4219
Sök

T5 motor i en saab 9000??

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
#1
fick en idé idag om att stoppa i en 850 t5 motor i min saab 9000 eftersom dem motorerna är illigare att trimma.cool
någon som vet något om detta?
är än så länge bara en tanke så ni får säga precis vad ni vill men det hade varit kul om man fick höra lite vad folk tycker och tänker där ute i sverige och om det är någon som vet något om detta. big_smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Refined
1 770 Inlägg
3 maj 2007
#2
Om det fungerar så kommer det bli en riktigt grymm monster bil, det e iallafall sækert smile

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 maj 2007
#3
varför inte en bmw m3 motor och turbo konvertera den?.. mycket roligare smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 maj 2007
#4
Näää... inte riktigt rätt motor va? S80s V8 kanske?
Det ska gå men motor fästen är inte samma o drivaxlar men det är väl inga stora problems eller?


Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 maj 2007
#5
saab + volvo = now i heard everything wink


Smålänning
7 887 Inlägg
3 maj 2007
#6
Byt till en nyare saabmotor med trionic istället. Då blir den billig att trimma, men du slipper en del problem...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

264 Inlägg
4 maj 2007
#7
_tedde88_ skrev:
fick en idé idag om att stoppa i en 850 t5 motor i min saab 9000 eftersom dem motorerna är illigare att trimma.cool
någon som vet något om detta?
är än så länge bara en tanke så ni får säga precis vad ni vill men det hade varit kul om man fick höra lite vad folk tycker och tänker där ute i sverige och om det är någon som vet något om detta. big_smile

its not the FART thats kill you its the SMELL


252 Inlägg
4 maj 2007
#8
saab:s kort motor e juh busis å trimma med från 94:a och uppåt finns juh hur mkt som helst till dom...

Gti-r

5 710 Inlägg
4 maj 2007
#9
Sätt i en T5 motor du men gör det lätt för dig och låt det stå SAAB på ventilkåpan.
Och angående kostanaden för trim så är jag rätt övertygad om att Volvo-spisen inte är billigare att trimma än SAAB:en om man skall upp till säg 450hästar.

MVH Jonas
..............

2 924 Inlägg
4 maj 2007
#10
kreaktiva idéer men ja hoppas du inte tänkt att du ska regga den för gatan, då blir det problem med stort P...

~ Life is short, have FUN! ~

12 086 Inlägg
4 maj 2007
#11
_tedde88_ skrev:
fick en idé idag om att stoppa i en 850 t5 motor i min saab 9000 eftersom dem motorerna är illigare att trimma.cool
någon som vet något om detta?
är än så länge bara en tanke så ni får säga precis vad ni vill men det hade varit kul om man fick höra lite vad folk tycker och tänker där ute i sverige och om det är någon som vet något om detta. big_smile

Nu har du ju 2.0an iofs men vill inte påstå att Saabmotorerna verkar särskilt dyra att trimma?

3 Inlägg
4 maj 2007
#12
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

499 Inlägg
4 maj 2007
#13
saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik


1 453 Inlägg
4 maj 2007
#14
Hellquist skrev:
saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Du kan tro vad du vill men faktum är att den motorn (B234/R) råkar vara SAABs tåligaste och har länge klassats som sprängsäker. Detta på grund av kraftigt överdimensionerade kolvar, stakar och inget lättat aluminiumtjafs.


5 710 Inlägg
4 maj 2007
#15
Hellquist skrev:
saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Förstår din skeptism men det är sanning......det finns flera bilar med effekter på rätt sida av 500hästars strecket med original bottendel (kolvar/stakar/vevaxel)
Ett exempel:
http://www.maptun.com/cars.php?id=10
eller:
http://www.maptun.com/cars.php?id=30

SAAB är bra skit wink

MVH Jonas
..............

499 Inlägg
4 maj 2007
#16
jonTe skrev:
Hellquist skrev:
saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Förstår din skeptism men det är sanning......det finns flera bilar med effekter på rätt sida av 500hästars strecket med original bottendel (kolvar/stakar/vevaxel)
Ett exempel:
http://www.maptun.com/cars.php?id=10
eller:
http://www.maptun.com/cars.php?id=30

SAAB är bra skit wink

Det är möjligt. Jag tycker bara att frasen "Det är bara att ladda på, det håller för 500hk och kommer ej spika" har skrivits ett antal gånger på diverse Internetforum och de som skriver det har ingen aning om vad en vevstake är för något.


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
#17
tack för alla possitiva inlägg tongue men som sagt det är bara tankar

men volvomotorn ska tydligen vara mkt mer lättrimmad. ska tydligen bara behövas chip och avgassystem och man är uppe i 300 och lite till. det går INTE på min motor. finns trim upp till typ 280hk och det är för lite sad

men som vissa skrivit så kanske det blir en nyare 9000 motor då:) om dem nu håller för 500hk? hmm skumt men aja tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

3 Inlägg
4 maj 2007
#18
Ja den gamla 2,0 turbo motorn är inte så dum å trimma heller men med det styrsystem som du har så går inte inte att plocka mycket mera än 280-300 hk. Sen om du ska trimma en volvo "vit" motor så håller inte stakarna om du ska ladda mera än 1,2 bar..... Som sagt skaffa en motor å låda från en -94 till -98 i stället så har du inte några problem med besiktning så allt passar i din bil. Ta även styrsystemet från en sådan bil..... Å en sådan motor behöver inte mycket mera än en chip å avgas för att komma upp i samma effekt som en volvo

12 086 Inlägg
4 maj 2007
#19
Hellquist skrev:
saab_cse skrev:
Saab motorerna är ju mycket billigare att hålla på med än volvo, om du skaffar en T5 motor (-94/-98). Då är det bara å ladda på orginal stakar å kolvar håller för 500hk så det är inte några problem....

Det har jag väldigt svårt att tro.

/Fredrik

Jag är berädd o hålla med Hellquist, jag har oxå hört att T5 motorn är otroligt välbyggd.

Biltokig
870 Inlägg
4 maj 2007
#20
Lägger bestämt min röst på en 9000 Aero motor... har också hört om dess hållbarhet och lyckas du bara förstärka lådan så den håller så lär du komma långt big_smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök