2756
Sök

en lågnivå till två?

Drop Shop
926 Inlägg
3 september 2005
Trådstartare
#1
Ja har en stereo som de tyvärr bara va en lågnivå utgång/ingång, eller va de nu e, i.

kan man använda typ http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -959_l.jpg för att få den att bli två? eller förstör de nått?

om det inte går så får ni gärna komma me andra förslag smile

tack på förhand


4 554 Inlägg
3 september 2005
#2
a dom funkar fint enda nackdelen är att de blir lite sämre effekt ur högtalarna..

Seat Exeo 2,0 TSI Sport
74 Inlägg
3 september 2005
#3
Tja.. jag kör med en sådan kabel.. märker absolut ingen skilnad..


Drop Shop
926 Inlägg
4 554 Inlägg
3 september 2005
#5
CoreX skrev:
Tja.. jag kör med en sådan kabel.. märker absolut ingen skilnad..

nä de kan hända.. dom bättre spelarna kan man brygga så men har man billigare så orkar spelaren inte driva 4st utgångar ur 2..

719 Inlägg
3 september 2005
#6
har oxå så och märker absolut ingen skillnad! volymen kanske minskar med en liten fraktur, men är ju bara att höja en tusen dels milli till då!

live free, die young.

859 Inlägg
4 september 2005
#7
;-)

Här har vi lite olika referenser hör jag. Det märks stor skillnad om man splittar en lågnivåutgång, för att sedan använda två utgångar.

Men har du en CD med bara en utgång är det inte mycket annat att göra än att splitta.

/Theo


157 Inlägg
4 september 2005
#8
...förutsatt att inte någon av slutstegen har line-out.

4 554 Inlägg
4 september 2005
#9
nja theo de har med utgångsresistansen på på spelaren och göra.. har du hög utgångsresistans märks de mycke som du säger men mer utvecklade spelare klarar av att bryggas då de har en lägre utgångsresistans..

859 Inlägg
4 september 2005
#10
loudness skrev:
nja theo de har med utgångsresistansen på på spelaren och göra.. har du hög utgångsresistans märks de mycke som du säger men mer utvecklade spelare klarar av att bryggas då de har en lägre utgångsresistans..

bla bla bla

Jag säger det för att jag själv har upplevt det.

Alpine 9813, 9833 har fyra volt ut, och med dessa märks det en grym skillnad iaf.

/Theo


10 287 Inlägg
4 september 2005
#11
Splitta linjesignal är inget konstigt och om man har riktiga grejor så skall det inte ställa till något.

Alla stora ljudriggar - dvs PA riggar till större rockkonserter etc - splittar direkt från delningsfilter till travar med förstärkare.
Är grejorna för lågohmiga eller om delningsfiltret driver för klent så får man sätta in aktiva linjesplitters.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

859 Inlägg
5 september 2005
#12
Nu pratar vi billjud här, och tar du en BRA CD spelare (som tex Apine 9833) och använder endas en lågnivåutgång, som du splittar för att kunna köra en hel 4-kanalare, för att sedan använda två utgångar från CDn så märker man en stor skillnad! Testa själv.

Linedrivers, Y splittar och annat tjafs kan ju dom som håller på med PA eller DB -drag hålla på med, men när det gäller finljud är det inte mycket att ha.

/Theo


10 287 Inlägg
5 september 2005
#13
Jag skulle nog kalla utrustning som inte klarar av en dubbelsplitt för "tjafs".
Det finns ingen rimlig anledning att inte en lågimpedansdriver skall kunna mata två högohmiga ingångar utan påverkan på ljudkvalitet.
Antag att steget ifråga lastar 20kohm//25pF. Då skulle alltså en last på 10kohm//50pF ger hörbar ljudkvalitetsskillnad.
I så fall är drivningen faktiskt tjafs.

Eller menar du bara att det blir skillnad i upplevd ljudnivå? I så fall är det riktigt usla grejor eftersom differenslimen ligger runt nån halv dB och då driver grejorna illa om man tappar så pass. (För att referera till en tidigare tråd så visade det sig vid en omfattande test av bla hur elektrolyter påverkar ljudet att duktiga lyssnare kan A-B identifiera en RC-länk som ger ca 0.2dB sänkning vid 16kHz).

Nåja, jag erbjuder mig som vanligt att stå till tjänst med att genomföra en A-B test. Så har jag avgjort liknande fall tidigare. (inte lyssnat själv då jag hör för illa utan låtit sådana som absolut hör skillnad få avgöra). Jag kan packa bilen och ta en tur till Uppsala i princip vilken kväll som helst.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

859 Inlägg
5 september 2005
#14
Sharky skrev:
Jag skulle nog kalla utrustning som inte klarar av en dubbelsplitt för "tjafs".
Det finns ingen rimlig anledning att inte en lågimpedansdriver skall kunna mata två högohmiga ingångar utan påverkan på ljudkvalitet.
Antag att steget ifråga lastar 20kohm//25pF. Då skulle alltså en last på 10kohm//50pF ger hörbar ljudkvalitetsskillnad.
I så fall är drivningen faktiskt tjafs.

