2746
Sök

Ombyggnation ljudsystem

124 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#1
Har redan ett 4-kanalssteg till två par högtalare. Vill nu bygga ut min anläggning med en baslåda med tillhörande separat slutsteg. Hur gör jag med kabeldragningen? "Delar upp" den elkabel som finns där, eller drar en helt ny till baslådeslutsteget?

tack på förhand

draminbil.nu
1 382 Inlägg
17 april 2007
#2
Du ska bara dela upp den strömkabeln du redan dragit om den är så grov att den räcker till båda stegen smile


124 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#3
ludde__mannen skrev:
Du ska bara dela upp den strömkabeln du redan dragit om den är så grov att den räcker till båda stegen smile

Den är ganska grov, hur vet jag att den är tillräckligt grov?

För övrigt, hur delar man upp kabeln då, någon slags dosa som gör en kabel till två kontakter för vidarekoppling? smile

1 453 Inlägg
17 april 2007
#4
m4rtin skrev:
ludde__mannen skrev:
Du ska bara dela upp den strömkabeln du redan dragit om den är så grov att den räcker till båda stegen smile

Den är ganska grov, hur vet jag att den är tillräckligt grov?

För övrigt, hur delar man upp kabeln då, någon slags dosa som gör en kabel till två kontakter för vidarekoppling? smile

Ja juste, ett strömblock är en bra idé.


124 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#5
Och var kan man hitta sånna? Claes Ohlson?

590 Inlägg
17 april 2007
#6
Vet inte om just claes Ohlsson har sånna men man kan ju alltid kolla efter annars har din lokala Bilstereo affär powerblocks! smile

Angående storlek på kablar så har nardik.se en schysst tabell där du kan kolla upp vilken storlek som e lämplig!


124 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#7
eriksson87 skrev:
Vet inte om just claes Ohlsson har sånna men man kan ju alltid kolla efter annars har din lokala Bilstereo affär powerblocks! smile

Angående storlek på kablar så har nardik.se en schysst tabell där du kan kolla upp vilken storlek som e lämplig!

Oki doki smile

om jag skulle dra en ny strömkabel bak till det nya slutsteget, hur klarar dp batteriet av det? Hur mycket kan man belasta batteriet?

124 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#8
eey, om jag skulle dra en ny strömkabel bak till det nya slutsteget, hur klarar då batteriet av det? Hur mycket kan man belasta batteriet?

278 Inlägg
17 april 2007
#9
du behöver inte dra 1 till strömkabel till batteriet , d finns sånna här "kopplings" doser eller va det heter tongue som du drar från batteriet in i den sen därifrån till dina slutsteg smile


21 761 Inlägg
17 april 2007
#10
m4rtin skrev:
eey, om jag skulle dra en ny strömkabel bak till det nya slutsteget, hur klarar då batteriet av det? Hur mycket kan man belasta batteriet?

Det beror på bla hur kraftigt batteriet är, om du tänker spela mycket med motorn avslagen så måste det vara ett stort batteri eller flera mindre. När motorn är igång så är det generatorn som ger all ström till bilens strömförbrukare och det är alltså den som sätter gränsen för hur stor anläggning man kan ha.

124 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#11
Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?
Senast redigerat av m4rtin (17 april 2007)

6 851 Inlägg
17 april 2007
#12
m4rtin skrev:
Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?

Har du en 900 så tippar jag på att du har runt 90A generator..(ej säker)
Vad är det för 4-kanals steg du har? Hur många A är det avsäkrat på?


124 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#13
TT-Avant skrev:
m4rtin skrev:
Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?

Har du en 900 så tippar jag på att du har runt 90A generator..(ej säker)
Vad är det för 4-kanals steg du har? Hur många A är det avsäkrat på?

