2890
Sök

...

undergroundracing
5 maj 2007
Trådstartare
#1
...
Senast redigerat av undergroundracing (16 april 2016)

Trucker
234 Inlägg
5 maj 2007
#2
Det är ju inte bra när man betalar mer för samma soppa.
Gamla amerikanare behöver ju högre oktan för att smörjas ordentligt. Vet en som körde på 95 i sin cadillac och en kolv sprack.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
5 maj 2007
#3
hade vart förjävligt om de stämde överallt då har jag betalt väldigt mycket mer pengar i onödan


Rebel with a cause
224 Inlägg
5 maj 2007
#4
Låter ju som rent bedrägeri. Vilken mack gäller det?

Pan
5 maj 2007
Trådstartare
#5
Aha det är så det går till. vad är det för sätt betalar man för 98 ska man ju ha det också. Jag tankar dock alltid 95. Men det där med att 98 skulle smörja mer är det så? läste för någon dag sedan i en annan tråd att det inte var någon skillnad i 95 och 98 i smörjning.

2 751 Inlägg
5 maj 2007
#6
Vet av egna erfarenheter dessutom att bensinen i tyskland är i särklass bättre än den svenska bensinen, dom blandar väll mindre..... Märker de när man tankar spec en turbo bil

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
5 maj 2007
#7
för att vissa bilar är det bra mycket bättre att tanka 98 eller högre pågrund av att motorn smörjs bättre och den får mera effekt, oftast är det större och effektfullare motorer som kräver 98 eller högre....

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
5 maj 2007
#8
nee t ex audin tankar vi med 95 ibland 98 men det står i manualen att den skall tankas med minst 95

Who Djaa bless no man curse

5 198 Inlägg
5 maj 2007
#9
jolla_ skrev:
men de här med katalysator o 98 då?  alla nya bilar har ju de

blanda inte ihop begreppen nu.... 98 fins som oblyad... OCH fanns eller finns som blyad... det va den blyade versionen som inte är bra för katt,,, ente den oblyade

Medlem 34530
908 Inlägg
5 maj 2007
#10
jolla_ skrev:
men de här med katalysator o 98 då?  alla nya bilar har ju de

Mig veterligen så finns det ingen blyad bensin som säljs på mackarna, så det är inget problem för katalysatorbilar.

Som det nämnts tidigare, så kör man oftast på 98 eller shells V-power, om man har en bil som man vill ha ut hög prestanda ur.

Tycker att macken ska hängas ut, för det är ju rent bedrägeri. Bensinen är dyr som den är, då ska man inte behöva betala mer för 98 som är utblandad med 95oktan mad
Senast redigerat av VictorW (5 maj 2007)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

197 Inlägg
5 maj 2007
#11
Lincoln skrev:
Det är ju inte bra när man betalar mer för samma soppa.
Gamla amerikanare behöver ju högre oktan för att smörjas ordentligt. Vet en som körde på 95 i sin cadillac och en kolv sprack.

låter ju lite konstigt eftersom i usa har dom 92oktan därför dete så lågt komp på amerikanare

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

1 893 Inlägg
5 maj 2007
#12
Oktan tal och smörjning..?
Nu har ni allt rört om begreppen. wink
Oktantalet har med bränslets eld hastighet att göra. 60 och 70 talare med högt komp kräver hög oktan för att inte spika. Det har dock INGET med smörjning att göra.
Blyad bensin hade man för att blyet smorde ventil säten m.m. Blyad bensin fanns i många olika oktan tal.


Meister
6 763 Inlägg
5 maj 2007
#13
chrillemk2gti skrev:
Lincoln skrev:
Det är ju inte bra när man betalar mer för samma soppa.
Gamla amerikanare behöver ju högre oktan för att smörjas ordentligt. Vet en som körde på 95 i sin cadillac och en kolv sprack.

låter ju lite konstigt eftersom i usa har dom 92oktan därför dete så lågt komp på amerikanare

Det finns som sagt ingen anledning till att köra på 98 i en jänk. Tror knappt att man kan tanka 95 i USA.. Däremot finns de racebensin att tanka på en del ställen utanför racerbanorna


Truckdriver
25 Inlägg
5 maj 2007
#14
ett fall för PLUS tror jag hehe

Full gas spar tid!

