2478
Sök

Sämsta trafikregel-tråden

1 893 Inlägg
17 april 2007
#81
andreas_940 skrev:
...man kan ju inte resonera så att vi sätter 130 istället bara för att avverka en sträcka snabbare bara för den är så tråkig att köra?

Inte? wink
Vad finns det annars för anledning att ens tala om hastighets ökning, om inte för att komma fram snabbare?
Varför tar folk motorvägen idag för att ta sig från A till B, när det finns så många trevliga landsvägar med vacker utskit? (Som säkerligen vore mycket trevligare att köra också.)
Svar direkt:
Man vill komma fram så snart som möjligt, för att spara tid.


320 Inlägg
18 april 2007
#82
Spjutski skrev:
Errol skrev:
Störst går först tkr jag borde användas mera, tyngre lastbilar måste få köra eco-driving i mer utsräckning där varje stopp är negativt utöver lastning/lossning.

Jag skulle bara vilja fråga dig: För vem tycker du vi bygger våra städer?

För att alla lastbilar skall kunna köra omkring eller för att människor ska kunna bo, ungås och vistas?

Fundera lite på vem som ska befinna sig vart och på vems vilkor.

Och om du läser på lite kommer du inse att hastigheterna är väldigt viktiga för antalet dödsolyckor

/Micke

visste att någon osäker person skulle behöva citera och spy lite galla.

är det bara i städer det finns övergångs-ställen? nej där det rör sig mest folk är det oftast gågata. det finns mer glesbygda områden än tätare city-miljöer som i gbg,sthlm lr där nu du bor och predikar för.

och städer byggs inte för att folk ska gå där.
lastbilar "bygger"oftast just städer då de står för mer frakt än både tåg/flyg  tillsammans....

och förresten kan du själv lära dig läsa för jag skrev BUSS ochså
(sånna där stora hemska saker som skjutsar just folk eftersom de står för den största delen av våran svenska kommunala trafik)

fortfarande står jag fast vid att personer gott kan vänta några sekunder istället för buss/lastbil ska stanna vid OBEVAKADE ställen som jag skrev innan.

nej, hälften av olyckorna beror på alhohol. resten av dålig uppmärsamhet i princip. skyll inte på hastigheterna. tänk lite praktiskt IRL istället för att svälja vägverkets:
" kör du på en i 50 är chansen 2 av 10 den överlever" och liknande teori-idioti.

Rallyförare
1 075 Inlägg
18 april 2007
#83
Så vitt jag vet så har ingen i detta landet krockat pga fortkörning. Iallafall inte för att man t.ex kört 150km/h på 110-väg och dylikt. Snackar vi däremot 150 på 50väg så snackar vi grov vårdslöshet i trafik och det är ingen normal fortkörning...
Däremot dålig uppmärksamhet, dålig bilframkörning, slarv med backspegel och blinkers, slarv/okunnighet av trafikregler och främst rattfylla är anledningarna till att det sker olyckor. En stor del av alla icke drogrelaterade olyckorna orsakas av just dom segskallarna som bara koncentrerar sig på hastighetsmätaren...

Zebraregeln // Den regeln hade ju varit bra om vägverket lyckades med att upplysa befolkningen om HELA regeln.
(Gångtrafikanten är skyldig att ha ögonkontakt med fordonsföraren samt att vara väl införstådd med att fordonsföraren tänker stanna...)
Jag ser ofta folk som bara kliver ut i gatan och inte ens tittar åt hållet som det kommer bilar ifrån, har dock en metod för att skrämma upp dom fotgängarna så dom inte lär om det (bromsa hårt i "sista sekunden" och slänga sig på tutan smile
Master_J skrev:
Sämsta regeln är väl att man måste stanna vid övergångställen? Har varit med om folk som står och pratar vid övergångställen, ska dom över eller inte över? Man saktar ner.. Nehe, ni skulle inte över.. Eller så står dom bara där och helt plötsligt så vänder dom sig om och går över utan att kolla sig för, för dom vet att det är lag på att man ska stanna. Har fått tvärnita ett antal gånger.
Senast redigerat av carnageman (18 april 2007)


Smålänning
7 883 Inlägg
18 april 2007
#84
Stoffe_G skrev:
twin_cam skrev:
Off topic: Är bara tvungen att tala om att min bil (16 år) drar lite mindre bensin i 120-130 än i 110, samt att farsan hade en gammal förgasarbil en gång, som drog 1 liter/mil i 110, 0,7 i 120 och 1 i 140...

