Generatorn är den viktigaste biten, det är den som ger ström till alla strömförbrukare när motorn är igång. Om generatorn är för klen så spelar det ingen roll om man sätter en massa extra batterier eller kondingar, generatorn kommer inte att orka underhållsladda batterierna ändå.
Sedan måste alla kablar, som har med generator och batteri att göra, vara ordentligt dimensionerade och ha bra kontakt. Man kan ofta få en bättre fungerande anläggning bara genom att fixa till den ordinarie kablaget i motorrummet, tex jordkabeln från batteriet ner till karossen kan ha dålig kontakt vid plåten.
Om en generator måste jobba max under ett långt tag så kan den gå sönder, det har Streckkoden skrivit i flera trådar. Det innebär att man måste se till att den är dimensionerad för all extra utrustning, tex en stor bilstereoanläggning.
Ett skiljerelä är till för att separera det ordinarie startbatteriet från andra förbrukarbatterier så att inte startbatteriet dras ur när man exempelvis står och poppar med motorn avslagen, det gör då att bara extrabatteriet ger ström när man spelar med motorn av.
När motorn startas och generatorn börjar att ladda så kommer i princip bara det extra batteriet att behöva laddning, under förutsättning att startbatteriet är i bra skick. Det gör att generatorn inte behöver jobba lika hårt som om man hade haft båda batterierna parallellkopplade med varandra.
Vid parallellkoppling av batterierna, utan skiljerelä alltså, så ger ju båda batterierna ström även om motorn är avslagen. Visst är väl det bra att det är så, men då får också generatorn två batterier att ge ström till.
Med stor sannorlikhet drar man ur varje batteri mer än om man bara hade haft ett batteri, det dröjer ju betydligt längre tid innan man märker att krämen inte räcker till. Följden blir att generatorn får jobba som en tok för att försöka ladda upp båda batterierna.
Om man ser till att underhållsladda batterierna lite då och då med en laddare så går det att hålla batterierna i bra skick, under förutsättning att man inte drar ur dem för djupt. Då skonar man också generatorn så att den inte behöver jobba så hårt och kanske pajja.
När det gäller detta med att generatorn skulle hinna ladda upp ett batteri som är mycket urdraget bara genom att köra bilen tex 20-30 minuter så stämmer det inte alls, det tar betydligt längre tid än så. Går motorn dessutom på låga varv, tex tomgång, så ger generatorn ofta mindre än hälften av sin maximala ström med bibehållen laddspänning.
Senast redigerat av Drönirettab (14 maj 2007)