2539
Sök

Vad för Volvo 740 ska man ha?

300 Inlägg
26 april 2007
#21
Mr_Thulin skrev:
en volvo 740 turbo...b230 et med 16 v topp o turbo såklarrt.

Aldrig en B230ET om du ska trimma lite hmm

Men om du vill ha en 740 som är över 90 så kan du lika gärna köpa en 940 GL ligger i samma peng om inte billigare i vissa fall.. men jag hade kört på en med B230F motor på 116hk + med m47 du slipper Fusk 5'an å har en bil som går riktigt bra å 940 känns 10 år nyare en 740 tongue min åsikt..

Å som en skrev innan "Köp en med 16 för hedberg har en på 500hk" knappast org! ne köp en 8v så har du billigare försäkring me


Biltokig
870 Inlägg
26 april 2007
#22
Sålde min 740 GLT 16v häromveckan och här har du min åsikt om den;
- Går mycket bättre än en vanlig GL
- 100% Trevligare motorkaraktär
- Är kamrem & balansaxelrem bytt för inte allt för längesen och ventilerna inte brötar för jäkligt är det ingen problemmotor men som tidigare nämnts är toppen den svaga punkten i dessa bilar men endast om man inte sköter dem
- En 740 är alltid en 740 dvs. aldrig särkilt underhållande vare sig man har 116 160 eller 200hk

Om det inte är så att du fastnat för just 16 ventilaren, som trots allt är en ganska trevlig motor så tycker jag absolut du ska köpa en 940 så kommer du trivas bättre med den, dessutom behöver den inte kosta många kronor mer i inköp.
16v fanns även i 940 första året, men slopades sen för att den kannibaliserade på 850GLT så 940 16v är svårare att hitta, och på dom står det dessutom inte att det är en 16v som det gör på 740 utan det står bara GLT på bakluckan...

Om bahjulsdrift inte är ett krav så köp en 850 glt istället, går att hitta ett par stycken hyfsade för 15lax

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Mekaniker
240 Inlägg
26 april 2007
#23
Hellquist skrev:
JonasHalt skrev:
Den bästa lådan är M46.. Det är den 4 växlade med elektrisk överväxel... M47 är sämre då synkringarna brukar bli dåliga på dessa... Kan vara bra att veta!!

Jo, m46 är mer hållbar med m46 medför den elektriska överväxeln som kan strula.

verkligen jag har haft en 245 med el-överväxel och en 740 gl och båda krånglade ena lamellerna i överväxeln (vet ej om de stämmer men va svågern sa iaf) skrot va dom båda tongue  skruvade sällan på mina bilar på den tiden tongue

men iaf Nej tack till El-överväxel skulle jag säga.. tongue

Bil & Maskin i Munkfors AB.

Proljece?
1 464 Inlägg
26 april 2007
#24
vrf inte 940?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

1 997 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
#25
Mr_Gear skrev:
Om bahjulsdrift inte är ett krav så köp en 850 glt istället, går att hitta ett par stycken hyfsade för 15lax

En 850 blir de nog inte, men däremot kanske en 940:) De e ju lite rundare o finare än en 740. Men har ju som sagt ett tag på  mig o fundera då jag inte köper förräns i sommar/till hösten.

El-överväxel har jag aldrig riktigt velat ha, så jag ska försöka få tag på en med 5-växlad manuell;)

Tack för alla svar o fyll gärna på med mer:P
//Fredrik


2 652 Inlägg
27 april 2007
#26
850 är en riktig problem bil . skulle hellre ta volvo 740

1 997 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
#27
precision skrev:
850 är en riktig problem bil . skulle hellre ta volvo 740

Har också hört de, iaf de första modellerna. Farsan sa att de va mycket problem med dom då det var volvos första framhjulsdrift och tvärställd motor m.m.(Jag reserverar mig självklart för fel då det bara var pappas åsikt)

Så det blir nog en 740 eller 940:)

//Fredrik


2 652 Inlägg
27 april 2007
#28
ja konstigt niog så finns problemet kvar på volvos nya modeller . typ s60 .
oljeläckage packboxls mellan låda \motor likadant kamaxel packning . kostar dryga 10 000 kr att åtgärda .

huh?
10 427 Inlägg
29 april 2007
#29
Kan iallafall meddela att det är stor skillnad på typ en 740 GL med B230F och en 740 GLE med B230E när det gäller prestanda, mycket roligare att köra iallafall. Min bil går t ex bättre än Audi 100 2.3E med 136 kusar, Golf II med 1.8 motorn, Mercedes 190E 122kusars och även Mitsu Galant -99 150hk upp till 130km/h ungefär wink Hästkrafterna säger inte allt.. ungefär samma prestanda som en GLT 16V men driftsäkrare motor i längden kanske.

