3417
Sök

8 vs 16 ventiler

26 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej !

Säkert en lätt fråga för er som är lite mer insatta, men.. jag måste ändå fråga;

Vad är det för skillnad på 8 & 16 ventiler... förutom just antalet ventiler.
Om man har 2 identiska motorer, varav den ena med 8 ventiler o den andra med 16, hur kommer motorkarkatären på dessa skilja sig åt ?


Alla svar välkomna smile

5 710 Inlägg
7 maj 2007
#2
Ändrade rubriken så det blev rätt (8 istället för 18 wink ) och flyttade till ett mer lämpat forum.

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
7 maj 2007
#3
Fördelen med att ha 4 ventiler / cylinder istället för 2 är:

• Man utnyttjar arean i cylindern bättre och får därmed in luft lättare och ut luft lättare= mer effekt.
• Man får tändstiftet i mitten av förbränningsutrymmet, bättre/jämnare fördelad flamfront( "explosion"/förbränning) vilket ger effekt samt att risken för spik är mindre och man kan köra aggresivare tändningel eller ha högre kompressionsförhållande= mer effekt.
• Man får lättare ventiler eftersom de är mindre= det fungerar med klenare ventilfjädrar= mindre förluster. Man kan med en lätt ventil köra högre vartal=mer effekt.
• Tålighet, en mindre ventil (tallriken) blir stabilare och tål högre tryck och höga tryck ger högt vridmoment och därmed högre effekt på låga vartal.

Summering:
Fördelarna är många och huvudsyftet är högre effekt men eftersom motorn blir bättre får man även med sig miljöaspekten samt att motorn tar mindre bränsle.
Nackdelarna är ju att det blir dubbelt så många komponenter att tillverka och drivningen till de blir mer avancerad samt att bearbetningskostnader för t.ex. topplocket ökar.


Skillnaden körmässigt:

Bredare vridmomentskurva (mer lättkört) och högre effekt (lite roligare) till en lägre kostnad (bränsle)

MVH Jonas
..............

557 Inlägg
7 maj 2007
#4
Tror du precis fått det bästa svaret du kunde få. smile

//Jerry

517 Inlägg
7 maj 2007
#5
16v brukar även ha 2 kammar och kan därmed vara känsligare för kamremshaveri, dvs krökta ventiler och kanske skador på kolvarna.

/Martin - Wolfsburg GTI

26 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#6
Tack för ett kanonbra svar !
(o korr av typos wink)

12 086 Inlägg
7 maj 2007
#7
Nu är inte jag något pro, men vad jag förstår så använder man ofta färre ventiler om man ska bygga riktiga pulvermotorer, pga att de är färre, större, kraftigare komponenter.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
7 maj 2007
#8
har bara erfarenheter på volvos 16v/8v

karaktärs messigt är 16V rätt värdelöst om man inte varvar massor

om man tex jämför
b230F och B234F så är den förstnämnda betydligt starkare på låga varv än den sistnämda inte förens 3500varv börjar 16v hamna i sitt rätta vid 4000 och uppåt börjar den komma igång som bäst
rejs messsigt är väll det en fördel
men praktiskt sätt tex husvagn så är det totalt värdelöst med effektregistret så
man får varva apa för att ha vridet
det är bara min erfarenhet och enbart på volvos motor
eftersom jag kör som ett svin rätt ofta fungerar 16v rätt bra
men många gånger saknar jag vridet ur en gammal hedlig B230F
även om jag med lätthet kunde dra polarens 855t5:A bakom min 745:A med bara 2:an och 4:an fungerade..eller 1,5:an fungerar oxå
låg rätt konstant på 80km/h och bara nedväxling vid riktiga backar men lite segt blev det smile

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
7 maj 2007
#9
JapMax skrev:
Nu är inte jag något pro, men vad jag förstår så använder man ofta färre ventiler om man ska bygga riktiga pulvermotorer, pga att de är färre, större, kraftigare komponenter.

Nej, men det är lättare att ställa in en kam än två vid vedbotrimning. Färre rörliga delar...

Prova att köra en saab 900i och en 900 i16 så känner du skillnaden.

Samma motor, samma slag, borr, block, men toppen skiljer så att det är 8 ventiler i 900i och 16 ventiler i 900i16.

Hos dom motorerna så gav 8 ventiler till ca 18 hästkrafter. från 110 till 128.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

169 Inlägg
7 maj 2007
#10
"Skillnaden körmässigt:
Bredare vridmomentskurva (mer lättkört) och högre effekt (lite roligare) till en lägre kostnad (bränsle)"

Vet inte om jag kan hålla med om det sista, iaf inte av min erfarenhet.

Audi har också en 5 cyl motor med 10 resp 20 ventiler och vridet på lägre varv ska enligt alla vara bättre på 10V:n. Dock är 20V:n mycket mer varv villig och den måste varvas för att få ut den extra effekten (136/170hk). Hade tidigare en Cheva Beretta med en QUAD 4 motor på 2.3l och 185hk. Den var också tokslö på lägre varv men uppåt 5000-6000 varv var den riktigt pigg.

VAG har tom gått tillbaka från 16V till 8V på deras 1.6 liters motor som sitter i bla golf IV och Audi A4 B5. Har kört båda och här märks ingen märkbar skillnad, iaf inte till 16Vn fördel.

Mvh Mattias

Smålänning
7 887 Inlägg
7 maj 2007
#11
Håller med om att det inte märks överdriven skillnad på riktigt låga varv (tomgång till ca 1500 rpm) men däröver är 16v piggare och drar bättre än 8v.
Dessutom går dom, om man tråkar lite med gasen, köra overkligt snålt. Förra ägaren till min bil lyckades, efter vad jag hört, köra den på 0,65 l/mil i landsvägskörning.

