4462
Sök

Fortkörningsböter??

Kinna
146 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
tjena allt folk där ute!  det är så att min farsa va nere i göteborg igår,och så missade han fartkameran, så han körde lite för fort,så blev han fotad. Så idag kom en lapp hem där det står att vi har kort på bilen+föraren, och att hastigheten var 50km/h och han körde 57km/h. Men frågan är:  det står: om du erkänner,fyll i  blanketten så får man ett inbetalningsavi. Men jag undrar, tex. tänk om dom inte har en klar bild på föraren, då kan dom väl inte fälla någon eller? Hur ska man veta om dom verkligen har en bra bild på föraren,dom kanske inte har det. tackar för tips!

289 Inlägg
30 april 2007
Det var snabba ryck med polisen, fotad igår och papperen kom idag smile Jag vet faktiskt inte svaret på din fråga, jag har själv en "tvist" gällande fortkörning av fartkamera sedan den 3:e mars (då jag "åkte dit") och kortet var inte jätte tydligt precis, men det står i papperen att "enligt vår förundersökning så har vi kommit fram till att du, Tim ............... är skyldig till brottet" något i den stilen, men vad som händer om man erkänner, ja då får man en bot, men om man nekar, ja vad händer då?

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 april 2007
att äns lägga ner tid och energi på  dom som kör 7 kilometer för fort asså ja jag undrar också vad som händer om man nekar kommer hela polisstyrkan he till än då eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Billackerare
737 Inlägg
30 april 2007
Varför neka överhuvudtaget? Vet man med sig att man har gjort fel så är det väl bara att betala. Det är väl en annan sak om man är väldigt osäker på att man VERKLIGEN körde FÖR fort. Då kan man ju kanske neka eller iallafall föröka komma i kontakt med den polisen som har hand om utredningen och säga vad man nu vill säga.. vad det nu kan vara.

Ta det som en man.. betala. Det tycker jag iallafall.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

289 Inlägg
30 april 2007
Det sjuka är att jag höll 120 Km/h med bilen (farthållare) och i papperen står det 102 Km/h, nog för att polisen minskar ner några km/h och att bilens mätare visar lite för mycket... men inte hela 18 Km/h, det låter mycket tycker jag!

289 Inlägg
30 april 2007
Youngblood skrev:
Varför neka överhuvudtaget? Vet man med sig att man har gjort fel så är det väl bara att betala. Det är väl en annan sak om man är väldigt osäker på att man VERKLIGEN körde FÖR fort. Då kan man ju kanske neka eller iallafall föröka komma i kontakt med den polisen som har hand om utredningen och säga vad man nu vill säga.. vad det nu kan vara.

Jo jag vet ju med mig att jag har kört för fort, och dessutom är jag en utav alla som har en "försäkring" med, men jag är bara intreserad utav att se vad som händer nämligen.

Bobo
30 april 2007
Youngblood skrev:

Så du gillar fartkameror med andra ord?

Billackerare
737 Inlägg
30 april 2007
Bobo skrev:
Youngblood skrev:

Så du gillar fartkameror med andra ord?

Självklart! Jag vill ha kameror överallt. Helst i städerna... wink

Nä, jag är inget fan av fartkameror (men jag förstår varför dem finns). Men däremot är jag ett fan av att göra rätt för sig. Det finns lagar att följa. Jag är inte perfekt och följer alla lagar jämt. Kör ofta för fort, för att inte säga hela tiden (tyvärr). Dock aldrig på 30 väg och på ställen där det sunda förnuftet säger att man ska ta det lungt. Men på dem flesta större vägarna så ligger jag ofta över tillåtna hastigheten. Men då snackar vi inte den dubbla hastigheten ifall någon nu tror det. smile

Grejen är ju den att åker jag dit för fortkörning så tar jag konsekvenserna och betalar för det. Svårare än så är det inte. Eller hur..?cool

Corrado VR6R 3.0 Turbo

121 Inlägg
30 april 2007
NEKA!! det kan hjälpa kommit undan små böter 2  gånger smile

Think Feel Drive
SUBARU

543 Inlägg
30 april 2007
Det som händer om du åker dit med kamera och bestämmer dig för att blåneka så händer följande enligt praxis:
1: Polisen (eller länsmyndigheten) överväger om dom ska skicka detta vidare till åklagarmyndigheten (ÅM) i ditt län.
2: Väljer dom detta så åker allting vidare till ÅM Och dom avgör om du skall åtalas.
3: Blir du åtalad för det så blir det rättegång.
4: Blir du fälld för det så åker du på böterna plus rättegångskostnader.

I praktiken så kanske dom inte orkar bry sig så mycket om det. Är en chansning din far kanske är villig att ta.

Jag hade nog betalat vart fall. Hoppas detta e tillräckligt med svar.
Har själv vart i det valet nämligen och jag frågade polisen som klockade mig. Jag betalade vart fall.