Känner mig lite tveksam till detta, hur har du gjort mätningarna? har du hållt spik 130 i x antal mil och kört samma sträcka i spik 110 under samma väder och vindförhållanden?

Överbevisa mig gärna, men än så länge är jag inte övertygad...

Räcker med att man har lite medvind (eller mindre motvind) och hamnar i draget bakom en lastbil ett tag för att bränsleförbrukningen skall gå ner...

Det är rent objektivt. Jag har hållt 130 istället för 110 på motorvägen under några tankar för att kolla. Visst, ingen exakt mätmetod, men ändå en fingervisning.

Detta beror antagligen på det som Kristian_V talar om. Att motorn går snålast vid vridmomentsmax, I mitt fall ca 3500 rpm. Låt oss kalla det för "arbetsvarv".

Dessutom så låter det inte mer i bilen. Men i vissa bilar, t.ex många nyare billiga småbilar, så kan det väsnas rejält från lister (vindbrus) och motor. Men inte öronbedövande.'

Men i stort så struntar jag i det. Kan lika gärna alltid köra i 90 så kör alla lika fort. Vid 2500 rpm så drar den inte heller så mycket bensin...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
18 april 2007
#85
"Off-topic"
Jag slutade skriva om hastigheten, då vi har ett par herrar här som benhårt håller på "icke höja farten". Och jag började låta som en trasig skiva. -va. -va. -va..
Jag är dock lite nyfiken, då jag ser början till en trend.

Stoffe_G - Ingen bil(?), från ingenstans?
Spjutski, student - Ingen bil(?), från Lund.


Jag är från Göteborg, är 40 år, kört bil i 22 år varav 8 år proffesionelt. Lite försiktigt räknat och avrundat neråt, har jag kört ungefär 200'000mil (2'000'000km) drygt 2'000mil /år privat + minst 20'000mil /år i tjänsten de år jag körde lastbil. Det blir några varv runt jorden. wink  Fast det innefattar bara körning från norr om polcirkeln till norra Italien och bilande i några delstater i USA.

Skulle ni herrar vilja tillmötesgå min begäran och fylla i luckorna? - Ålder? Bil? Körkort/år? Antal mil? (Givetvis inget tvång. smile )
För jag är ganska nyfiken på vad det är för människor som i ett motor forum, så benhårt förespråkar bibehållen hastighet?
(Inte menat som nått påhopp, jag är bara nyfiken.)
De som kikat på min bil har nog listat ut att jag gillar att "köra bil", så jag är givetvis nyfiken på "motståndet"! wink


Folkrace åkarn
47 Inlägg
18 april 2007
#86
har en klass kompis som har blivigt tagen för onödigkörning. han hade tydligen passerat samma ställer flera gånger under en viss tidsperiod. 600kr fatigare


Rallyförare
1 075 Inlägg
18 april 2007
#87
Kristian_V skrev:
"Off-topic"
Jag slutade skriva om hastigheten, då vi har ett par herrar här som benhårt håller på "icke höja farten". Och jag började låta som en trasig skiva. -va. -va. -va..
Jag är dock lite nyfiken, då jag ser början till en trend.

Stoffe_G - Ingen bil(?), från ingenstans?
Spjutski, student - Ingen bil(?), från Lund.


Jag är från Göteborg, är 40 år, kört bil i 22 år varav 8 år proffesionelt. Lite försiktigt räknat och avrundat neråt, har jag kört ungefär 200'000mil (2'000'000km) drygt 2'000mil /år privat + minst 20'000mil /år i tjänsten de år jag körde lastbil. Det blir några varv runt jorden. wink  Fast det innefattar bara körning från norr om polcirkeln till norra Italien och bilande i några delstater i USA.

