3658
Sök

förb*nnade j*vla sk*t, 240:n dog när jag va ute och gled runt i stan :( :(

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#1
Ja ni, va ute för att glida runt lite i stan med 240n ikväll och skulle iväg och parkera borta vid volvo i arvika för några kompisar i en annan bil hade köpt sig mat..
Kör in bilen på parkeringen men kommer för långt bort från kompisarna för att kunna prata så jag lägger i backen och rullar mig bakåt och rättar upp bilen..
När jag rullar bakåt så lägger jag i ettan och släpper sakta upp kopplingen med kanske 3000-3500 varv på motorn sen trampade på mer när den rullade framåt(gör så varje gång jag backar ut från uppfarten hemma)
Släppte troligen upp kopplingen för hårt så det började pysa lr nåt under huven och sen la den bara av.. sad

Vred om nyckeln för att se om den startade igen men icke, ut och kolla(kanske tändkablarna åkte av) men inte.. nån vacumslang och nån slang på förgasaren hade åkt ur, satte dit den och prova igen.. tänder inte och slangarna åkte bara av igen sad

Konstig med va att när vi gick igenom motorn lite så såg vi att all kyllarvatten va borta, kollade den två dagar tidigare och då va det bra nivå..
Sen en konstig sak som hände när jag stod och kinnade, hade stått ett tag sen skriker de där fram att jag ska sluta, tittar under huven och ur luftfiltret rycker det nå grått :S sad

Slutade med att jag fick slänga mig under bilen och riva av fronten för annars kommer man inte åt ringen att bogsera i..


Någon som vet vad som kan ha hänt?
Fått olika bud som blockpackningen och vattenpumpen :S



http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/15616/large/2968-78451.jpg


Så ser bilen ut nu, dock bogserat bort den till lite mindre synlig gata så inte allt blir stulet! 
fy fan sad

Känner inte för att behöva klyva motorn, hoppas det löser sig på nåt annat sätt, men troligen inte sad


Men men, tur det va lite kompisar i stan så man fick iväg bilen från all befolkning och kom hem igen! smile
Senast redigerat av dj_aggwa (22 april 2007)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

:]
469 Inlägg
22 april 2007
#2
fy fan va synd!

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#3
pricken över i:et är ju att jag fick mig en P-bot när vi va på shoppingtur i Karlstad förut me.. gick verkligen jättebra idag.. sad

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

159 Inlägg
22 april 2007
#4
låter som toppackningen har gått sad

177 Inlägg
22 april 2007
#5
Synd jag hatar allt som heta krångla när det gäller bilar. sad

351 Inlägg
22 april 2007
#6
hum min dricker oxå vatten men ja vet ej vart de tar vägen, men den startar å går fint, å så ä de jäkla tryck i behållaren, inge vatten i oljan heller, den har kokat så nått har ju pajjat, men vad, ska dock ställa av den nu å börja grejja. får se om de blir motorrenovering, ska köre killens trimmade saab,

Våga Köra Sänkt

6 Inlägg
22 april 2007
#7
Dra upp oljestickan o kolla om oljan är grå. är den det så har säkert toppackningen gått.


177 Inlägg
22 april 2007
#8
du kan ha en brusten topp packning utan att det går ner i olja.
Om den drar vatten utan att hamna i oljan så går det antagligen ut via cylindrarna.

Övertryck brukar betyda brusten topp packning.
Senast redigerat av granada75 (22 april 2007)

Over and out!

Speed FMK
849 Inlägg
22 april 2007
#9
740tjejen skrev:
hum min dricker oxå vatten men ja vet ej vart de tar vägen, men den startar å går fint, å så ä de jäkla tryck i behållaren, inge vatten i oljan heller, den har kokat så nått har ju pajjat, men vad, ska dock ställa av den nu å börja grejja. får se om de blir motorrenovering, ska köre killens trimmade saab,

Om den inte drar särskilt mycket vatten så kan det vara att den läcker vid värmepaketet vid någon koppling. det gör min 92a. Ta bort den plattan som sitter under ratten och kolla bakom stereon där så borde det synas.


