2764
Sök

Hur mycket tål den??

Sagge_AM
2 september 2005
Trådstartare
#1
Hejj Jag undrar Hur mycket en S60 T5 Tål att bli upptrimmad till
utan att behöva Byta Koppling, Cylinder, elle nåt liknande??

Alltså hur mycket Hästar Motorn tål me Standard Delar ??

Administratör
11 911 Inlägg
2 september 2005
#2
Hästarna är väl inte huvudproblemet utan vridet. Rätta mig om jag har fel.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
2 september 2005
#3
400 hk ska nog gå, får höja laddtrycket lite och mappa om motorn så ska det nog gå...

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

Sagge_AM
3 september 2005
Trådstartare
#4
Jaha ok Tack för det snabba svaret big_smile

12 086 Inlägg
3 september 2005
#5
Sagge_AM skrev:
Hejj Jag undrar Hur mycket en S60 T5 Tål att bli upptrimmad till
utan att behöva Byta Koppling, Cylinder, elle nåt liknande??

Alltså hur mycket Hästar Motorn tål me Standard Delar ??

Byta "cylinder"? Byta hela motorblocket menar du isf?smile

och till perrkas: Tål kopplingen verkligen 400hk? Tror den bryter ner sig ganska snabbt isf..

Sen förstog jag inte riktigt menar du att det bara är att höja laddtrycket "lite" och mappa för att att få 400hk i en T5 motor?! öhh
Senast redigerat av Fkoff (3 september 2005)

Sagge_AM
3 september 2005
Trådstartare
#6
aa ja förstog inte det riktigt heller??

10 287 Inlägg
4 september 2005
#7
Max 300Hkr. Sedan är det tvärstopp i både orginal katalysator ,orginal intercooler och orginal turbo.

Sagge, har du snackat med Turbocenter än? Dom kan berätta sanningen för dig på fem röda. Plus det att dom kan få din T5:a mycket piggare med fyra enkla trick som inte ens kräver chippning.

Och Perrkas måste ha käkat svamp till middag. För 400Hkr i en S60 så är ett stort banklån en nödvändighet.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sagge_AM
5 september 2005
Trådstartare
#8
ok men vad är de 4 enkla sakerna?? och ja hade tänkt mer 330-350hk
inte 400hk

Och vad är det ja ska prata me turbo center om??
Senast redigerat av Sagge_AM (5 september 2005)

10 287 Inlägg
5 september 2005
#9
Sagge, läste du inte mitt svar i din förra tråd? Jag vet vad dom fyra sakerna är och dom är helt säkert fungerande. Jag snackade till och med men mina kontakter på Volvos motorprovlabb och dom höll med. Men eftersom Turbocenter lever på att sälja detta så kan jag inte avslöja det.

Och ville du inte trimma? Då är det bättre att du ringer Turbocenter och kommer fram till vad du vill ha än att du ber om gissningar här.

Mvh
Göran


Sagge_AM skrev:
ok men vad är de 4 enkla sakerna?? och ja hade tänkt mer 330-350hk
inte 400hk

Och vad är det ja ska prata me turbo center om??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sagge_AM
7 september 2005
Trådstartare
#10
mm ja ringde de och prata med de i Turbo center men deras Priser e lite väl höga, men kanske vi får se smile

10 287 Inlägg
7 september 2005
#11
Trimma är aldrig gratis.  Nudlar är standarddiet om man vill trimma. Motor + sprut + mappning + turbo och kringdetaljer såsom intercooler gick på 140.000:- till min Volvo.
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
7 september 2005
#12
Sharky skrev:
Trimma är aldrig gratis.  Nudlar är standarddiet om man vill trimma. Motor + sprut + mappning + turbo och kringdetaljer såsom intercooler gick på 140.000:- till min Volvo.
/Göran

"kringdetaljer som intercooler"big_smile haha.. jag hoppas att 140K omfattar allt du gjort med bilen. Kör hårt!smile

10 287 Inlägg
8 september 2005
#13
Ni tror det är billigt att göra allt ordentlig va....:-)

Min motor med kringutrustning:

