3361
Sök

8 vs 16 ventiler

draminbil.nu
1 382 Inlägg
15 maj 2007
#21
Sharky skrev:
Om man med "trimvänlighet" avser förmåga att få ut många hästkrafter per volymsenhet så är det ingen diskussion. Flera ventiler per cylinder är valet. Mig veterligt finns det inget i F1 reglementet som hindrar 2 ventilsmotorer.

Pratar man motorkaraktär så är det många andra parametrar än antal ventiler som avgör.

/Göran

Du får gärna bemöta deras argument om hållbarhet på 2 ventilare också..
Som jag uppfattade det menade de att de skulle hålla bättre..
(Jag läser med spänning)


10 287 Inlägg
15 maj 2007
#22
Hållbarhet kan man tänka sig i två "dimensioner". Först hållbarhet som fabriksmotor och sedan hållbarhet för trimning. Dessa följs ofta åt men jag skulle mycket väl tänka mig att man kan hitta nån topp som håller skitbra i orginal men är värdelös att trimma.

Ett problem med att titta bara på antalet ventiler och avgöra hållbarhet möts av ett primärt problem: Ofta skedde övergången till flerventilsteknik samtidigt som tillverkarna började "snåla" med marginalerna och bygga lätta "billiga" motorer.

Men som alltid så kan man säga att extrema varianter ger dålig hållbarhet, dvs åt ena hållet för stort och klumpigt är inte bra - åt andra hållet så är inte smått och "klent" bra.
Håller man sig i "mittfåran" så torde man kunna få "tillräcklig" hållbarhet i både två och flerventilsteknik.

/Göran


ludde__mannen skrev:
Sharky skrev:
Om man med "trimvänlighet" avser förmåga att få ut många hästkrafter per volymsenhet så är det ingen diskussion. Flera ventiler per cylinder är valet. Mig veterligt finns det inget i F1 reglementet som hindrar 2 ventilsmotorer.

Pratar man motorkaraktär så är det många andra parametrar än antal ventiler som avgör.

/Göran

Du får gärna bemöta deras argument om hållbarhet på 2 ventilare också..
Som jag uppfattade det menade de att de skulle hålla bättre..
(Jag läser med spänning)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök