Spjutski skrev:
Jag är ursprungligen från Hedemora... 25 år... körkort i 7 år... tre bilar, en Ford Escort -86, en VW Golf II -86 samt en Ford Focus -99 (nuvarande bil)...
/Micke
Kortade ner citatet lite. Tack för beskrivningen,
Jag är nöjd, diskutionen må fortsätta.
Frågan var inte ämnad som påhopp av något slag, ej heller vill jag tvinga någon att publicera bilder på fordon de inte tycker är fina nog för det.
Misstänkte att vi kanske hade fått in någon som aldrig befunnit sig ute i traffiken (Bakom ratten) men det var ju kul att jag hade fel där.
Till alla som inte vill höja hastigheten på motorvägarna till 130 kommer här en annan infalls vinkel, då de verkar värna en hel del om miljön.
Jag förespråkar själv inte någon höjning av hastighets begränsningarna i tätort/stad. (Bara landsväg, i synnerhet motorväg.)
Men betänk detta cenario.
Om man höjer hastighets begränsningarna generelt i hela landet med 10kmh, och med det får en hastighets ökning med ca 7kmh, så skulle propparna i traffiken losna mycket tidigare, då man skulle åka snabbare så snart proppen släppte. Gränsen för där propparna släpper skulle flyttas flera kilometer närmare centrum i storstäderna, folk skulle komma hem ca 20 minuter tidigare, likadant på morgonen, man skulle kunna ta sovmorgon varje morgon med en kvart och ändå ha mera tid över.
Skit i att folk spenderar uppemot 1000 timmar (Eller nästan 42 dygn om året.) på väg till och från jobbet. Det är ju bara människors fritid!
Tänk på miljön! Istället för att 100'000tals bilar står och putrar på tomgång då motorns rening fungerar allt annat än optimalt, upp emot en timma på morgonen och en timma på eftermiddagen, kunde de istället åka till och från jobbet på en halv timma, varav kanske bara en kort stund i trafik köer.
Tänk så gott det skulle göra för miljön!!!Jag förespråkar alltså inte höjda hastigheter i tätort, ovanstående var ett exempel. Även en höjning utanför tätort skulle ju ge utslag även inne i stan.
Vill också tillägga att jag tycker det är jädra "BS", men de har ju tjatat om det så länge nu, så det "börjar bli sant", synd bara att ni kommer bli lika jäkla besvikna när ni kommer på sanningen.
Sanningen är den att biltrafiken står för 10-20% av utsläppen, sifrorna varierar beroende på vem man frågar. Den sifran sjunker fortfarande då bil industrin tillverkar renare bilar hela tiden. Den tunga industrin däremot, den minskar inte sina utsläpp. Och de är jädra glada så länge vi sitter och tar bort fokus från dem i trådar som denna, över hela världen.
När är det dags att sluta ge sig på bilisterna som skitar ner miljön?
Den tunga industrin begär dispanser att få släppa ut mer skit, de släpper ut det de får, och mer där till, de betalar sina böter för utsläppen och fortsätter att tjäna pengar. Allt medans vi sitter och blir järntvättade att det är våra bilar som skitar ner naturen.
Höjde vi farten på motorvägen till 130, skulle folk som kör mycket motorväg, börja köpa bilar som är gjorda att gå där i den farten, så småningom skulle även tionde ägarna få sånna bilar i sina händer. (Varför säljs ca 70% av bilarna i EU med Diesel motorer?)
Hastighets gränserna som vi har idag sattes i början på 70'talet. Med dåtidens kunskap och vagnpark.
Vore det inte på tiden med en liten uppdatering nu 35 år senare? Tekniken har ju trots allt gått fram även på bil sidan.
Den största skilnaden med 130kmh på motorväg, skulle i alla fall vara att man "avkriminaliserade" en STOR grupp människor, som redan idag ligger och kör i den farten, för att deras moderna bilar är byggda att gå i den hastigheten, 110 är helt enkelt för långsamt. Skulle tro att över 90% av dem skulle fortsätta köra i de hastigheter de kör idag. Mao ingen skilnad, förutom att de skulle slippa riskera dryga böter och indraget körkort. Vilket i sin tur leder till en minskad respekt för lagen i stort. (Vilket i det långa loppet deffinitivt inte är bra.)