Skulle ni herrar vilja tillmötesgå min begäran och fylla i luckorna? - Ålder? Bil? Körkort/år? Antal mil? (Givetvis inget tvång. smile )
För jag är ganska nyfiken på vad det är för människor som i ett motor forum, så benhårt förespråkar bibehållen hastighet?
(Inte menat som nått påhopp, jag är bara nyfiken.)
De som kikat på min bil har nog listat ut att jag gillar att "köra bil", så jag är givetvis nyfiken på "motståndet"! wink

Ingen dålig idé. Alla som ska va me och snacka bör uppge det smile


1 893 Inlägg
18 april 2007
#88
carnageman skrev:
Ingen dålig idé. Alla som ska va me och snacka bör uppge det smile

De flesta har ju en eller annan bil uppsatt i sin profil till vänster om inlägget.
Dessa två har dock inte det, och jag är lite nyfiken på vad det är för människor bakom nicken.
* Är det erfarna chauförer?
* Eller har de aldrig varit ute i traffiken annat än längst bak i bussen?
* Är de motor intresserade människor över huvud taget?
* Eller är det trädkramare som smugit sig in för att försöka så ett frö?

Man börjar ju undra, när motiveringen för att inte höja farten är att den ena har en polo som är jobbig att köra så fort. Då skall resten av sveriges trafikanter inte heller få köra så fort?
Spjutski om att köra polon i 130 skrev:
Jo det är klart att det går om man anstränger sig, men jag har svårt att se att folk skulle sitta med hörselproppar i sina bilar för att kunna köra 130 km/h. Nej situationen skulle vara den samma, och med andra ord finns det ju ingen anledning att höja gränserna.

En ägare till en MB E-klasse (85 och nyare) skulle nog inte hålla med om att 130 är en jobbig hastighet. De finns att köpa begagnade bla på blocket, jag har sett dem för under 15'000:- kanske dags för Stoffe_G att byta ut polon om han skall åka långt? köpa en bil som är avsed för motorväg, istället för att försöka bromsa utveklingen.
Spjutski skrev:
Errol skrev:
Störst går först tkr jag borde användas mera, tyngre lastbilar måste få köra eco-driving i mer utsräckning där varje stopp är negativt utöver lastning/lossning.

Jag skulle bara vilja fråga dig: För vem tycker du vi bygger våra städer?
För att alla lastbilar skall kunna köra omkring eller för att människor ska kunna bo, ungås och vistas?
Fundera lite på vem som ska befinna sig vart och på vems vilkor.
Och om du läser på lite kommer du inse att hastigheterna är väldigt viktiga för antalet dödsolyckor
/Micke

Errol nämnde inte hastighet över huvud taget..?
Han påpekade att det går en jädra massa energi (Inte bra för miljön) för att den tunga traffiken måste stanna hela tiden. Hur sjutton vrängde du till det att hastigheten är viktig för antalet dödsolyckor? Han pratade om eco-driving.

Om man skall halka in lite "on topic" igen, så kan man säga mycket om zebra lagen, men den måste nog vara som den är, för om bilisterna hade företräde, skulle fotgängare i centrala Göteborg få vänta till efter kl19.00 innan de kunde korsa gatan. Det skulle kanske fungera bätre i mindre städer.


DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2007
#89
Spjutski skrev:
Jag skulle bara vilja fråga dig: För vem tycker du vi bygger våra städer?

För att alla lastbilar skall kunna köra omkring eller för att människor ska kunna bo, ungås och vistas?

Fundera lite på vem som ska befinna sig vart och på vems vilkor.

Om det inte kommer några lastbilar så får inga affärer några varor, om det inte finns varor så finns inga affärer.
Vill DU bo nånstans där du måste ta bilen trekvart för att köpa mjölk?
Skulle inte tro det va, lastbilarna MÅSTE komma fram överallt.
Annars så stannar allt upp...

Men vad kan man förvänta sig av en lundabo.
Där vinner ju CYKELN över allt och alla.
Senast redigerat av FireTraXX (18 april 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

237 Inlägg
19 april 2007
#90
Finns de några bra trafikregler??wink hehe...

Världens Häftigaste....De E Jag de...

