Vi har hamnat en liten bit off topic vid det här laget. Inte mycket feedback till trådskaparen om farsan som åkte förbi kamera i Gbg...
Men i alla fall.
Ett grundläggande problem är att dagens bilar är bygda för att marcha i 130-150kmh, högre för premium bilar.
110kmh känns inte över huvud taget. Därför gasar man gärna lite extra.
Än värre är det där hastighets gränsen är lägre.
Men att vägarna skall bestå av annat än ren, slät och fin asfalt, är riktigt tokigt.
De som vill vara lite "gröna" och köper en moppe/Scooter med små hjul får idag köra slalom mellan hålen i vägbanan, i alla fall runt Göteborg. Det saknas till och med brunns lock på åtminstånde ett ställe jag passerar dagligen och har så gjort i flera månader. Bilar går över. men prickar man brunnen med scooter så är det klipt.
Den så kallade nollvisionen klingar ganska illa här, när man inte kan hålla bätre standard på vägarna.
Vist fan gör staten det för pengar!
För de pengar som uppförande och drift av kamerorna kostar, skulle man lätt kunnat utöka polis styrkan med ganska många nya trafik poliser, som skulle kunna göra mycket mer nytta än dessa förbannade plåtpoliser.
De skulle, förutom BARA HASTIGHET, även kunna ha koll på andra trafik farliga beteenden, som kameror inte har en chans att registrera. De skulle kunnat ta rattfyllerister. Folk som inte respekterar trafik regler. m.m. De skulle också vara en reserv att kunna nytja när det är kravaller i stan m.m. (Hur lösa det med en polis av plåt, som kostar nästan lika mycket per år som den vanliga av kött och blod?)
Saker som skulle vara accepterade av folk.
Men man automatiserar istället...
Inte blir det billigare heller...
EDIT:
Räkna lite, och tänk på det från statens perspektiv.
Det sägs att ett kameraskåp kostar uppåt 500k. Vad kostar den i drift/Underhåll?
Vad tjänar en polis? (Tänk på att detta är staten. Dvs en polis tjänar pengar, sedan betalar han tillbaka till arbetsgivaren i form av skatt, så sifran det faktiskt kostar staten, är det polisen får ut allt som allt.)
Ifall kameran kostar 500k i inköp och 200k i drift/underhåll, per år, så kostar den 1.5 mille under 5 år.
En polis som får ut 200k netto (Jag har ingen aning vad en polis får ut) kostar samma 5 års period 1 mille.
700 skåp förra året. ca 150 till i år....
850 skåp...
Vi kunde haft 1275 poliser avlönade för de pengarna.
Även om man räknar på övrig utrustning, bilar pistoler och batonger, m.m. så skulle det bli 1000 poliser. Och det mina damer och herrar, skulle avspegla sig positivt i vårat samhälle i stort. Det skulle märkas i trafiken så väl som över allt annars.
Skulle de börja fånga fler biltjuvar, så skulle rent teoretiskt våra skyhöga premier kunna gå ner på bilförsäkringarna. Skulle de fånga inbrotts tjuvar, skulle hemförsäkringarna gå ner. osv.
Skulle de en dag i veckan (Slumpvis vald dag.) ställa sig på gatan med sin laser pistol och göra plåtpolisens jobb några timmar, skulle detta ha en mycket större effekt på hastigheten över lag än kameran har.
Kameran vet de flesta var den står, de bromsar innan kameran, sedan står man på igen. Om polisen stälde sig på olika ställen, olika tider. Det behöver inte vara specielt ofta. Så skulle man inte veta var de slår till och man skulle vara tvungen att köra lagligt över allt. Inte bara förbi kameran.
Statistik visar att farterna har sjunkit på kamera sträkningar... Klart den har! Men har den det igentligen? Var exakt har mätningen skett? Vem har mätt detta? osv...
Men i alla fall.
Ett grundläggande problem är att dagens bilar är bygda för att marcha i 130-150kmh, högre för premium bilar.
