isak90 skrev:
Hellquist skrev:
Efter 88 då är de het rostskyddade. Så rådet är att välja en som är så ny och i så fint skick som möjligt. Finns en FAQ på 740klubben där du ser vad du ska titta på ifall du köper en 740.
Motor så är väl alla hållbara. Om du ska köpa en GL, så köp en med B230F.
http://www.blocket.se/vi/11401755.htm?ca=17_s , den är fin. (Det är min
)
/Fredrik
Okej, har du en länk till 740klubben?
B230F e den med insprutning? Det vill jag iaf ha;)
Vad gäller din så låg den kanske i överkant på det priset jag tänkt mig:( Men ett köp blir aktuellt först under sommaren/hösten då jag nyss fyllt 17:|
Ja, B230F heter den motorn som sitter i 740GL som är insprutare. Den sitter även i senare GLE och även i GL/T.
Följande motorer är väl att rekommendera
B230F - Billigast (alltid/oftast ihop med riktigt 5-växlad M47) ca 11hk beroende på variant (LH2.2/LH2.4)
B230E - Motorn som sitter i GLE (tyvärr får du M46-växellådan med overdrive) 131hk
B234F - 16 ventilaren 155hk eller 159hk beroende på år och växellåda. M46.
B230FT - Turbo, 156/165hk beroende på inspruningssystem (LH2.2/LH2.4). M46.
B230ET - Turbo, 182Hk Sitter i de äldre 740 Turbo utan katalysator. M46.
Sedan finns 2 förgasarmotorer
B230A och B230K, undvik dessa och framför allt undvik B230K då den förgasaren inte är så bra. Bägge dessa har M47.
Motor ser du lättast genom att titta på kamremskåpan på motorn eller på motorblocket.
LH2.4, som sitter i 740 från och med 89 har möjlighet att läsa av felkoder i motorrummet utan verktyg.
Vill du veta mer så fråga på. Annars rekommenderar jag 7/900klubben vid frågor kring dessa underbara bilar
http://740klubben.server.nu/forumJag reserverar mig för eventuella skrivfel eller faktafel!
MVH Fredrik