2660
Sök

Trimma small block Ford V8, tips (även kring V8 tuning generellt) trottelhus(+spacer),

17 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Hej,

Jag har för ett litet tag sedan införskaffat mig en Ford Bronco XLT 5.0 V8 (insprutning). Naturligtvis kan jag inte låta bli snurran, utan vill ge den lite mer "growl&rumble". Behöver nu lite tips av er V8-kunniga.

Motorn är "stock", dvs inte bearbetad, ingen annan kam eller kolvar etc etc...

För tillfället är det enda trimmet som sitter på motorn extraktorgrenrör (eller "headers" som det kallas till jänkare).
Avgassystemet ser fult ut med rost på + att det inte mullrar tillräckligt tungt för min smak så det ska bytas till ett mera friflödande system från katalysatorn och bakåt hade jag tänkt mig, eller åtminstone till ett som mullrar mer.

Tror att standardavgasset stryper bilen en hel del(eller har jag fel), från grenrören går två 2,5tums rör in i katten men ut från katten går bara ett 2,5tums rör.

Har kollat runt på amerikanska webshops och det finns en uppsjö av trim som är relativt lättmonterat till mycket varierande priser.

Jag har kikat på följande alternativ vad tror ni om dem? Stämmer effektökningarna som uppge av annonsörerna?;

1. Annan throttel body. Påstås kunna leverera 7-10hk.

2. Throttel body spacer. Påstås ge 10hk och 14lb/ft till min motor.

3. Värstinginsugsgrenrör (intake manifold). Kostar mellan 200 och 1000 dollar. Ger ett annat insug mer effekt på en standard motor?

4. Ett sportfilter lär väl åka i "bara för att" oxå.

5. Annan kamaxel. Förstår ju att detta förändrar motorns karaktär en del. Ger det någon effektökning på en standardmaskin utan att några övriga modifieringar görs i motorn för övrigt(tänker då på toppar, kolvar etc...)

Alla tips vad gäller trimning är välkomna! Vill ha mer effekt, inte för att jag kör över 90km/h ändå, men jag vill ha ett ilsknare sound:)

Skaune
19 april 2007
Kan du inte kolla om Borla har nått system till broncon? Deras system brukar ha gött ljud!

17 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Borla alltså. Ja dem har man hört talas om. Får försöka hitta nån återförsäljare här. Ska även ta ett snack med American racing i Linköping o kolla om inte dem kan fixa ett system åt mig, annars får jag väl försöka skicka efter från staterna.

17 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
American Racing i Linköping bygger systemet åt mig med Dynomx high performance dämpare, lär låta rätt tungt.

Fint, då ere bara resten kvar:)

27 Inlägg
20 april 2007
spajn skrev:
American Racing i Linköping

Vet du om dom har någon hemsida?

17 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
Schiller skrev:
spajn skrev:
American Racing i Linköping

Vet du om dom har någon hemsida?

Javisst, www.americanracing.se
Senast redigerat av spajn (21 april 2007)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
22 april 2007
Jag är inget ess på detta, men kolla in på forumet på www.clubofamericanford.com och ställ frågan där. Jag vet tyvärr inte vem du bör vända dig i klubben till eftersom jag är ganska ointresserad av trimning av V8, men någon där inne borde kunna hjälpa dig rätt tycker jag.
Obs! Hemsidan är inte snygg, men vi håller på att ragga tag i en ny webbmaster för att kunna göra om den radikalt!!!

Mvh / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

177 Inlägg
22 april 2007
Har alla glömt bort Hansen racing?
Glöm inte heller bort att V8an är en sugmotor och vill gärna ha motstånd i avgassystemet den också. Eller så gör du som jag tänkte göra med dodgen, Skit i hästarna och vråla som ett svin! big_smile

Over and out!

17 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
granada75 skrev:
Glöm inte heller bort att V8an är en sugmotor och vill gärna ha motstånd i avgassystemet den också. Eller så gör du som jag tänkte göra med dodgen, Skit i hästarna och vråla som ett svin! big_smile

Hahahaha, jo d har du rätt i! Det får bli mitt första mål. Kör ju i princip aldrig över 90Km/h med den där traktor ändå:)

177 Inlägg
23 april 2007
spajn skrev:
granada75 skrev:

Hahahaha, jo d har du rätt i! Det får bli mitt första mål. Kör ju i princip aldrig över 90Km/h med den där traktor ändå:)

Sidepipes är att rekommendera.
Alltid roligt att skrämma upp BMW och annat med högre bilar och sidepipes big_smile
Har upplevt samma sak, En större bil på sidan med sidepipes och höll på skita ner mig när han vrålade till utan förvarning.

Over and out!

28 Inlägg
23 april 2007
http://www.usabil.nu/messageny/default.asp

ställ din fråga här istället.

Frågan är ju vad du är ute efter egentligen, häftigt sound eller mer effekt?
Häftigt sound är ju lätt fixat med annat avgasystem men vill du ha mer effekt är det mer som behövs givetvis. byte av kam, insug, modifierad tändning/insprut lär förmodligen bli aktuellt.

55 Inlägg
23 april 2007
bygg eget grenrör så kan du anpassa det hur du vill ha det...

Turbotractorn snart i din backspegel.
B230et extreme.

17 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
m00neye skrev:
http://www.usabil.nu/messageny/default.asp

ställ din fråga här istället.

Frågan är ju vad du är ute efter egentligen, häftigt sound eller mer effekt?
Häftigt sound är ju lätt fixat med annat avgasystem men vill du ha mer effekt är det mer som behövs givetvis. byte av kam, insug, modifierad tändning/insprut lär förmodligen bli aktuellt.

Tack för tipset!
Ska absolut kolla in din länk. Har aldrig haft någon jänkare innan så jag e ganska ny på det här.

MVH/
        Alex

7 120 Inlägg
25 april 2007
spajn skrev:
Har aldrig haft någon jänkare innan så jag e ganska ny på det här.

Bättre med japs wink

Evolution Garage
394 Inlägg
25 april 2007
granada75 skrev:
spajn skrev:
granada75 skrev:

Sidepipes är att rekommendera.
Alltid roligt att skrämma upp BMW och annat med högre bilar och sidepipes big_smile
Har upplevt samma sak, En större bil på sidan med sidepipes och höll på skita ner mig när han vrålade till utan förvarning.

hahaha, jag kör på samma stuk.. har inte många hästar, men det ser ut och LÅTER så att man kan skrämma slag på vem som helst.

Tycker synd om gubben i fina volvon som låg och nosade mig i röven på 45:an för nån vecka sen... en kickdown i ansiktet (och inte omöjligt en spottloska av bensin, sot och olja över hans huv) och han höll rejält med avstånd efter det wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Sök