778 Inlägg
19 april 2007
#91
Jimzzon skrev:
har en klass kompis som har blivigt tagen för onödigkörning. han hade tydligen passerat samma ställer flera gånger under en viss tidsperiod. 600kr fatigare

haha den måste vara den sämsta trafikregeln lol

1 171 Inlägg
19 april 2007
#92
Är det sant? Hur avgör man om något är onödigt? Är det onödigt att åka och handla med bilen om man har gångavstånd till en annan affär? Är det onödigt att åka med bilen och bada? Får man åka till Enköping för att köpa glass, eller är det onödigt?

"Onödig" måste ju vara det dummaste ordet. Alla som använder "onödigt" använder det genom att hävda tolkningsföreträde vad folk borde eller inte borde göra. Det går att hävda att det är onödigt med skor på fötterna. Man kan visst klara sig utan!


1 171 Inlägg
19 april 2007
#93
Det var citatet i inlägget innan mitt. 600spänn för "onödig körning". Det låter som ett skämt. Vilken fantastiskt godtycklig trafikregel.hmmsmile


348 Inlägg
19 april 2007
#94
En bekant till mig råkade ut för samma sak.

Det finns ett strög i tidaholm så det blir som en runda, han hade helt enkelt strögat för länge enligt polisen och åkte på böter


835 Inlägg
19 april 2007
#95
Sluskk skrev:
Jimzzon skrev:
har en klass kompis som har blivigt tagen för onödigkörning. han hade tydligen passerat samma ställer flera gånger under en viss tidsperiod. 600kr fatigare

haha den måste vara den sämsta trafikregeln lol

Jävlar va fjortisraggarna skulle få böter i Nyköping. heh.

Skogs Arbetare
413 Inlägg
19 april 2007
#96
Epitaph skrev:
Sluskk skrev:
Jimzzon skrev:
har en klass kompis som har blivigt tagen för onödigkörning. han hade tydligen passerat samma ställer flera gånger under en viss tidsperiod. 600kr fatigare

haha den måste vara den sämsta trafikregeln lol

Jävlar va fjortisraggarna skulle få böter i Nyköping. heh.

Raggar rundan japp, speciellt en som jag vet haha,
fjortisraggare, ja, har sett när dom liftar med dom hehe

Go For It!!

study
772 Inlägg
19 april 2007
#97
någon är dåligt är ju att det inte är olika hastigheter på motorvägen till säga 90 i högerfält 110 / 120 i vänster fält typ tyskland det skulle bli grymt bra tycker jag.

Rallyförare
1 075 Inlägg
19 april 2007
#98
Kom på en till regel som ibland leder till en orättvis skuldfråga:

Den om att vänstersvängande alltid är skyldig vid kollision med bakomvarande.

Tycker personligen att om man blinkat i god tid och hållt väl till vänster så skall man inte bli skyldig p.g.a att man svängt vänster och fått ett annat fordon i arslet.
(regeln används även vid kollision i samband med U-sväng)

Idag blir alltid den vänstersvängande vållande ifall denne får ett annat fordon i rumpan.
Undantaget är när vänstersvängande har en HELT EGEN fil för just vänstersvängande trafik.
Regeln tillämpas inte heller i rondeller där trafik svänger vänster.


193 Inlägg
19 april 2007
#99
För att kommentera Zebra-lagen. Så den lett till drastiskt minskad dödlighet vid övergångsställen. Dock har den även lett till att antalet olyckor har skjutit i höjden, och att irritationen vid obevakade övergångsställen ökat markant. Istället för en på tryckt lag, tycker jag man ska använda sitt sunda förnuft och stanna för de som ska korsa vägen, för som Spjutski säger så är innerstäder ofta byggda för gångtrafikantens trevnad, men det betyder inte att dom ska ha företräde, för det blir inte trevligare för dem om dom stannar trafiken, utan den infinner sig med trevlig miljö, gångvägar längs vattnet, gå gator på butiks stråken

//VilleV//

1 893 Inlägg
19 april 2007
#100
Spjutski skrev:
Jag är ursprungligen från Hedemora... 25 år... körkort i 7 år... tre bilar, en Ford Escort -86, en VW Golf II -86 samt en Ford Focus -99 (nuvarande bil)...
/Micke