Kolvar JE med Total-Seal ringar inkl bearbetning: 10.000:-
Verdistakar: 8000:-
Intercooler: 4000:-
Inköp motorblock + topp: 3000:-
Turbonetics turbo: 15000:-
HKS Wastegate: 3500:-
Grenrör: 2000:-
Bearbetning av block (borrning, honing, linehoning): 15.000:-
Pyramidringar inkl bearbetning i block: 3000:-
Sprut: 15.000:-
Spridare: 3000:-
Insug med spjäll: 2000:-
Kabelstam: 2000:-
Mappning i vevaxelbänk: 20.000:-
Soppa till mappning (200L): 2000:-
BMW M3 ventiler: 3000:-
Portning topp: 2000:-
Mirafräsning inkl nya säten: 3000:-
Specialslipade kammar: 2000:-
Ställbara kamdrev: 2000:-
Nya lager, packningar etc: 2000:-
Ny bult till hela motorn: 1000:-
Dump: 1000:-
Tryckrör etc: 2000:-
Silikonböjar: 2000:-
Div slangar och kopplingar: 1000:-
Downpipe: 1000:-
Motorfästen: 1000:-
Vevhusventombyggnind: 1000:-
Luftfilter + box: 2000:-
Tryckplatta: 3000:-
240mm BMW racelamell: 2000:-
Svarvning/fräsning svänghjul: 1000:-

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
8 september 2005
#14
Jag har under ett antal år nu samlat statistik på vad den brukar kosta att trimma (jag har inriktat mig på Volvo, men jag tror knappast att tex BMW eller Audi är billigare...) turbomotorer.

Utfallet visar på att man får räkna 300kr/hkr man vill trimma över fabrikseffekt.

Man får givetvis ta formeln för vad den är, man kan tex inte räkna "27Hkr * 300kr = 8100kr".
Dessutom så gäller formeln för normala priser på allt och under förutsättningen att man måste lämna bort maskinbearbetning/svetsjobb etc men kan göra montage själv.

I mitt fall så hade jag alltså en sugmotor på orginal 156Hkr som jag byggde om till en turbomotor byggd för att klara 500Hkr.
(500-156)*300 = 103.000 kr.

Min merkostnad kommer av att jag ville mappa så att jag hade en motor som fungerade utan tvekan i alla situationer och på att jag bytte allt tveksamt samt lade ner onödigt mycket på ytbehandling etc.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sagge_AM
8 september 2005
Trådstartare
#15
Ja men så dyrt är det inte på www.atechmotor.com Jag la till allt det ja hade tänkt lägga till i min bil i kundvagnen och så här ser det ut:

Grenrör
Grenrör 5-Cyl (nytt, portat)  3.995,00 kr  3.995,00 kr 


 
      S60 T5, 2.4T, 2.0T
3-2 1/2" 01-0134 Främre rör inkl. racekat.   9.995,00 kr  9.995,00 kr


 
      Steg1 295 Hk 395 Nm
Styrdonsoptimering sportluftfilter inkl. montering och justering   6.995,00 kr  6.995,00 kr
 

 
      TurboXS Typ xs
Avlastningsventil 34 mm anslutning Typ XS Extremt ljud   2.690,00 kr  2.690,00 kr


 
      Order Total 23.675,00 kr

Det låter lite rimligt för mig tycker jag, och för en extra Tusenlapp så monterar de ihop allt åt mig till bilen wink

Sagge_AM
8 september 2005
Trådstartare
#16
S60 T5, 2.4T, 2.0T
3-2 1/2" 01-0134 Främre rör inkl. racekat.   9.995,00 kr  9.995,00 kr
= Sport avgassystem.

Och ja har en fråga också, Försämrar Öppen avlastnings ventil till Turbon
Motor effekt??
Senast redigerat av Sagge_AM (8 september 2005)

Verkmästare
97 Inlägg
10 september 2005
#17
En öppen avlastningsventil påverkar inte totaleffekten, men körbarheten, responsen och effekten/vridet direkt efter gasuppsläpp. Rekommenderas ej.
I övrigt kan jag bara meddela att Sharky har jäkligt rätt i det han skriver. Har man inte kontakter eller vågar ta stora risker vid trimning, så kommer det att kosta stora pengar att klämma ur lite vettigt med pulver ur grejorna.

I mitt fall så har jag rätt kontakter och har haft en jäkla tur att hitta mycket av grejorna begagnade när jag varit på jakt efter dom, men ändå blir den en hiskelig massa pengar när man räknar ihop allt till slut. Tänkte speciellt på att Sharky tagit med soppan i beräkningen, något som sällan görs. Ändå kan den stå för flera tusentals kronor i totalbudgeten, något som kan slå nog så hårt mot en stackars trimmare.

Mvh Stoffe


Nissan 200sx S14
69 Inlägg
10 september 2005
#18
det blir inte så dyrt o trimma 300zx upp till 470 hästar  ungefär med att byta turbos till t28:or,sportavgassystem + grenrör,chip och sportluftiflter..det kostar
la ungefär 40 000

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

Sagge_AM
10 september 2005
Trådstartare
#19
Ja men att instsallera de grejorna kostar också så tänk på det me wink


Sök