3779
Sök

Extra bilbatteri eller kondensator?

*BECE**
334 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#1
är i billjudstankar och funderar lite på om man lika gärna kan ha 2 bilbatterier som ett batteri och en kondensator?


Kettunen
13 maj 2007
#2
Jag hade kört på konden eftersom jag inte kan nått om batterier tongue
Ska sj inköpa mig det snart

226 Inlägg
13 maj 2007
#3
Jag kör med kondensator, verkar duga bra... beror väl på hur mycke ljud oså du ska ha i bilen anar jag..!

125 Inlägg
13 maj 2007
#4
skaffa både extra batteri och konding!

2 655 Inlägg
13 maj 2007
#5
Du kommer längre på ett extra batteri..
Sök på forumet så får du en massa matnyttig info.

296 Inlägg
13 maj 2007
#6
dubbla batterier ska du bara ha om du ska spela utan att ha motorn igång  och ha ett relä imellan   för om du kör med 2st batterier så hinner inte generatorn ladda upp båda.  men för det första ha ordentliga kablar och sen så är ju det absolut bästa att byta generator


*BECE**
334 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
#7
jag hade tänkt att spela en del när motorn inte är igång, men jag menar, motorn hinner väl ladda upp två batterier när man kör en stund?


2 911 Inlägg
14 maj 2007
#8
Två eller fler batterier har ingenting med att göra om man ska spela utan motorn igång eller inte, har man större utrustning så är fler batterier bättre än ett.

Skiljerelä är trams, två batterier på ca; 65ah var ger ~120ah effektiv möjlig förbrukning, med en stereo som peakar på kanske 200ah så kan du spela säkerligen i 3-5 timmar utan att starta motorn (du kör ju inte full patte på volymsnurran konstant), vem f*n står så länge vid en korvkiosk, ska du ha disco så låna morsans klockradio istället...

Det enda sklijereläet gör är att sno/hindra effekt, bara att tänka sig för när man står och spelar att du har kräm i batterierna till att starta bilen igen.

Nä, två rediga batteriar piskar en kondning, glöm inte starta bilen ibland bara, typ varannan timme big_smile

43 Inlägg
14 maj 2007
#9
Ehh jag har läst att fler batterier än ett bara hjälper om man ska spela utan att ha motorn igång för när motorn är igång så driver generatorn allt. Och då kan det vara en nackdel att ha flera batterier för då måste generatorn även ladda det extra batteriet. Så funderar man på ett extra batteri pga av att man har mycket saker som behöver ström så ska man tänka om och köpa en större generator istället. En kondensator ska man ha om man märker att strömtillförseln till t.ex steget inte räcker till, det märks vanligast genom att lamporna i bilen blinkar.

Renault Clio 1,4 16V -02
Ford Escort kombi -91

296 Inlägg
14 maj 2007
#10
"med ett extra batteri ökar också lasten som generatorn måste strömförsörja närmotorn är igång det inbär mindre ström till stereon när motorn är igång. ääven ett fullladdat batteri drar flera ampere, och att montera extra batterier i bilen hjälper inte till annat än när motorn är avslagen."    det här tog jag från  bilstereo i praktiken.       
det bästa är att skaffa sig en ordentligt generator,   det är ju den som är strömkälan.


128 Inlägg
14 maj 2007
#11
Kör bara med en kondensator.. det räcker... finns 2 farads om de så skulle behövas så mycket kraft..

---2Fast 2Furious---
Clio V6

21 761 Inlägg
14 maj 2007
#12
Generatorn är den viktigaste biten, det är den som ger ström till alla strömförbrukare när motorn är igång. Om generatorn är för klen så spelar det ingen roll om man sätter en massa extra batterier eller kondingar, generatorn kommer inte att orka underhållsladda batterierna ändå.

Sedan måste alla kablar, som har med generator och batteri att göra, vara ordentligt dimensionerade och ha bra kontakt. Man kan ofta få en bättre fungerande anläggning bara genom att fixa till den ordinarie kablaget i motorrummet, tex jordkabeln från batteriet ner till karossen kan ha dålig kontakt vid plåten.

Om en generator måste jobba max under ett långt tag så kan den gå sönder, det har Streckkoden skrivit i flera trådar. Det innebär att man måste se till att den är dimensionerad för all extra utrustning, tex en stor bilstereoanläggning.

