farten, jag har till och med sett folk läsa morgon tidningen medans de kör. (Utsprid över förarens ben.)
Det avspeglar sig mer och mer i svenskarnas beteende på vägarna att vi inte kör bil... Man kan köra ikapp någon på motorvägen som ligger ute i vänster körfält, personen sitter och sover... Man blinkar, man tutar... ingenting hjälper, människan ser och hör ingenting...
Händer mig hur ofta som helst.

Jag kan lova att det inte skulle fungera varken på Autobahn, eller på Autostradan i Italien. Där är tre filigt, längst till höger rullar i regel långa karavaner med tradare, ibland går de ut i mitten för att köra om en långsammare tradare (Till vänstra fältet får de inte gå.) I vänstra fältet far stora Audi, BMW och MB (Även andra som har brådis.) färbi i farlig fart.
Någonstans där emellan skall vi vanliga bilister åka slalom. Kommer snabbare traffik ikapp måste man gå till höger, om där inte är en tradare just då. Skall man om får man gå ut till vänster, men man får vara vaken så man inte får en 2.5 ton MB i röven.
Kort sagt, man kör mera aktivt, vist det går fortare, men när man inte kan sitta och sjusova, så minskar risken för att man dåsar till.

VV kör ner sitt huvud i sanden och när någon krockar, så var det den höga farten som gjorde det, inte att personen spilde kaffet i famnen och tappade kontrollen, nej då det måste varit farten...!

Och så håller vi på.. sad

Det ända här uppe i norr som rättfärdigar en lägre hastighet är vintern. Men inte i sverige, nej då, på vintern när lämplig hastighet kanske skulle vara 80, då är det minsan fortfarande skyltat 110...?

I Finland kör man 120km/h på motorväg, har gjort så de senaste 20 åren. På vintern skyltar finnarnas VV om motorvägarna till 100.

Oj oj oj vad rätt du har!! kunde inte ha sagt nåt bättre! har tagit upp samma ämne i flera andra disskutioner om att det inte e farten som orsakar allt ute på vägarna!

mvh niclas


266 Inlägg
15 april 2007
#56
Kristian_V skrev:
laika skrev:
Tycker överhuvudtaget all mani som vv har över vår hastighet är åt helvete fel. Sverige har verkligen bra vägar iallafall dom som är trafikerade söderut. Men det är inte hastigheten det är fel på det är människorna.

Våra böter för fortkörning är också helt åt helvete. Eftersom den tar oftast bara hänsyn till hur hög hastighet du haft men inte var du körde. Jag menar att köra 20 km över på en bred motorväg ska inte vara lika hårt straff som att köra 20 km över vid ett sjukhus eller en skola eller liknande.

Är det inte heller. 36kmh förbi skola (30-sträcka) och lappen ryker.
Men jag fatar vad du menar. Jag bor granne med småskola och folk blåser på i 80 utanför (50-sträcka), är ju lite allvarigare än att hålla 140 på en rak fin motorväg. (+30 i båda fallen.) Bötesbeloppen skiljer iofs några hundralappar... Det tragiska är att det står "Skola" på flera skyltar, det vistas ofta barn i närheten till vägen, ändå blåser folk på.
Sedan har VV satt upp en kamera sträcka som börjar 800m efter skolan..?

Vi har nån jävla "Medelfart" här i "medel svenssons land", farterna borde justeras både upp och ner, kraftigt.
NER: vid skolor och torg, där mycket oskyddade trafikanter (=Gående och cyclister. BARN!) vistas.
UPP: På massor med fina vägavsnitt vi har. Nere i övriga EU kör de i 130km/h på betydligt sämre vägar än de vi kör 110km/h på.

110kmh är anpassat efter bilarna som fans på 60 och 70 talet. 110 var ganska ok med en Volvo 140, Saab 95 eller Opel rekord med 1.2 liters motor...

Om VV's representanter bara ville plocka "fetvadden" ur öronen, så skulle jag kunna berätta för dem vad som hänt sedan finska vinterkriget!

Du har så rätt där med!! när jag kör om folk som kör lite sakta på stora vägen här på ön brukar de blinka med helyset och hålla på och ordna för att verkligen visa att man kört fort!! men sen att de själva kör 60 genom hela staden där det e 50 tänker de då inte på, och det vill jag säga att det e fan så mycket farligare för där rör det sig mer löst folk än vad det gör på stora vägen!! men visst det händer ju att jag gasar på i stan men brukar till 95 % av fallen hålla 50!
men farten farten farten hakar alla upp sig på!!! regler regler regler tycker jag e det viktigaste!!!
mvh niclas


1 722 Inlägg
15 april 2007
#57
haha big_smile vad tråden har "spårat ur"

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

1 893 Inlägg
15 april 2007
#58
Spjutski skrev:
Hej igen Kristian V. Du går på som en vilde som vanligt smile ...

Jo, man blir ju lite medryckt (Passionerad.) av frågan. tongue
Sorry om jag går på lite "hårt"


Körv
3 535 Inlägg
15 april 2007
#59
Intressant läsning såhär på kvälls-snåret smile Tack grabbar!

Truckdriving Man

DFFL
9 020 Inlägg
15 april 2007
#60
Tompa_Vax skrev:
BBR skrev:
Dummaste lagen är

*trumvirvel*

Att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt

MVH

En som fått lära sig det den hårde vägen

Är en jävligt bra lag, lite suntförnufft, vi som kör lastbilar, iallafall dom jag känner sätter på allaljus och bländar ej av tills du stänger av dom......

Så gör jag med.
Vanliga helljuset (såklart), 4st galet starka extraljus i grillen och 2 på taket får man i ansiktet när man försämrar min syn.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.


Sök