Andreas 940 skrev:
Kristian_V skrev:
Bolagen blandar ju redan ut bensinen med upp till 15% etanol i alla fall.
Förutom att de får upp oktantalet, så drar våra bilar mera med etanol i tanken och de får sålt mera "bensin" till oss.
Man kan köra på uppåt 30% etanol utan att det påverkar förbrukningen, men visst blandar de i mer än de 4-5% som de påstår. När jag tankar 98 oktan på OKQ8 luktar det betydligt mer etanol än bensin.
Varje procent man spär ut bensinen med Etanol, påverkar förbrukningen, då Etanolen har ett lägre energi innehåll. Små mängder märks inte då det hamnar innom marginalerna för körstil m.m. Men ritade man ett diagram över förbrukningen, så blir det ett rakt streck och strecket blir brantare ju mer etanol man har i.
Man kan i regel själv späda ut bensinen med ca 30% Etanol utan att modifiera motorn.
Blandningar över 30% börjar märkas, då Etanolen skall ha mindre mängd syre för förbränningen. Bränsle/luft blandningen blir fel och motorn börjar gå illa, om det inte finns variabler i motorns elektronik som kan kompensera bränsle mängden. (Etanol konverterade bilar har program för olika procent Etanol och samtliga gummi delar är utbytta mot en gummi sort som tål E85, som är styggare än bensinen mot gummi.)
1kg bensin skall ha 14.7kg luft för optimal förbränning.
1kg Etanol skall ha 9.7kg luft för optimal förbränning.
(Etanolen i sig, har 30% syre uppbundet i sig. Därav den låga sifran jämfört med bensinen. Att Etanolen har 30% rent syre med sig i förbränningen, är en av anledningarna att man kan plocka ur en motor mera effekt när man kör på Etanol.)