Ett skiljerelä är till för att separera det ordinarie startbatteriet från andra förbrukarbatterier så att inte startbatteriet dras ur när man exempelvis står och poppar med motorn avslagen, det gör då att bara extrabatteriet ger ström när man spelar med motorn av.

När motorn startas och generatorn börjar att ladda så kommer i princip bara det extra batteriet att behöva laddning, under förutsättning att startbatteriet är i bra skick. Det gör att generatorn inte behöver jobba lika hårt som om man hade haft båda batterierna parallellkopplade med varandra.

Vid parallellkoppling av batterierna, utan skiljerelä alltså, så ger ju båda batterierna ström även om motorn är avslagen. Visst är väl det bra att det är så, men då får också generatorn två batterier att ge ström till.

Med stor sannorlikhet drar man ur varje batteri mer än om man bara hade haft ett batteri, det dröjer ju betydligt längre tid innan man märker att krämen inte räcker till. Följden blir att generatorn får jobba som en tok för att försöka ladda upp båda batterierna.

Om man ser till att underhållsladda batterierna lite då och då med en laddare så går det att hålla batterierna i bra skick, under förutsättning att man inte drar ur dem för djupt. Då skonar man också generatorn så att den inte behöver jobba så hårt och kanske pajja.

När det gäller detta med att generatorn skulle hinna ladda upp ett batteri som är mycket urdraget bara genom att köra bilen tex 20-30 minuter så stämmer det inte alls, det tar betydligt längre tid än så. Går motorn dessutom på låga varv, tex tomgång, så ger generatorn ofta mindre än hälften av sin maximala ström med bibehållen laddspänning.
Senast redigerat av Drönirettab (14 maj 2007)

98 Inlägg
20 mars 2011
#13
Gammal tråd, men tänkte låna den lite!

Lite kompletteringsfrågor;
Hur mycket klarar en generator av att ladda vid 'normal körning' samt tomgång? (I mitt fall, e36 M3 -94)

Jag har just nu ett 72Ah batteri. Min tanke var att slänga i ett batteri till(parallellkoppla), men nu blir jag osäker då jag hör att det är generatorn som driver hela kalaset när bilen är igång.

Uppsättning(slutsteg);
Kicker ZX 1000.1
Kicker DX300.2
Kicker DX300.2

Så, ska jag köpa mig en 2.5F kondensator eller ett batteri till(72Ah) alt. ett starkare batteri(80Ah++)?

Kan tillägga att jag inte har bilen stillastående och spelar musik(dvs ingen showbil). Jag rullar oftast när jag lyssnar på musik.


EDIT; Finns det någon simpel/billig/snygg mätare som håller koll på hur bra mitt batteri mår, så jag vet om jag måste koppla ur det och ladda emellanåt?
Senast redigerat av djstiv (20 mars 2011)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 mars 2011
#14
djstiv skrev:
Gammal tråd, men tänkte låna den lite!

Lite kompletteringsfrågor;
Hur mycket klarar en generator av att ladda vid 'normal körning' samt tomgång? (I mitt fall, e36 M3 -94)

Jag har just nu ett 72Ah batteri. Min tanke var att slänga i ett batteri till(parallellkoppla), men nu blir jag osäker då jag hör att det är generatorn som driver hela kalaset när bilen är igång.

Uppsättning(slutsteg);
Kicker ZX 1000.1
Kicker DX300.2
Kicker DX300.2

Så, ska jag köpa mig en 2.5F kondensator eller ett batteri till(72Ah) alt. ett starkare batteri(80Ah++)?

Kan tillägga att jag inte har bilen stillastående och spelar musik(dvs ingen showbil). Jag rullar oftast när jag lyssnar på musik.


EDIT; Finns det någon simpel/billig/snygg mätare som håller koll på hur bra mitt batteri mår, så jag vet om jag måste koppla ur det och ladda emellanåt?



B A T T E R I
Senast redigerat av Tokken (20 mars 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
20 mars 2011
#15
Köp ett till exakt likadant batteri, en kondensator gör knappast någon nytta mer än ser cool ut.

Om nuvarande batteri inte är så fräsht så köp 2 st nya batterier (likadana) annars så kommer ditt nya bli precis lika dåligt som det gamla.

Booyakasha!


Sök