Mvh Ludde


351 Inlägg
22 april 2007
#10
Bi0HaZZarD skrev:
740tjejen skrev:
hum min dricker oxå vatten men ja vet ej vart de tar vägen, men den startar å går fint, å så ä de jäkla tryck i behållaren, inge vatten i oljan heller, den har kokat så nått har ju pajjat, men vad, ska dock ställa av den nu å börja grejja. får se om de blir motorrenovering, ska köre killens trimmade saab,

Om den inte drar särskilt mycket vatten så kan det vara att den läcker vid värmepaketet vid någon koppling. det gör min 92a. Ta bort den plattan som sitter under ratten och kolla bakom stereon där så borde det synas.


Mvh Ludde

hum kan de vara, de ä ju även blött på golvet på förarplatsen, även om de vart torrt ute, å hel i golvet ä han oxå så även om de regnat bör de inte tatt sig in, hur vet man mer om de ä värmepaketet,  ursäkta trådkapningen,

Våga Köra Sänkt

191 Inlägg
22 april 2007
#11
Det är bara att köra in huvudet och kolla. du får väl plocka bort värmepaketet annars. Ganska vanligt att det läcker på 740. Jag bytte ett värmepaket på en 740 en gång som jag köpte och gjorde iordning och sålde dyrare. behövde cash. kan ju bara tala om att jag aldrig mer ger mej på att byta ett värmepaket på ett sånt skåp igen. fyfan säger jag bara. men är det blött i förarsätet läcker säkerligen ditt värmepaket!


Speed FMK
849 Inlägg
22 april 2007
#12
740tjejen skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
740tjejen skrev:
hum min dricker oxå vatten men ja vet ej vart de tar vägen, men den startar å går fint, å så ä de jäkla tryck i behållaren, inge vatten i oljan heller, den har kokat så nått har ju pajjat, men vad, ska dock ställa av den nu å börja grejja. får se om de blir motorrenovering, ska köre killens trimmade saab,

Om den inte drar särskilt mycket vatten så kan det vara att den läcker vid värmepaketet vid någon koppling. det gör min 92a. Ta bort den plattan som sitter under ratten och kolla bakom stereon där så borde det synas.


Mvh Ludde

hum kan de vara, de ä ju även blött på golvet på förarplatsen, även om de vart torrt ute, å hel i golvet ä han oxå så även om de regnat bör de inte tatt sig in, hur vet man mer om de ä värmepaketet,  ursäkta trådkapningen,

Låter troligen som värmepaketet läcker någonstans ja. Som ovanstående säger, bara att plocka bort den skydds plasten som sitter under ratten och sticka in huvudet och kika. Byta värmepaketet är ingen rolig historia. Jag har istället en liten burk stående som det droppar ner i tongue sen tömmer jag sedan vid jämna mellanrum. är lite för jobbigt att byta allt för min smak. Kan kanske gå att täta med något om du har tur.

Mvh Ludde


1 163 Inlägg
22 april 2007
#13
740tjejen; Din toppackning är blåst, därav övertryck i expansionskärlet. Blåaste packningen på min 245a med resultat att mitt expansionskärl hade ett rejält övertryck. Och rent ärligt sagt så kan man starta en egen tråd, dj_aggwa  har någon ingen större nytta av att få reda på vad som är fel på din bil...

dj_aggwa; Ett råd till dig, ta bort kåpan för Kamremen och kolla så att den är hel! Har en stark misstanke om att den är av, har själv varit drabbade av de och låter väldigt bekant... Mvh


1 163 Inlägg
22 april 2007
#14
En liten påminnare till er som hjälper 740tjejen.

1. Hon har ett jävla tryck i behållaren, dvs expansionskärlet.
2. Bilen har kokat.

Måste fråga hur ni får de till att vara ett läckage i värmepaketet? Då skulle hon verkligen inte ha ett övertryck i expansionskärlet, och eftersom bilen har kokat så finns där en rimlig anledning till varför toppackningen skulle vara sönder på hennes bil eller hur?

Åter igen, tänk lite på dj_aggwa. Han som startat tråden men han får ingen hjälp...

