2952
Sök

hur mkt effekt ger intercooler

11 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#1
en intercooler är inhandlad.
hur mkt ger en sån tro? skulle vara roligt att veta:P

nån som vet?

den är iaf måtten: 30x60 7.5

pusshej

DSL Power

1 567 Inlägg
18 april 2007
#2
Igentligen inte så mycket på en standard bil.Men en ökad flöde i en stor ic kan ge lite högre(pytte) ladd.Samt att den klarar av att kyla luften bättre.Stor ic har man bäst om man trimmar mycket och kör höga laddtryck som måste kylas ner fort.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

11 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#3
höga ladd....?  räcker 1.5 bar?tongue

DSL Power

169 Inlägg
18 april 2007
#4
Som jag har förstått det så finns det ingen IC alls original och således så får du betydligt kallare luft in i motorn och därmed en effekt ökning. Mer syre=>mer bränsle=>mer effekt. Hur stor effekt ökningen blir är svårt och säga och utan mer information går det heller inte att svara på.

Mvh Mattias

50 Inlägg
18 april 2007
#5
Nej 1,5 bar räker inte om de e högt, jag brukar trivas när de närmar sig över 2 bar tongue

Högt å högt de e i betraktarens ögon vad högt e, visa tycker 1 bar e mycke å andra tycker 3bar e mycke smile standard e ju mellan 0,3-1bar, har bilen haft innan 0,5, så e 1,5bar mycke i jämförelse tongue

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P

11 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#6
[
nä precis, de är ingen ic original..nämen, de är iaf roligt att sätta dit den:P sen är de ju bara att hoppas på att de blir lite mer effekt;)

DSL Power

12 086 Inlägg
19 april 2007
#7
Davidspeedboy skrev:
Nej 1,5 bar räker inte om de e högt, jag brukar trivas när de närmar sig över 2 bar tongue

Högt å högt de e i betraktarens ögon vad högt e, visa tycker 1 bar e mycke å andra tycker 3bar e mycke smile standard e ju mellan 0,3-1bar, har bilen haft innan 0,5, så e 1,5bar mycke i jämförelse tongue

3 bar är mkt mkt, har nog fkt aldrig sätt en personbil med så högt ladd.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 april 2007
#8
JapMax skrev:
Davidspeedboy skrev:
Nej 1,5 bar räker inte om de e högt, jag brukar trivas när de närmar sig över 2 bar tongue

Högt å högt de e i betraktarens ögon vad högt e, visa tycker 1 bar e mycke å andra tycker 3bar e mycke smile standard e ju mellan 0,3-1bar, har bilen haft innan 0,5, så e 1,5bar mycke i jämförelse tongue

3 bar är mkt mkt, har nog fkt aldrig sätt en personbil med så högt ladd.

Välldigt mkt mkt säger jag tongue

3 bar kör eklund med i sin Pikes Peak Saab. Dahlbäck kör 2,8 i sin golf, personbil? rollcool Det ger nog en fingervisning

___________________________________________________________

En stor intercooler ger inte specielt mycke effekt på en orginal bil.
Den ger däremot längre uthållighet i motorn, eftersom turbon inte bli lika fort varm om man har en Intercooler smile tex så räcker inte saabs intercoolrar värst långt för dem är för små och tunna smile. *trött* så jag svamlar nog mest
Senast redigerat av kwansa (19 april 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

.......
2 655 Inlägg
19 april 2007
#9
har hört att de ska finnas nån rätt så trimmad supra som kör på närmare 5bar. låter otroligt men vem vet. nån som vet?...

125 Inlägg
19 april 2007
#10
beemern skrev:
har hört att de ska finnas nån rätt så trimmad supra som kör på närmare 5bar. låter otroligt men vem vet. nån som vet?...

Totalttryck med sopptryck i så fall tongue för inte är laddtrycket 5 bar. Däremot laddade f1 bilarna när de körde med turbo som mest drygt 5 bar tror jag, närmare 1500 hk ur 1.3 liter det är rätt imponerande.