Lycka till Mvh Glempa

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

121 Inlägg
30 april 2007
Glempa156 skrev:
Det som händer om du åker dit med kamera och bestämmer dig för att blåneka så händer följande enligt praxis:
1: Polisen (eller länsmyndigheten) överväger om dom ska skicka detta vidare till åklagarmyndigheten (ÅM) i ditt län.
2: Väljer dom detta så åker allting vidare till ÅM Och dom avgör om du skall åtalas.

I praktiken så kanske dom inte orkar bry sig så mycket om det. Är en chansning din far kanske är villig att ta.

Har själv vart i det valet nämligen och jag frågade polisen som klockade mig. Jag betalade vart fall.

Lycka till Mvh Glempa

Men kan inte åklargaren bestämma stafförläggande eller vad det nu heter, så föreslår han att du bara betalar de han vill och slipper rättegång?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 april 2007
börja med att neka
vill man inte gå till tinget med det så kan man innan erkänna när det närmar sig rättegång

men jag skulle dra det till rättegång mest bara för att vara dryg smile

har ärligt inte den minsta respekt för fartkamror dom ser jhu endå inte fejset när man kör med nedfält solskydd och huvudet gömt där smile
av alla dom gångerna jag kört förfort förbi en fartkamera så har 1 tagit kort har fortfarande inte hört något iof bara 120 på 90väg smile
värre varje kväll/natt när jag åker förbi en hög kameror av nya typen och ligger i mellan 150-210 förbi kamrorna men hitils har dom inte blinkat

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 april 2007
Glempa156 skrev:

Lycka till Mvh Glempa

förstår inte detta snack att man ska få stå för rättegångskostnaderna det stämmer inte för ett halvt öre ens
det är helt gratis att pröva en fortkörning i tingsrätten enda som kostar är resekostnaden dit + om du vill ha egen advokat och förlorar så får man betala advokatens kostnader själv

så det är riskfritt att dra det till tinget dessutom kan du då spara ihop böterna för det kan ta allt från 6månader till ett par år innan det tas upp smile polaren har torskat 2gånger för något år sen och har fortfarande inte hört något big_smile

Kör fort så hinner inget hända...

165 Inlägg
30 april 2007
Ta det som en man och hosta upp pengarna.. Ingenting är gratis. en rättegång kan jag tänka mig kostar skattebetalarna (dvs de flesta av oss i landet) ca 50 000kr med advokatkostnader och allt sånt tjafs..
Det är bara min åsikt

Whitetrash
589 Inlägg
30 april 2007
Hör väl kanske inte hit men.
Har aldrig sett en kamera på en väg med lägre hastighet än 70 km/h..vad spelar det egentligen för roll om man kör 100 på 90 väg? 3 meter längre bromssträcka är det enda, iofs gäller det en älg eller nått djur så har man väl kanske det i huven, MEN är det inte viktigare att sätta kamerorna på 30 och 50 vägarna?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

72 Inlägg
30 april 2007
Skaffa försäkring hos www.dontworry.se så slipper du betala dina böter.
Det gör dom åt dig....big_smile

Klockren försäkring!

Besök oss gärna på www.racecom.se för mer roliga saker!

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
1 maj 2007

fel du får bara betala böterna inga rättegångskostnader så läge du inte överklagar man har rätta att få trafik brott prövade i lägsta instanns utan att det kostar något därför som uggla sjunger "om så tagen på bar gärning neka"

80 Inlägg
2 maj 2007
...ja skulle ta ett span på bilden innan ja erkände!!!! Har dom ingen bra bild så kan dom inget göra!!!!

Tinget har ja för mig inte kostar nått...om du inte blir dömd!!! Då blir de väll en massa "fonder" man ska betala slantar till??? Brottsofferfonden å sånt...men ja tror inte att de "kostar" nått!!

(om du "överklagar" å får papper från tinget så kolla vem som skickat ut skrivelsen...är de nån "ställföreträdare lr hjälpassistent" så ring å fråga vad som gäller!!!'

Lycka till....

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

150 Inlägg
2 maj 2007
Gatzone skrev:
Det var snabba ryck med polisen, fotad igår och papperen kom idag smile Jag vet faktiskt inte svaret på din fråga, jag har själv en "tvist" gällande fortkörning av fartkamera sedan den 3:e mars (då jag "åkte dit") och kortet var inte jätte tydligt precis, men det står i papperen att "enligt vår förundersökning så har vi kommit fram till att du, Tim ............... är skyldig till brottet" något i den stilen, men vad som händer om man erkänner, ja då får man en bot, men om man nekar, ja vad händer då?

då blir det rättegång! inte kul inte...

.......
2 655 Inlägg
2 maj 2007
Gatzone skrev:
Det sjuka är att jag höll 120 Km/h med bilen (farthållare) och i papperen står det 102 Km/h, nog för att polisen minskar ner några km/h och att bilens mätare visar lite för mycket... men inte hela 18 Km/h, det låter mycket tycker jag!

låter inte farligt mycke, ja vet att min visar exakt 10km/h fel, de är uppmätt...

Sök