2415
Sök

B21A Problem! (förgasartrassel)

177 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Tackar ska kolla det nu så hiner inte skriva deståmer nu! big_smile

177 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Har kollat brytarspetsarna men enligt mig såg dem ganska bra ut och flottören tror jag fungerar som den ska eftersom vi hade bilen på tomgång i en kvart ända tills membranet lossnade sen bråkade jag med det och fick dit det någålunda gång efter gång o nu när det verkligen sitter hårt på plats så går den inte i gång. Nu har jag fått tanken i huvudet att den inte får nog med luft kan det vara orsaken till att den inte går igång? Tacksam för alla svar hittills så hjälp mig ännu mer skulle vara snällt.

21 761 Inlägg
23 maj 2007
Är det rätt membran?

Det finns två storlekar på dessa membran, dels den som sitter på din förgasare och dels en lite mindre modell som bla passar till äldre Saab har jag för mig.

Men kolla också så att dämpkolven inte har fastnat i öppet läge nu när du har skruvat fast membranet ordentligt, ta loss luftfilterburken och kika om dämpkolven ligger nere i bottenläge.
Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2007)

177 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
jo membranet ska vara rätt det passar i spåret i förgasaren o allt perfekt så det kan det nog inte vara.Men var fan sitter då luftfilterburken och dämpkolven fattade att den skulle vara inne i luftburken men vet inte ens vars luftburken är.

21 761 Inlägg
23 maj 2007
Den svarta plastburk som sitter på förgasaren, där luften kommer in. Dämpkolven är den runda cylinderformade sak som membranet och bränslenålen sitter på.

Om det inte var så långt att åka till dig så skulle jag hälsa på en sväng, men det är väl 25-30 mil eller liknande.
Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2007)

34 Inlägg
24 maj 2007
Jag tror att jag vet vad som är galet.Om du sticker in fingret i förgasaren o försöker trycka upp dämpkolven o det inte går så e det de som e felet...Den ska med ett lätt motstånd gå att lyfta upp med ett finger.Då lossar du du på en av dom tre skruvarna ( En i taget ) tills att kolven rör sej igen...Prova det så vet jag att bilen startar igen...smile

63 Inlägg
26 maj 2007
Nu kan jag ju inte så mycket om just den förgasaren....men på min föredetta rally bil142:a med dubbla weber gjorde jag tabben att vända på förgasaren...vilket resulterade i att accpumpen hänger sig....startade inte kan jag säga.....
Kolla igenom så att du har ordentlig gnista på alla stift....
Inte för mycket material vandring på brytarn...ibland räcker det inte med rätt avstånd...
Har du en lös tändspole så är det bra att kunna utesluta den..(tänker man sällan på)

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

177 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
sorry jag har visst satt upp en bild på fel förgasare men den jag har är en stromberg i en 244a 1982 med en B21A motor och den har varit igång tidigare, Tändstiften är blöta och ger gnista, bränslenålen är på samma position som tidigare när den var igång men ändå så går den inte igång men upptäckte en sak idag tändstiften var inte så där dyngsura fast man dragit runt motorn så jag ska kolla bränsle systemet men jag förstån inte men sätter fast membranet och är så stolt över sig själv att man för en gångs skull lyckats med något och då jävlar strejkar det när man ska starta sånt gör mig förbannad! Drönirettab var bor du 25mil då bor du ju i Umeå nästan eller Sundsvall, är dålig på avstånd...

21 761 Inlägg
27 maj 2007
Nja, inte ända nere i Umeå utan jag bor i Älvsbyns kommun.

Har du testat att spruta in startgas i förgasaren och se om den startar då?

177 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Hittade en misstänkt sam soppa pumpen funkar inte ska byta den imorgon

34 Inlägg
30 maj 2007
Har du provat mitt förslag???

177 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
nej ska prova det  men väntar för tillfället på en bensinpump och kan inte göra speciellt mycket...

177 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Fan jag hatar OKQ8 jag beställde en bensinpump av dem i söndags och sen var det en massa tjafs där emellan som dem inte fattade t.ex en dag i veckan var jag in o frågade om dem ens hade beställt den då stod det en kvinna i kassan och en helt nyanställd man (antar han var nyanställd kunde inte kassan ricktigt osv.) som inte visste ett skit om saken och sen på torsdag först beställer dem en pump dem ringde och sa att dem var tvungen att veta om det var förgasar/insprutnings motor för att kunna beställa får hoppas att den kommer under nästa vecka man blir ju förbannad.

34 Inlägg
3 juni 2007
Men prova mitt förslag...det räcker om du känner så att kolven går upp o ner lätt för att vete att det inte e det som strular...wink

177 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
Jo den går upp och ner hur lätt som helst utan motstånd men soppa pumpen kom idag. big_smile

905 Inlägg
5 juni 2007
hmm, så då funkar bilen nu då?

177 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
har inte satt på pumpen ännu men ska göra det ngn dag

177 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Faaaan jag måste köpa pumpen från biltema eller något den kostade ju fan nästan 500:- med packnigar o allt skit finns ju på biltema för ca 200:-

erixon89
17 juni 2007
kostar å ligga på topp:)

177 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
ja ska hämta den från ok iaf så får vi prova så

Sök