110kmh känns inte över huvud taget. Därför gasar man gärna lite extra.
Än värre är det där hastighets gränsen är lägre.
Men att vägarna skall bestå av annat än ren, slät och fin asfalt, är riktigt tokigt.
De som vill vara lite "gröna" och köper en moppe/Scooter med små hjul får idag köra slalom mellan hålen i vägbanan, i alla fall runt Göteborg. Det saknas till och med brunns lock på åtminstånde ett ställe jag passerar dagligen och har så gjort i flera månader. Bilar går över. men prickar man brunnen med scooter så är det klipt.
Den så kallade nollvisionen klingar ganska illa här, när man inte kan hålla bätre standard på vägarna.
Spjutski skrev:Sen en fråga till alla er som tror att vi har trafiksäkerhetskameror för att staten ska tjäna pengar. Varför placerar man då inte ut kamerorna längs med motorvägarna och 2+1-vägarna där hastigheterna onekligen är högre än längs vanliga vägar. Man skulle ju tjäna hur mycket som helst.
Vist fan gör staten det för pengar!
För de pengar som uppförande och drift av kamerorna kostar, skulle man lätt kunnat utöka polis styrkan med ganska många nya trafik poliser, som skulle kunna göra mycket mer nytta än dessa förbannade plåtpoliser.
De skulle, förutom BARA HASTIGHET, även kunna ha koll på andra trafik farliga beteenden, som kameror inte har en chans att registrera. De skulle kunnat ta rattfyllerister. Folk som inte respekterar trafik regler. m.m. De skulle också vara en reserv att kunna nytja när det är kravaller i stan m.m. (Hur lösa det med en polis av plåt, som kostar nästan lika mycket per år som den vanliga av kött och blod?)
Saker som skulle vara accepterade av folk.
Men man automatiserar istället...
Inte blir det billigare heller...
EDIT:
Räkna lite, och tänk på det från statens perspektiv.
Det sägs att ett kameraskåp kostar uppåt 500k. Vad kostar den i drift/Underhåll?
Vad tjänar en polis? (Tänk på att detta är staten. Dvs en polis tjänar pengar, sedan betalar han tillbaka till arbetsgivaren i form av skatt, så sifran det faktiskt kostar staten, är det polisen får ut allt som allt.)
Ifall kameran kostar 500k i inköp och 200k i drift/underhåll, per år, så kostar den 1.5 mille under 5 år.
En polis som får ut 200k netto (Jag har ingen aning vad en polis får ut) kostar samma 5 års period 1 mille.
700 skåp förra året. ca 150 till i år....
850 skåp...
Vi kunde haft 1275 poliser avlönade för de pengarna.
Även om man räknar på övrig utrustning, bilar pistoler och batonger, m.m. så skulle det bli 1000 poliser. Och det mina damer och herrar, skulle avspegla sig positivt i vårat samhälle i stort. Det skulle märkas i trafiken så väl som över allt annars.
Skulle de börja fånga fler biltjuvar, så skulle rent teoretiskt våra skyhöga premier kunna gå ner på bilförsäkringarna. Skulle de fånga inbrotts tjuvar, skulle hemförsäkringarna gå ner. osv.
Skulle de en dag i veckan (Slumpvis vald dag.) ställa sig på gatan med sin laser pistol och göra plåtpolisens jobb några timmar, skulle detta ha en mycket större effekt på hastigheten över lag än kameran har.
Kameran vet de flesta var den står, de bromsar innan kameran, sedan står man på igen. Om polisen stälde sig på olika ställen, olika tider. Det behöver inte vara specielt ofta. Så skulle man inte veta var de slår till och man skulle vara tvungen att köra lagligt över allt. Inte bara förbi kameran.
Statistik visar att farterna har sjunkit på kamera sträkningar... Klart den har! Men har den det igentligen? Var exakt har mätningen skett? Vem har mätt detta? osv...
Senast redigerat av Kristian_V (9 maj 2007)
0
0
0
0