4564
Sök

bygga baslåda!

257 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
tjenare

jag har en s40 och en apx15 o aph1dd. hur ska ja bygga lådan till basen? inte intresserad av snärtbas utan mer djupbas. funktion framför utseende. storlek, matrial mm. hade tänkt nått i stil med de här: http://www.garaget.org/video/jg4c67rez9nd
typ med basportar genom hatthyllan
basen
http://www.mds.se/?artnr=115015
steget
http://www.mds.se/?artnr=173001

custom lover
227 Inlägg
5 maj 2007
sluten eller Portad??

257 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
sluten låda på 55-60liter ska ja ha har ja fått reda på.
hur räknar man ut måtten? framsidan måste vara såpass stor så basen får plats;)
ska sätta 3 portar i hatthyllan så får man väl se hur det blir!

21 761 Inlägg
11 maj 2007
För att få fram volymen i liter så gör man om alla mått till decimeter, när man sedan räknar ihop höjd x bredd x djup så blir svaret i liter. För din del så är det nog enklast att först räkna med den minsta höjden och bredden på lådan som går att ha så att basen ryms, sedan räknar du ut hur djup lådan blir utifrån den första uträkningen.

Basen har 355mm i monteringshål, då kan man räkna på 400mm för enkelhetens skull pga att basens yttermått är mer än 355mm. Eftersom vi gör om allting till decimeter så blir det alltså 4dm och då är det både höjd+bredd som har det måttet. Vi vet att totala volymen ska vara 55-60 liter, då väljer vi 60 liter.

Vi vet lådans lådans höjd+bredd (4dm) och då multiplicerar vi dem med varandra vilket blir 16. För att få reda på hur djup lådan ska vara så får vi dela den totala volymen med 16. 60 liter delat med 16 blir 3,75dm. Nu vet vi att lådan blir 3,75dm djup om man har 4dm i höjd+bredd.

Blev det krångligt?

257 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
tar en stund men ja ska tänka igenom det big_smile Tack så mycket!

21 761 Inlägg
11 maj 2007
Kan skriva en liten lathund.

Total volym = Höjd x Bredd x Djup

Total volym / Höjd x Bredd = Djup

Total volym / Höjd x Djup = Bredd

Total volym / Djup x Bredd = Höjd

Men tänk på att alla mått som jag har skrivit om är innermått! För att få reda på lådans yttermått så får man plussa på materialets tjocklek på alla sidor.

66 Inlägg
12 maj 2007
Ska man ha mer djup bas så ska man ha portad låda. Det är det jag har lärt mig i alla fall!

296 Inlägg
12 maj 2007
det jag har hört är att basen och portarna ska vara åt samma håll,
dom mer kunniga personerna som Drönirettab  får gärna rätta mig om ja har fel.

257 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
jaxell skrev:
Ska man ha mer djup bas så ska man ha portad låda. Det är det jag har lärt mig i alla fall!

men ja har bara fått att ja ska bygga en sluten på den storleken.

257 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
ingen som har ett BRA program att räkna ut med??? mdsbox 2004 är pissdåligt!!!!

försökte idag gick käpp rätt åt helvette
vore tacksam om någon kunde tala om va man ska bygga för att få bäst ljud, sluten? lr portad?
hur många liter? antal portar? vad för portar? dämpmatrial? byggmatrial? tjocklek?
annars sa nån att man skulle bygga en 2kammars låda*optimerat för tävling* inte det som är tanken för mig.
är min första låda så är rätt borta på området! tycker inte värt att slänga 2-3000 på en färdig...

hade en 2x12 xmax förut färdigbyggd, sluten den var rätt bra djupbas i?
Senast redigerat av Danne_86 (12 maj 2007)

21 761 Inlägg
13 maj 2007
WinISD är ett bra program att använda, finns hos www.linearteam.dk

En sluten låda brukar ge mer djupbas, men en basreflex kan också ge mycket djupbas beroende på hur man avstämmer lådan. Den slutna lådan har oftast en lite rappare och mer distinkt bas, fast en basreflex kan också låta ganska tajt och rapp om lådan är rätt anpassad för basen.

Basreflexlådan har i princip alltid en mer eller mindre stor peak i frekvensgången, därför har den oftast mer "dunk" än en sluten låda. Peaken gör att basreflexlådan ger högre ljud och om man jämför med den slutna lådan så upplevs den slutna som trög och ger lite bas, men det är ju för att det inte dunkar lika mycket.

Kör man låtar med mycket djupbas och lite dunk så märker man att den slutna lådan ger mycket bas. Fast mycket beror på bilkupen också, olika stora bilkupeer ger olika förstärkning av de låga frekvenserna.
Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2007)

Sök