2678
Sök

Köpråd: Importerad 855

12 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
#1
Ska köpa en Volvo 855 T5. Har hittat en på blocket som är importerad -04. Vad är det man bör tänka på med en importerad bil, något som är sämre?

28 Inlägg
24 april 2007
#2
Jag har kört importerad t5 i snart 3 år och det enda som har varit annorlunda mot svensksålt är att jag hade ett annat kupefilter (i storlek då) men det var inga problem att beställa en adapter på volvo.
Motorn har i stort samma komponenter det är bara volymen som skiljer då det är en försäkringsgrej i vissa delar av europa.
Det är 211 hkr istället för 225 hkr. Ofta är det rostfritt också wink Stolsvärme fram kan saknas men jag har än så länge aldrig sett någon utan.
Som jag brukar säga när det kommer till bilar som är 10 år eller äldre, ta den som är i bäst skick, importerad eller ej, skit samma.


265 Inlägg
24 april 2007
#3
Jag kör också Italien importerat och det funkar finfint. Och allt är i väldigt fint skick, ingen rost alls med tanke på att de inte har sånt där nere. Effektskillnaden märks knappt, den är pigg som sjutton ändå.

Hade kompisar som sa; "Nej, köp inte den - den har ju mycket mindre motor. Skit!". Men nu när dem åkt med i den så har de ändrat uppfattning. Kul info. wink

Så jag rekommenderar bilen även om det är Italienimport.

499 Inlägg
24 april 2007
#4
En italienimport har en mindre turbo, de har 13g istället för 15g som de svensksålda har. Annars är det väl inget fel på importerna.

/Fredrik


180 Inlägg
24 april 2007
#5
italien importerade bilar har som alla andra en 16t turbo. Det enda som skiljer är vevstakarna inget mer ! Så köp en italienare som är MYCKET billigare i försäkring pga minde Kw och sen byter du vevstakar så har du en 2.3L fast du försäkrar som en Glt typ.
Senast redigerat av kung1 (24 april 2007)

12 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
#6
Tack så mycket för alla bra svar! Har också hört att underredsbehandlingen på en import inte ska vara lika ha lika bra skydd mot rost, är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Är inte så billkunnig, är det ett dyrt och anvancerat ingrepp att byta vevstakar?

499 Inlägg
25 april 2007
#7
kung1 skrev:
italien importerade bilar har som alla andra en 16t turbo. Det enda som skiljer är vevstakarna inget mer ! Så köp en italienare som är MYCKET billigare i försäkring pga minde Kw och sen byter du vevstakar så har du en 2.3L fast du försäkrar som en Glt typ.

Det sitter inte 16T på någon T5. R har 16T från och med 96 när de kom. T5-R har 15g precis som svensksålda T5.

/Fredrik



Sök