Nackdelen med att skaffa en GLE med B230E (som fanns tillochmed årsmodell 1988) är att dom bilarna oftast är lite äldre och kanske lite rostigare än t ex nyare 740s.. (89-90osv).

en 940 91 eller 92 kanske vore ett bra val, med B230FB motorn på 130hästar.
Lite slöare än gamla GLE:er med B230E, men lite piggare än B230F-bilar iallafall.

Jag var iväg och provade en 850 GLT 170 -94 med 17k mil på mätaren.. tyckte
den var riktigt äcklig att köra, slö, hör inte motorn förrän över 5000 rpm (men låter ju gött när man väl hör den.. hörs ju utanför bilen iallafall) osv. Föredrar min gamle trotjänare wink


76 Inlägg
2 februari 2010
#30
jag har en svart 740i gl 91 igen rost eller dyl om du fortfarande är intresserad.. bor ju bara 5 mil från varandra:)


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
2 februari 2010
#31
fille90 skrev:
jag har en svart 740i gl 91 igen rost eller dyl om du fortfarande är intresserad.. bor ju bara 5 mil från varandra:)

Han kan mycket väl vara flerbarnspappa vid det här laget kanske har flyttat till Australien.. Vem vet?
Om jag vill köpa en bil så gör jag det direkt och inte efter 3 år tongue

MVH. Alex

Makaronborrare
993 Inlägg
1 997 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#33
fille90 skrev:
jag har en svart 740i gl 91 igen rost eller dyl om du fortfarande är intresserad.. bor ju bara 5 mil från varandra:)

Nja inte just nu iaf.. startade tråden för nästan 3år sen roll Har du kvar den till hösten så kanske wink

Köpte mig en 940, sen en s70 och nu har jag en s60...


1 997 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#34
alexbenhard skrev:
fille90 skrev:
jag har en svart 740i gl 91 igen rost eller dyl om du fortfarande är intresserad.. bor ju bara 5 mil från varandra:)

Han kan mycket väl vara flerbarnspappa vid det här laget kanske har flyttat till Australien.. Vem vet?
Om jag vill köpa en bil så gör jag det direkt och inte efter 3 år tongue

MVH. Alex

Precis, är inte alltför aktuellt just ni iaf lol


herr
321 Inlägg
2 februari 2010
#35
Bättre sent än aldrig wink


huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2010
#36
steifan skrev:
Hästkrafterna säger inte allt.. ungefär samma prestanda som en GLT 16V men driftsäkrare motor i längden kanske.

Nej, släpp sargen för h*lvete 2007-steifan! big_smile En GLE blir fetsmiskad av en 16vässare. wink
Senast redigerat av steifan (2 februari 2010)


1 997 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#37
steifan skrev:
steifan skrev:
Hästkrafterna säger inte allt.. ungefär samma prestanda som en GLT 16V men driftsäkrare motor i längden kanske.

Nej, släpp sargen för h*lvete 2007-steifan! big_smile En GLE blir fetsmiskad av en 16vässare. wink

Haha tongue


Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 februari 2010
#38
steifan skrev:
steifan skrev:
Hästkrafterna säger inte allt.. ungefär samma prestanda som en GLT 16V men driftsäkrare motor i längden kanske.

Nej, släpp sargen för h*lvete 2007-steifan! big_smile En GLE blir fetsmiskad av en 16vässare. wink

Ja ibland kan det vara jobbigt att läsa gaaaamla inlägg big_smile

Jonas

1 997 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#39
Volvo_Mannen skrev:
steifan skrev:
steifan skrev:
Hästkrafterna säger inte allt.. ungefär samma prestanda som en GLT 16V men driftsäkrare motor i längden kanske.

Nej, släpp sargen för h*lvete 2007-steifan! big_smile En GLE blir fetsmiskad av en 16vässare. wink

Ja ibland kan det vara jobbigt att läsa gaaaamla inlägg big_smile

Haha jag ser mina egna från när jag startade den och de är ju nästan pinsamt o läsa tongue Jaja alla har vart nybörjare lol


956 Inlägg
2 februari 2010
#40
GL 116 häst ska det vara.


Sök