Detta gäller saab, har inte större erfarenheter av andra bilmärken.

Men eftersom jag utnyttjar att motorn är piggare, så hamnar den oftast kring 0,9... tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 086 Inlägg
8 maj 2007
#12
twin_cam skrev:
JapMax skrev:
Nu är inte jag något pro, men vad jag förstår så använder man ofta färre ventiler om man ska bygga riktiga pulvermotorer, pga att de är färre, större, kraftigare komponenter.

Nej, men det är lättare att ställa in en kam än två vid vedbotrimning. Färre rörliga delar...

Prova att köra en saab 900i och en 900 i16 så känner du skillnaden.

Samma motor, samma slag, borr, block, men toppen skiljer så att det är 8 ventiler i 900i och 16 ventiler i 900i16.

Hos dom motorerna så gav 8 ventiler till ca 18 hästkrafter. från 110 till 128.

De va inget starkt argument, och din jämföresle med Saabmotorer motsäger ju inte de jag sa. Och vadå vedbotrimmning? Jag sa pulvermotorer, då menar jag inte en sunkig saabmotor på krystade 110hk utan 500 sträcket och över.

Jag har alltid fått den bilden av att 2 ventilstoppar oftare är hållbarare än 4 ventilare.

Kettunen
8 maj 2007
#13
JapMax skrev:
Nu är inte jag något pro, men vad jag förstår så använder man ofta färre ventiler om man ska bygga riktiga pulvermotorer, pga att de är färre, större, kraftigare komponenter.

Har oxå upfattat detta så att desså färre ventiler desså stabilare motor

1 004 Inlägg
8 maj 2007
#14
Kettunen skrev:
JapMax skrev:
Nu är inte jag något pro, men vad jag förstår så använder man ofta färre ventiler om man ska bygga riktiga pulvermotorer, pga att de är färre, större, kraftigare komponenter.

Har oxå upfattat detta så att desså färre ventiler desså stabilare motor

det är nog att många 8v toppar klarar ett kamrems ras som man kan få för sig det... men med en kam med lite värre lyft så kommer ju ventiltårtan som ett brev på posten ändå smile men 8ventiler är ju häften så dyra som 16 smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

4 586 Inlägg
12 maj 2007
#15
8v toppar verkar hålla för mer stryk alltså mer hårda körningar har haft golf gti 8v å plågat å plågat har gått underbart flera tusen min utan oljud bara dragit lite olja som dom brukar göra wink


217 Inlägg
12 maj 2007
#16
Growe skrev:
har bara erfarenheter på volvos 16v/8v

karaktärs messigt är 16V rätt värdelöst om man inte varvar massor

om man tex jämför
b230F och B234F så är den förstnämnda betydligt starkare på låga varv än den sistnämda inte förens 3500varv börjar 16v hamna i sitt rätta vid 4000 och uppåt börjar den komma igång som bäst
rejs messsigt är väll det en fördel
men praktiskt sätt tex husvagn så är det totalt värdelöst med effektregistret så
man får varva apa för att ha vridet
det är bara min erfarenhet och enbart på volvos motor
eftersom jag kör som ett svin rätt ofta fungerar 16v rätt bra
men många gånger saknar jag vridet ur en gammal hedlig B230F
även om jag med lätthet kunde dra polarens 855t5:A bakom min 745:A med bara 2:an och 4:an fungerade..eller 1,5:an fungerar oxå
låg rätt konstant på 80km/h och bara nedväxling vid riktiga backar men lite segt blev det smile

att b234:an går sämre på låga är väll för att den har vassare kammar ?

49 Inlägg
13 maj 2007
#17
Jag har också hört att 8v är mer trimmvänliga.?

Smålänning
7 887 Inlägg
14 maj 2007
#18
JapMax skrev:
twin_cam skrev:
JapMax skrev:
Nu är inte jag något pro, men vad jag förstår så använder man ofta färre ventiler om man ska bygga riktiga pulvermotorer, pga att de är färre, större, kraftigare komponenter.

Nej, men det är lättare att ställa in en kam än två vid vedbotrimning. Färre rörliga delar...

Prova att köra en saab 900i och en 900 i16 så känner du skillnaden.

Samma motor, samma slag, borr, block, men toppen skiljer så att det är 8 ventiler i 900i och 16 ventiler i 900i16.

Hos dom motorerna så gav 8 ventiler till ca 18 hästkrafter. från 110 till 128.

De va inget starkt argument, och din jämföresle med Saabmotorer motsäger ju inte de jag sa. Och vadå vedbotrimmning? Jag sa pulvermotorer, då menar jag inte en sunkig saabmotor på krystade 110hk utan 500 sträcket och över.

Jag har alltid fått den bilden av att 2 ventilstoppar oftare är hållbarare än 4 ventilare.

Jag erkänner att det var en taskig jämförelse, men det var en jämförelse i alla fall.

Att 8 ventlistoppar är lite tåligare stämmer enligt min erfarenhet väldigt bra i alla fall. Men återigen handlar det om saab, så jag nämner inget mer än att den tål kokning bättre.

I riktiga pulvermotorer så används faktiskt 4 ventilsteknik. T.ex i formel 1 och i lastbilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
15 maj 2007
#19
Om man med "trimvänlighet" avser förmåga att få ut många hästkrafter per volymsenhet så är det ingen diskussion. Flera ventiler per cylinder är valet. Mig veterligt finns det inget i F1 reglementet som hindrar 2 ventilsmotorer.

Pratar man motorkaraktär så är det många andra parametrar än antal ventiler som avgör.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VAG entusiast
277 Inlägg
15 maj 2007
#20
hur är det med Audis 5 cylindriga med 10 ventiler då hehe big_smile

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all


Sök