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
5 maj 2007
#16
camaro67 skrev:
gltrickard skrev:
ett fall för PLUS tror jag hehe

Ja men vad ska Sverker kasta i sopptunnan då?

En dunk med bensin kanske wink

1 893 Inlägg
5 maj 2007
#17
Ofta rena lureriet med de olika oktan talen.
Shell påstår att deras V-power skall komma i speciella tankar, där det alltid bara är V-power, men eftersom det rent logistiskt blir oekonomiskt för bolagen, så är jag skeptisk.
Övriga vet jag sedan innan att man får ta med en nypa salt.
Vill man "bosta" upp oktantalet lite, så köp 95 oktan och blanda ut med E85 som ju håller 104 oktan. Bolagen blandar ju redan ut bensinen med upp till 15% etanol i alla fall.
Förutom att de får upp oktantalet, så drar våra bilar mera med etanol i tanken och de får sålt mera "bensin" till oss.


R&D MD på EXD Custom
13 Inlägg
5 maj 2007
#18
chrillemk2gti skrev:
Lincoln skrev:
Det är ju inte bra när man betalar mer för samma soppa.
Gamla amerikanare behöver ju högre oktan för att smörjas ordentligt. Vet en som körde på 95 i sin cadillac och en kolv sprack.

låter ju lite konstigt eftersom i usa har dom 92oktan därför dete så lågt komp på amerikanare

Rätt fast fel.
I Europa och således Sverige mäter vi RON, i USA MON.
Skillnaden är ganska slående, 94 MON är ungefär likvärdigt 98 RON om jag minns rätt.


-utan 940
1 728 Inlägg
5 maj 2007
#19
Kristian_V skrev:
Bolagen blandar ju redan ut bensinen med upp till 15% etanol i alla fall.
Förutom att de får upp oktantalet, så drar våra bilar mera med etanol i tanken och de får sålt mera "bensin" till oss.

Man kan köra på uppåt 30% etanol utan att det påverkar förbrukningen, men visst blandar de i mer än de 4-5% som de påstår. När jag tankar 98 oktan på OKQ8 luktar det betydligt mer etanol än bensin.

1 893 Inlägg
6 maj 2007
#20
Andreas 940 skrev:
Kristian_V skrev:
Bolagen blandar ju redan ut bensinen med upp till 15% etanol i alla fall.
Förutom att de får upp oktantalet, så drar våra bilar mera med etanol i tanken och de får sålt mera "bensin" till oss.

Man kan köra på uppåt 30% etanol utan att det påverkar förbrukningen, men visst blandar de i mer än de 4-5% som de påstår. När jag tankar 98 oktan på OKQ8 luktar det betydligt mer etanol än bensin.

Varje procent man spär ut bensinen med Etanol, påverkar förbrukningen, då Etanolen har ett lägre energi innehåll. Små mängder märks inte då det hamnar innom marginalerna för körstil m.m. Men ritade man ett diagram över förbrukningen, så blir det ett rakt streck och strecket blir brantare ju mer etanol man har i.
Man kan i regel själv späda ut bensinen med ca 30% Etanol utan att modifiera motorn.
Blandningar över 30% börjar märkas, då Etanolen skall ha mindre mängd syre för förbränningen. Bränsle/luft blandningen blir fel och motorn börjar gå illa, om det inte finns variabler i motorns elektronik som kan kompensera bränsle mängden. (Etanol konverterade bilar har program för olika procent Etanol och samtliga gummi delar är utbytta mot en gummi sort som tål E85, som är styggare än bensinen mot gummi.)

1kg bensin skall ha 14.7kg luft för optimal förbränning.
1kg Etanol skall ha 9.7kg luft för optimal förbränning.
(Etanolen i sig, har 30% syre uppbundet i sig. Därav den låga sifran jämfört med bensinen. Att Etanolen har 30% rent syre med sig i förbränningen, är en av anledningarna att man kan plocka ur en motor mera effekt när man kör på Etanol.)



Sök