Eller menar du bara att det blir skillnad i upplevd ljudnivå? I så fall är det riktigt usla grejor eftersom differenslimen ligger runt nån halv dB och då driver grejorna illa om man tappar så pass. (För att referera till en tidigare tråd så visade det sig vid en omfattande test av bla hur elektrolyter påverkar ljudet att duktiga lyssnare kan A-B identifiera en RC-länk som ger ca 0.2dB sänkning vid 16kHz).

Nåja, jag erbjuder mig som vanligt att stå till tjänst med att genomföra en A-B test. Så har jag avgjort liknande fall tidigare. (inte lyssnat själv då jag hör för illa utan låtit sådana som absolut hör skillnad få avgöra). Jag kan packa bilen och ta en tur till Uppsala i princip vilken kväll som helst.

Mvh
Göran

Nu skall jag förklara mitt uttalande!

Som vanligt utgår jag från fakta (saker jag eller folk jag litar på upplevt). Ett exempel är en polares bil. Där har han en Alpine 9813 och ett DLS CA40 steg.
ett MS6 framsystem och en DLS referencebas.

När han skaffade sin Alpine spelare hade han endast en lågnivåkabel dragen och fick då splitta den så han kunde använda hela slutsteget. Det fungerade bra allt var frid och fröjd.

Men varför inte använda funktionerna, så vi slände i en lågnivåkabel till.

Det man direkt tänkte på var att man inte kunde skruva upp volymen fullt längre för att steget fick högre signal in.(Stressa steget mindre, ger oftast ett bättre ljud vad jag vet) Efter en stunds lyssnande så tänkte man fler än en gång på hur mycket kraftigare och "stadigare" basen lät mot tidigare, enligt mig rätt stor skillnad faktiskt. Även det övre registret lät luftigare och "renare" helt enkelt.

Sedan om du tycker Alpine HU:s av den kalibern är dåliga så okej. Jag tycker det inte.

Skillnaden är ju naturligtvis inte som att byta högtalare eller HU, det menar jag inte heller, men är man en van lyssnare och vet vad an skal llyssna efter så märks det, absolut.

Dom där teorilektionerna behöver du inte dra för mig, du är bra mycket bättre än mig på det,(jag förstår dom knappt) och jag vill utgå från verkligheten.




För att återgå till ursprungsfrågan, Har du en lågnivå ut så splitta, det fungerar bra.


MVH Theo som inte tycker ett A-B test känns så speciellt nödvändigt för en sån här "skitgrej", var och en kopplar som den vill;-)


6 851 Inlägg
5 september 2005
#15
Jag kan inte mer än att hålla med Theo tror jag. HAr man bara en lågnivå och splittar den i två, då blir det som med allt annat, man får ju bara hälften av tex 4volt=2volt till varje par lågnivå. Med detta så kommer ljudet att bli sämre då steget måste gainas mera och då sänker du ocå kvalitén på ljudet..

Sen att Alpine har dåliga HU? Det är ju bara bull..för annars skulle de inte vara så pass använda av tävlings folk som vill att det skall låta bra i bilen +
att de vunnit många tester...m.m
Fast det är klart, solk som tävlar i sasca har ju oxå svart/röda signalkablar för det gör ju ingen skillnad på dem och dyrare kablar heller..(enligt vissa)

Men för att svara på frågan...JA, det gå att splitta en lågnivå kabel, men det är inte det optimala för ljudkvaliten.!


10 287 Inlägg
6 september 2005
#16
Tiaz,

Om du tror att man får hälften av spänningen "man får ju bara hälften av tex 4volt=2volt till varje par lågnivå" så förstår jag att du har svårt att hänga med i tekniska resonemang.
Du får förlåta mig för jag är tyvärr så snabb till slutsats att jag tror att alla som ger sig in i sådana här teknikdiskussioner åtminstone kan basal statisk ellära.

Såhär (baserat på Kirchoff´s första lag):

Antag att din lågnivåutgång ger 4V och har en inre källresistans på 1kohm. Antag sedan att dom slutsteg du skall ansluta har en ingångsresistans på linjeingångarna på 10kohm.

=> Kopplar du en ingång så kommer dina 4V att fördelas över 1kohm i serie med 10kohm vilket ger en insignal till slutsteget på (10/11)*4V = 3.63V eller en signalförlust på 0.8dB.

=> Kopplar du båda ingångarna mha en splitt så kommer du att lasta med 10kohm parallellt med 10kohm, dvs 5kohm som last. Detta ger en insignal till varje slutsteg på (5/6)*4V = 3.33V eller en signalförlust på ca 1.6dB.

Skillnaden i detta exempel kommer alltså att vara ca 0.8dB lägre signalnivå.