Kortade ner citatet lite. Tack för beskrivningen, smile Jag är nöjd, diskutionen må fortsätta. tongue
Frågan var inte ämnad som påhopp av något slag, ej heller vill jag tvinga någon att publicera bilder på fordon de inte tycker är fina nog för det.
Misstänkte att vi kanske hade fått in någon som aldrig befunnit sig ute i traffiken (Bakom ratten) men det var ju kul att jag hade fel där. big_smile

Till alla som inte vill höja hastigheten på motorvägarna till 130 kommer här en annan infalls vinkel, då de verkar värna en hel del om miljön.
Jag förespråkar själv inte någon höjning av hastighets begränsningarna i tätort/stad. (Bara landsväg, i synnerhet motorväg.)
Men betänk detta cenario.
Om man höjer hastighets begränsningarna generelt i hela landet med 10kmh, och med det får en hastighets ökning med ca 7kmh, så skulle propparna i traffiken losna mycket tidigare, då man skulle åka snabbare så snart proppen släppte. Gränsen för där propparna släpper skulle flyttas flera kilometer närmare centrum i storstäderna, folk skulle komma hem ca 20 minuter tidigare, likadant på morgonen, man skulle kunna ta sovmorgon varje morgon med en kvart och ändå ha mera tid över.
Skit i att folk spenderar uppemot 1000 timmar (Eller nästan 42 dygn om året.) på väg till och från jobbet. Det är ju bara människors fritid! Tänk på miljön! Istället för att 100'000tals bilar står och putrar på tomgång då motorns rening fungerar allt annat än optimalt, upp emot en timma på morgonen och en timma på eftermiddagen, kunde de istället åka till och från jobbet på en halv timma, varav kanske bara en kort stund i trafik köer.
Tänk så gott det skulle göra för miljön!!!
Jag förespråkar alltså inte höjda hastigheter i tätort, ovanstående var ett exempel. Även en höjning utanför tätort skulle ju ge utslag även inne i stan.

Vill också tillägga att jag tycker det är jädra "BS", men de har ju tjatat om det så länge nu, så det "börjar bli sant", synd bara att ni kommer bli lika jäkla besvikna när ni kommer på sanningen.
Sanningen är den att biltrafiken står för 10-20% av utsläppen, sifrorna varierar beroende på vem man frågar. Den sifran sjunker fortfarande då bil industrin tillverkar renare bilar hela tiden. Den tunga industrin däremot, den minskar inte sina utsläpp. Och de är jädra glada så länge vi sitter och tar bort fokus från dem i trådar som denna, över hela världen.
När är det dags att sluta ge sig på bilisterna som skitar ner miljön?
Den tunga industrin begär dispanser att få släppa ut mer skit, de släpper ut det de får, och mer där till, de betalar sina böter för utsläppen och fortsätter att tjäna pengar. Allt medans vi sitter och blir järntvättade att det är våra bilar som skitar ner naturen.

Höjde vi farten på motorvägen till 130, skulle folk som kör mycket motorväg, börja köpa bilar som är gjorda att gå där i den farten, så småningom skulle även tionde ägarna få sånna bilar i sina händer. (Varför säljs ca 70% av bilarna i EU med Diesel motorer?)

Hastighets gränserna som vi har idag sattes i början på 70'talet. Med dåtidens kunskap och vagnpark.
Vore det inte på tiden med en liten uppdatering nu 35 år senare? Tekniken har ju trots allt gått fram även på bil sidan.

Den största skilnaden med 130kmh på motorväg, skulle i alla fall vara att man "avkriminaliserade" en STOR grupp människor, som redan idag ligger och kör i den farten, för att deras moderna bilar är byggda att gå i den hastigheten, 110 är helt enkelt för långsamt. Skulle tro att över 90% av dem skulle fortsätta köra i de hastigheter de kör idag. Mao ingen skilnad, förutom att de skulle slippa riskera dryga böter och indraget körkort. Vilket i sin tur leder till en minskad respekt för lagen i stort. (Vilket i det långa loppet deffinitivt inte är bra.)



Sök