MDS GP4. Finns på deras sida om du vill se alla specifikationer. MDS steget är avsäkrat på 60A. Skulle vilja dit med ett 2-kanal för att driva en baslåda, gärna ett litet kraftigare 2-kanal.
Senast redigerat av m4rtin (18 april 2007)

124 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#14
m4rtin skrev:
TT-Avant skrev:
m4rtin skrev:
Batteriet är på runt 60Ah. Alltså måste väl generatorn ladda generera minst det. Bilen är en saab 900 årsmodell -94.

Skulle vilja ha två slutsteg, ett fyrkanal och ett tvåkanal/mono. Klarar min generator+batteri denna belastning?

Har du en 900 så tippar jag på att du har runt 90A generator..(ej säker)
Vad är det för 4-kanals steg du har? Hur många A är det avsäkrat på?

MDS GP4. Finns på deras sida om du vill se alla specifikationer. MDS steget är avsäkrat på 60A. Skulle vilja dit med ett 2-kanal för att driva en baslåda, gärna ett litet kraftigare 2-kanal.

Snälla, behöver all hjälp jag kan få.

6 851 Inlägg
18 april 2007
#15
Om du har en Saab 900 så har du ca. 4.5-5.5m + kabel. Ditt slutsteg är avsäkrat på 60A. Till detta bör du ha en 21kvmm kabel. Skall du då senare koppla in ett till steg så kommer din kabel ej att räcka till. Du behöver gå upp till mins 33kvmm kabel, gärna en som är över 40kvmm för bästa effekt.
Nu vet jag inte vad för kabel du har idag, men hur som så mår det andra steget inte sämre av att du drar en till separat till det andra steget.


124 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#16
TT-Avant skrev:
Om du har en Saab 900 så har du ca. 4.5-5.5m + kabel. Ditt slutsteg är avsäkrat på 60A. Till detta bör du ha en 21kvmm kabel. Skall du då senare koppla in ett till steg så kommer din kabel ej att räcka till. Du behöver gå upp till mins 33kvmm kabel, gärna en som är över 40kvmm för bästa effekt.
Nu vet jag inte vad för kabel du har idag, men hur som så mår det andra steget inte sämre av att du drar en till separat till det andra steget.

Då är min fråga, klarar batteriet och hela den faderallan det? tongue

6 851 Inlägg
18 april 2007
#17
Vad för batteri är det? märke alltså. Det skulle kanske inte skada med större generator och ett batteri till. Men har du en bra generator i gott skick som laddar som den ska och ett bra/friskt batteri så skall det nog inte vara någon fara.
Skall du stå still och spela högt, skaffa en annan generator och extra batteri. Men så länge du kör och inte spelar på högsta volym HELA tiden så bör det funka.

Om du kikar på min 9000 så ser du vad jag hade i min saab. Det funkade kalas så länge jag inte stog och spelade med avstängd motor och på högsta volym.


124 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#18
TT-Avant skrev:
Vad för batteri är det? märke alltså. Det skulle kanske inte skada med större generator och ett batteri till. Men har du en bra generator i gott skick som laddar som den ska och ett bra/friskt batteri så skall det nog inte vara någon fara.
Skall du stå still och spela högt, skaffa en annan generator och extra batteri. Men så länge du kör och inte spelar på högsta volym HELA tiden så bör det funka.

Om du kikar på min 9000 så ser du vad jag hade i min saab. Det funkade kalas så länge jag inte stog och spelade med avstängd motor och på högsta volym.

Ok.
Senast redigerat av m4rtin (18 april 2007)

124 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#19
Var det "original"batteri och generator då eller?

Stog att det var Saab 60Ah, så jag antar väl att det är saabs egna. Bytas eller fungerar det? Om det är i fint skick vill säga..

6 851 Inlägg
18 april 2007
#20
m4rtin skrev:
Var det "original"batteri och generator då eller?

Stog att det var Saab 60Ah, så jag antar väl att det är saabs egna. Bytas eller fungerar det? Om det är i fint skick vill säga..

Jag hade som sagt Gult Optima batteri i min bil, men det va org. generator.



Sök