Och det är med utgångspunkt från detta , realistiska, exempel som jag reagerar över hur bilstereoprylar egentligen är konstruerade när man med en dubbelsplitt tappar så mycket signal så att det är klart hörbart.

Det är därför det skulle vara intressant att mäta utimpendans och inimpedans på era bilstereoprylar för att spåra vad som händer.

Mvh
Göran


Tiaz skrev:
Jag kan inte mer än att hålla med Theo tror jag. HAr man bara en lågnivå och splittar den i två, då blir det som med allt annat, man får ju bara hälften av tex 4volt=2volt till varje par lågnivå. Med detta så kommer ljudet att bli sämre då steget måste gainas mera och då sänker du ocå kvalitén på ljudet..

Sen att Alpine har dåliga HU? Det är ju bara bull..för annars skulle de inte vara så pass använda av tävlings folk som vill att det skall låta bra i bilen +
att de vunnit många tester...m.m
Fast det är klart, solk som tävlar i sasca har ju oxå svart/röda signalkablar för det gör ju ingen skillnad på dem och dyrare kablar heller..(enligt vissa)

Men för att svara på frågan...JA, det gå att splitta en lågnivå kabel, men det är inte det optimala för ljudkvaliten.!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
6 september 2005
#17
Sharky skrev:
Tiaz,

Om du tror att man får hälften av spänningen "man får ju bara hälften av tex 4volt=2volt till varje par lågnivå" så förstår jag att du har svårt att hänga med i tekniska resonemang.
Du får förlåta mig för jag är tyvärr så snabb till slutsats att jag tror att alla som ger sig in i sådana här teknikdiskussioner åtminstone kan basal statisk ellära.

Såhär (baserat på Kirchoff´s första lag):

Antag att din lågnivåutgång ger 4V och har en inre källresistans på 1kohm. Antag sedan att dom slutsteg du skall ansluta har en ingångsresistans på linjeingångarna på 10kohm.

=> Kopplar du en ingång så kommer dina 4V att fördelas över 1kohm i serie med 10kohm vilket ger en insignal till slutsteget på (10/11)*4V = 3.63V eller en signalförlust på 0.8dB.

=> Kopplar du båda ingångarna mha en splitt så kommer du att lasta med 10kohm parallellt med 10kohm, dvs 5kohm som last. Detta ger en insignal till varje slutsteg på (5/6)*4V = 3.33V eller en signalförlust på ca 1.6dB.

Skillnaden i detta exempel kommer alltså att vara ca 0.8dB lägre signalnivå.

Och det är med utgångspunkt från detta , realistiska, exempel som jag reagerar över hur bilstereoprylar egentligen är konstruerade när man med en dubbelsplitt tappar så mycket signal så att det är klart hörbart.

Det är därför det skulle vara intressant att mäta utimpendans och inimpedans på era bilstereoprylar för att spåra vad som händer.

Mvh
Göran

Jag bryr mej inte om vad det är för tekniska saker som du letar upp på nätet eller vart du nu hittar allt från. Det jag skriver är sånt som JAG med FLERA själv hör eller har testat och som att jag vet att det är så. Att jag kan ha fel ang. det med att det halveras (4v=2v vid ½) det är det tävlingsfolk som sagt till mej..Så det va allt jag skrev.
Du skulle få mäta upp mitt steg om du nu är så intresserad av det.
Att ljudkvaliten blir sämmre när du splittar en lågnivå..det är bara REN fakta.


10 287 Inlägg
6 september 2005
#18
Tiaz,

Jag ger upp. Om du väljer att tro på mytologi och skrönor, tex att signalnivån skulle halveras med automatik om du splittar, så är det ingen mening att jag ens frågar dig hur du bär dig åt för att generera det som du kallar fakta.

När det gäller dom "tekniska saker som du letar upp på nätet eller vart du nu hittar allt från" så är det bara utdrag från vad jag har lärt ut som lärare i tex systemteknik och elektronik.

Det finns dessutom inget som säger att kvaliteten på ljudet skulle minska bara för att man är tvungen att gaina någon eller några decibel. Snarare är det så att man skall försöka sträva efter att ha så hög signalnivå som möjligt för att öka S/N förhållandet.

Dock kan det finnas anledning till att basen blir klenare vid signaldelning. Det är bla därför jag är intresserad av att mäta upp sådant som inre impedans och -3dB bandbredd innan det går att förstå bakgrund till det som ni hävdar händer.
Men det finns ingen rimlig fysikalisk förklaring till en försämring givet att inre impedans hos, i detta fall, en headunit är många gånger lägre än den impedans man lastar med.

Var också försiktig med uttrycket "som att jag vet att det är så" eftersom det är väldigt svårt förutom för rena matematiker att kunna hävda sådant.
Det är precis därför som jag undviker att med emfas själv hävda saker utan att endera stödja mig på existerande seriösa forskningsrapporter, mäta för att förstå, eller genom att genomföra blindtester kunna sluta mig till om konfidens finns för att kunna säga det ena eller andra.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök