19 april 2007
Trådstartare
Hej,
Jag har för ett litet tag sedan införskaffat mig en Ford Bronco XLT 5.0 V8 (insprutning). Naturligtvis kan jag inte låta bli snurran, utan vill ge den lite mer "growl&rumble". Behöver nu lite tips av er V8-kunniga.
Motorn är "stock", dvs inte bearbetad, ingen annan kam eller kolvar etc etc...
För tillfället är det enda trimmet som sitter på motorn extraktorgrenrör (eller "headers" som det kallas till jänkare).
Avgassystemet ser fult ut med rost på + att det inte mullrar tillräckligt tungt för min smak så det ska bytas till ett mera friflödande system från katalysatorn och bakåt hade jag tänkt mig, eller åtminstone till ett som mullrar mer.
Tror att standardavgasset stryper bilen en hel del(eller har jag fel), från grenrören går två 2,5tums rör in i katten men ut från katten går bara ett 2,5tums rör.
Har kollat runt på amerikanska webshops och det finns en uppsjö av trim som är relativt lättmonterat till mycket varierande priser.
Jag har kikat på följande alternativ vad tror ni om dem? Stämmer effektökningarna som uppge av annonsörerna?;
1. Annan throttel body. Påstås kunna leverera 7-10hk.
2. Throttel body spacer. Påstås ge 10hk och 14lb/ft till min motor.
3. Värstinginsugsgrenrör (intake manifold). Kostar mellan 200 och 1000 dollar. Ger ett annat insug mer effekt på en standard motor?
4. Ett sportfilter lär väl åka i "bara för att" oxå.
5. Annan kamaxel. Förstår ju att detta förändrar motorns karaktär en del. Ger det någon effektökning på en standardmaskin utan att några övriga modifieringar görs i motorn för övrigt(tänker då på toppar, kolvar etc...)
Alla tips vad gäller trimning är välkomna! Vill ha mer effekt, inte för att jag kör över 90km/h ändå, men jag vill ha ett ilsknare sound:)