2593
Sök

B21A Problem! (förgasartrassel)

177 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#1
Jag har lite problem med min Volvo 240 -82a förut när jag köpte den gick den bara med choken halvt ute och kunde inte få upp varven. Jaha nå jag kollade förknasarn (Solex Zenith/Stromberger) som har ett gummi membran i sig och det var ju löst som jag misstänkte o nu när jag fixat det så går den inte alls vet inte vad det kan vara men har kollat så att inga slangar släppt och dylik, Kolla länken för att se sprängskiss. hmm


http://www.misab.se/175cd2sbild.jpg
Senast redigerat av biltokeR (9 maj 2007)

21 761 Inlägg
9 maj 2007
#2
Har du bytt membran menar du?

97 Inlägg
9 maj 2007
#3
typiskt fel när membranet är kass!!!! kolla igen hur det sitter, förmodar att du satt i ett nytt? det gamla brukar vara så uppsvällt.


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
10 maj 2007
#4
Det finns en liten klack i utkanten på membranet, och de finns ett litet jack i förgasardelen...
Kolla att klacken sitter i jacket.
Men de kan vara igensatta munstycken i förgasaren... Gör rent alla såna.

Mvh Thomas

177 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#5
Gamla membranet var helt och fint jag satte på det har satt klacken på rätt ställe o allt, upptäckte att tändstiften e blöta (ska byta dem misstänker att dem e dåliga) Kan det vara så att den tar tjuvluft? Den har ju varit igång för nån vecka sedan så den borde ju gå, Men tackar för hjälpen skriv gärna mera förslag på felen! // Emppo

177 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#6
Farsgubben sa oxå att det kan vara dååligt membran, Hen har haft ett X-antal 240 bilar och vet hur det ska se ut och tyckte det såg okej ut... wink

21 761 Inlägg
10 maj 2007
#7
Eftersom tändstiften var blöta så får den ju soppa iaf.
Har du kollat så att dämpkolven kan röra sig utan att kärva?

Kolla även hur det står till med tänddetaljerna, om tex brytarspetsarna är dåliga så får ju motorn inga distinkta gnistor och går dåligt eller inte alls. Kondensatorn kan också vara dålig.

34 Inlägg
11 maj 2007
#8
kolla din magnetventil, det är bara att slå på tändningen till läge två och lyssna om det klickar!

177 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#9
Alltså den drar runt motorn o allt men vill inte ens försöka.

21 761 Inlägg
13 maj 2007
#10
Har du kollat tänddetaljerna som jag skrev?

177 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#11
nej har inte hunnit det har regnat hela helgen men idag e det sol så ska kolla det om ca 5min.

177 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#12
har kollat det nu misstänket att det e brytarspetsarna eller något annat ska byta stift eftersom dem inte ger en ordentlig gnista så provar vi med det om det inte fungerar så får vi leta vidare (Hatar att göra felsökning) . ;D

177 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
#13
Fortsätt att skriva om ni misstänker något annat oxå

177 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#14
kom igen skriv mera behöver hjälp!

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
20 maj 2007
#15
Kolla så att brytarspetsarna e rätt inställda... måtten ska vara 0.40mm när den e max öppen. Om du inte redan har bytt kondringen så byt den smile

Mvh Thomas

21 761 Inlägg
20 maj 2007
#16
Vad har du gjort då?

Har du bytt brytarspetsarna som du skrev?
Kommer det någon gnista alls?

97 Inlägg
20 maj 2007
#17
kolla flottören,så den inte är full med bensin, kolla även ventilen så den stänger när du lyfter flottören.


905 Inlägg
21 maj 2007
#18
kollat luftfiltret om det är igensatt?

177 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#19
Luftfiltret är bra och det blir en liten gnista så nu har jag bara två dumma frågor som jag hoppas ni tar hänsyn till (nybörjarskruvare) var fan ligger brytarspetsarrna, Flottören, kondringen+ vad fan det är? så skulle jag vara nöjd till max! förresten så gav den avgasknallar vid högre varv om det skulle kunna hjälpa för att diagnostisera felet kanske bara ett hål i ljuddämparen vad vet jag har inte kollat ännu men är mycket tacksam att ni följer tråden. big_smile

21 761 Inlägg
22 maj 2007
#20
Brytarspetsarna sitter under fördelarlocket.

Flottören sitter innanför "locket" (flottörhuset) under förgasaren, det är ett slags plastflöte. När det pumpas in bensin i förgasaren så flyter flottören uppåt och påverkar en liten ventil som heter nålventil. Ibland händer det att ventilen fastnar i stängt läge och då kommer inte soppan vidare in i förgasaren så att den kan blandas med luft och åka in till cylindrarna.

Men eftersom stiften var blöta så kommer det fram soppa till cylindrarna iaf. En annan sak som kan hända är att nålventilen inte stänger ordentligt när flottören åker upp, då kan det komma in för mycket soppa i förgasaren och även för mycket soppa i cylindrarna vilket gör att motorn blir sur.

Kondensatorn sitter utanpå fördelaren, på sidan. En liten silverfärgad burk som är ca 3-4cm lång och har ett flatstift där kabeln från tändspolens stift 1 ska sitta.

För att se bilder på kondensatorn och brytarspetsarna så kan du tex gå in på biltemas hemsida och klicka på "bil"--"reservdelar"--"tänddelar", där kan du se kondensatorer och brytarspetsar.


Sök