1 567 Inlägg
19 april 2007
#11
Muppen laddar väl på med 3-3.3bar

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

5 710 Inlägg
19 april 2007
#12
Effektökningen "man" brukar räkna med är ~10% men exakt hur mycket  beror på ett antal  X  .

kwansa skrev:
Den ger däremot längre uthållighet i motorn, eftersom turbon inte bli lika fort varm om man har en Intercooler smile

Turbon blir inte kallare för att man har laddluftkyl.....däremot blir LUFTEN kallare. (säkert det du menade igentligen wink )

MVH Jonas
..............

Skaune
19 april 2007
#13
Tror på ca 10-15%, när turbon laddar komprimerar den insugsluften, då blir luften varm, varm luft innehåller mindre syre, när luften passerar intercoolern så kyls den, då får den mer syremängd och ger en effektivare förbränning = Ja, en intercooler på en bil som inte är utrustad med IC original ska få mer effekt! Men det finns nog inge exakt svar att ge nu! Kan ju höra med någon på något mercaforum som gjort likadant på samma modell!

1 256 Inlägg
19 april 2007
#14
Det är oxå beroende på om man har kompressor eller turbo smile
Man kan plocka mååånga hästar med en IC om det sitter kompressor under huven big_smile


10 287 Inlägg
19 april 2007
#15
Tumregel: 10 graders tempsänkning ger 3% effektvinst på en bensinturbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 april 2007
#16
Sharky skrev:
Tumregel: 10 graders tempsänkning ger 3% effektvinst på en bensinturbo.

/Göran

Hörde någon mupp som sa 1hk/per 1*c nersatt insugningstemp hmm Flytande kväve sen har man ~190 extra hästar jämfört med när det är nollgradigt ute neutral roll

jonTe skrev:
Effektökningen "man" brukar räkna med är ~10% men exakt hur mycket  beror på ett antal  X  .

kwansa skrev:
Den ger däremot längre uthållighet i motorn, eftersom turbon inte bli lika fort varm om man har en Intercooler smile

Turbon blir inte kallare för att man har laddluftkyl.....däremot blir LUFTEN kallare. (säkert det du menade igentligen wink )

Precis så menade jag smile men turbon måste bli kallare oxå hmm eftersom det kommer in kallare luft=kallare Avgaser? wink

tex, ska en Viggen ic på en steg 3 2,0t göra 11hk på bänkpappret. Det är för luften blir kallare cool så effekt tjänar man oxå smile och uthållighet
Senast redigerat av kwansa (20 april 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

21 april 2007
#17
Mest pga större IC kyler bättre och därmed kan du höja laddtryck på turbon för att nå högre effekt.
Senast redigerat av Audi_freak_on_a_leash (21 april 2007)

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

10 287 Inlägg
21 april 2007
#18
Samt : pV = nRT

/Göran

Audi_freak_on_a_leash skrev:
Mest pga större IC kyler bättre och därmed kan du höja laddtryck på turbon för att nå högre effekt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

152 Inlägg
27 juni 2014
#19
Ursäkta trådlyftet på en 7 år gsmmal tråd.

Nu i sommar tider såhär, så gör sig intercooler fint. När man kör front monterad intercooler " vad brukar man räkna som det? I placering )

Till en ganska snäll original setup räcker det med 2,5 " intercooler eller är större bättre?

Hur reagerar bilens styrsystem med en större IC ? Eller frontmonterad ? Samt är det skillnad på montering utav 2,5" å 3' ?



En väldigt oväsentlig kul fråga ger detta mer ljud?" Eller ett annat ljud?
Senast redigerat av Driven08 (27 juni 2014)

X40 Nordic Forum

KHRacing
27 juni 2014
#20
j0jje_ skrev:
beemern skrev:
har hört att de ska finnas nån rätt så trimmad supra som kör på närmare 5bar. låter otroligt men vem vet. nån som vet?...

Totalttryck med sopptryck i så fall tongue för inte är laddtrycket 5 bar. Däremot laddade f1 bilarna när de körde med turbo som mest drygt 5 bar tror jag, närmare 1500 hk ur 1.3 liter det är rätt imponerande.

1400hk ur 1,5L och 4,5Bar


Sök