Mvh


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
22 april 2007
#15
Om värmepaketet läcker brukar det hamna glykol i golvmattorna, det bör man kunna lukta sig till, annars smakar det sött, men är inte nyttigt så smaka extremt försiktigt!
Glykolen gör det dessutom lite klibbigt, och brukar lämna vita spår på mattorna.
Fast det förutsätter ju att du har glykol i vattnet också och inte bara fyller på med vatten.

Har du testat så bilen inte läcker i någon list också? Torka ur bilen, stäng till, spola ordentligt och kolla om det är torrt. Kan ju krypa in i dörrlist, rutlist, vid ventilationsgallret under rutan osv. Det bästa är oftast att spärra in en god vän i kupen som medhjälpare och krälare, och riva bort en del prylar innan så man ser om det kommer vatten och varifrån.

Har golvmattorna väl blivit blöta kan det ta veckor för det att självtorka, speciellt om du har gummimattor i bilen, så att det inte regnat på ett tag säger inte så mycket egentligen.

Vad gäller trådskaparens problem tycker jag andra har gett bra svar och det finns ingen anledning för mig att upprepa dem.

// Ellen smile

Edit: Såg nu att bilen också kokat. Då låter det INTE som värmepaketet, utan allvarligare än så. Följ råden tråskaparen fått och kolla samma saker.
Senast redigerat av vulture (22 april 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

177 Inlägg
22 april 2007
#16
NightCruiser skrev:
En liten påminnare till er som hjälper 740tjejen.

1. Hon har ett jävla tryck i behållaren, dvs expansionskärlet.
2. Bilen har kokat.

Måste fråga hur ni får de till att vara ett läckage i värmepaketet? Då skulle hon verkligen inte ha ett övertryck i expansionskärlet, och eftersom bilen har kokat så finns där en rimlig anledning till varför toppackningen skulle vara sönder på hennes bil eller hur?

Åter igen, tänk lite på dj_aggwa. Han som startat tråden men han får ingen hjälp...

Mvh

Håller med till fullo.

Visst kamremmen kan ha gått men det förklarar inte varför kylarvattnet försvann.
Dj_aggwa, Gick bilen dåligt typ ryckigt och slö innan det hände?
Normalt sett om bilen går utan vatten borde den gå väldigt dåligt, hosta och gå som en kratta allmännt.
Det var inget vatten på backen där du fick stopp?
Jag har svårt att tänka mig att bilen tömde vattnet på en väldigt kort tid via cylindrarna.
Det kan väl vara så att vattnet har gått ut i oljan och fyllt tråget med vatten, då lär den inte starta hur som helst. kolla oljestickan!

Att det ryker grått ur luftfiltret, imo skulle kunna vara "vit" rök som kommer upp d.v.s vatten i cylindrarna.

Jag skulle börja med att kolla kamremmen, komptest och efter det fylla på vatten igen och försöka dra runt pumpen med t.ex borrmaskin för att se om det går ut någonstans.
Senast redigerat av granada75 (22 april 2007)

Over and out!

Kettunen
22 april 2007
#17
Fy fan va synd..
Så tråkigt när sånt här händer. Lider med dig. & en sån fin 240 med!

177 Inlägg
22 april 2007
#18
Kettunen skrev:
Fy fan va synd..
Så tråkigt när sånt här händer. Lider med dig. & en sån fin 240 med!

Bilen är ju fin, Men det är ju bara motorn som jävlas.
Den byter man ut lätt under en eftermiddag, Och volvo motorer lider ingen brist på!

Over and out!

37 Inlägg
22 april 2007
#19
kolla på blocket där finns de hur många motorer som hälst

Kettunen
22 april 2007
#20
granada75 skrev:
Kettunen skrev:
Fy fan va synd..
Så tråkigt när sånt här händer. Lider med dig. & en sån fin 240 med!

Bilen är ju fin, Men det är ju bara motorn som jävlas.
Den byter man ut lätt under en eftermiddag, Och volvo motorer lider ingen brist på!

Joo det kan jag ju hålla med om att dom lider ingen brist i alla fall tongue


Sök