2745
Sök

Satte Bes gubbe på plats idag=)

498 Inlägg
19 maj 2007
ironhead skrev:
man får ha röktonat i fram

motivering tack?

58 Inlägg
19 maj 2007
riktigt kyligt:)

hater
656 Inlägg
19 maj 2007
nae man får inte ha röktonat fram.. tyvärr.. alla "nyare" bilar är redan fabrikstonade till de 25% som man annars får tona..

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

4 506 Inlägg
19 maj 2007
-ROSEN- skrev:
Skulle in o bes om brosans bil idag....

Följande fel stod sen gamla sidorutor skikt/film på....

Innan bes stod vi ungefär 100m ifrån o plockade bort sidorutorna

Kör sedan in bilen...går fram till gubben visar lappen o säger att vi ska bes om för framrutorna....

Han kollar på bilen o säger till oss du förstår att du får ombes igen va?

Då jag svarar med...

Enligt svensklag behöver man ej sidorutor på bilen, endast taxi bilar som behöver de..

Han blänger snett på oss, o går sedan till sin kollega bredvid o glor lite på en ruta, kommer tillbaka o jag säger den e ok va...

JA svarar han o e skit grinig...

Men va faan gör ni när de regnar ute?? då står den i garage svara jag med ett flin=) Hehe...

Står sedan o slänger dit rutona igen undra om han blev grinig om han skulle sett oss=)

???

cool

Haha grymmt bra gjort!!!

Kan du andas kan du dö.

volvoraggare
4 776 Inlägg
19 maj 2007
men man får ju ha solglasögon ju då borde man få tona framrutorna också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

91 Inlägg
19 maj 2007
Vad jag vet så får man inte ha någon som helst toning fram, förutom den "toning" som sitter original monterad på bilen. Varför man inte får det är för att man ska kunna ha "ögonkontakt" med tex gående på övergångställen och liknande. Det är därför dom är så petiga på bes, de vill ju inte jävlas, de gör ju bara sitt jobb! Sen finns det ju säkert några röt ägg på Svensk Bilprovning som överallt annanstans..
Jag tänker dock spegeltona mina rutor runt om (förutom framrutan:) och köra ner framrutorna, dra ut säkringen och sedan besikta bilen. Sen är det ju bara o smäcka dit säkrigen och köra med rutorna igen.
Att polisen blir kinkig när de stoppar en sen är ju en annan historia big_smile

MVH Ordningsmannen

volvoraggare
4 776 Inlägg
19 maj 2007
ska rödtona mina rutor tror jag eller om det blir en massa dekaler i bakrutan

498 Inlägg
19 maj 2007
Ordningsmannen skrev:
Vad jag vet så får man inte ha någon som helst toning fram, förutom den "toning" som sitter original monterad på bilen. Varför man inte får det är för att man ska kunna ha "ögonkontakt" med tex gående på övergångställen och liknande. Det är därför dom är så petiga på bes, de vill ju inte jävlas, de gör ju bara sitt jobb! Sen finns det ju säkert några röt ägg på Svensk Bilprovning som överallt annanstans..
Jag tänker dock spegeltona mina rutor runt om (förutom framrutan:) och köra ner framrutorna, dra ut säkringen och sedan besikta bilen. Sen är det ju bara o smäcka dit säkrigen och köra med rutorna igen.
Att polisen blir kinkig när de stoppar en sen är ju en annan historia big_smile

MVH Ordningsmannen

Jo, det stämmer rätt bra överens med hur det är.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
19 maj 2007
Det är så här man får inte ha det en anledning är att på natten så ser man inte ut genom rutan... men om man nu har det och har vev och plockar av veven så tar de bara en tång och vevar upp rutorna och kollar... Om du  plockar säkringen så kan du få ombesiktning bara för att de inte kan kolla det.

Men om rutorna inte går ner helt så är det meningslöst att försöka bara för då ser de kanske 5mm på rutan som är tonad och då går det inte...

Mvh Dennis

volvoraggare
4 776 Inlägg
19 maj 2007
man får låta bli att köra på natten men i varje fall finns det inte såna toningar som är lagliga att ha på framrutan har sätt nå sånt förr på en bil körde me solbrillor en gång på natten och det funka skitbra
Senast redigerat av ironhead (19 maj 2007)

1 010 Inlägg
20 maj 2007
haha
de kyligaste måste väll ändå va att skita i att ta bort säkringen big_smile
glida in...hälsa sen när han kollar gå å veva ner rutorna tongue

1 893 Inlägg
20 maj 2007
ironhead skrev:
man får ha röktonat i fram

Man får ha 25% toning från B-stolpen och frammåt. Man får dock inte ha toning med film. Dvs, glaset kan vara tonat 25% från fabrik, men om det inte är det, får du inte lägga på 25% solfilm. (Du får där emot byta glasen till tonade dito.)
Bakom B-stolpen får du tona så mycket du vill. Rolla rutorna med svart färg om du vill. wink
Vilken nyans/färg du har, skiter lagen i. Du skall kunna ha ögon kontakt med andra, det är anledningen till tonings förbudet (=Begränsningen.)

Jag brukar köra kolsvart toning bakom B-stolpen, sedan lägga på en ljus film i samma färg/kulör på fram dörrarna. Bessiktningen har inte sagt nått på 15 år... Fungerar dock inte med Fieron, då den bara har en ruta på sidorna. Den bakre rutan har friskluft från båda hållen.
Taktiken med ljus film fram fungerar bara om man har mörk film bak (Bes.man tror att fram dörren är ofilmad.) och man kör in en dag när man normalt inte vevar ner rutan.
Samt att det är profsigt gjort. Dvs INGA luft bublor.
tar man ner rutan syns ju kanten på filmen. Man lämnar 4-5mm ofilmad för att glaset skall trycka alla "hår" i tätningen åt samma håll, så de inte pekar ner mot filmen och hamnar mellan glas och film. Vilket skulle resultera i släpp.

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
20 maj 2007
man måste ju som sagt ha ögonkontakt med andra, så då är det snart olagligt att köra med solbrillor då?

det sa jag till en polis o fan vad arg han blev big_smile

Vilket jävla drag :)

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
20 maj 2007
fan de stämmer ju egentligen...smile

Två ord räcker, SAAB knäcker

Sideways.nu
873 Inlägg
20 maj 2007
klockrent!

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

Moderator+
1 081 Inlägg
22 maj 2007
Jag tycker det är en bra lag, syn genom sidorrutorna behöver man. Och den ska inte försämras genom att någon ska ha kolsvarta rutor för att det är fränt och sedan missa något och få en bil rätt i sidan och skada sig (och möjligen ännu värre, skada någon annan).

Errol skrev:
gött!!!

kan det vara så att alla bes-män har undervärdeskomplex för dom inte fått ett "riktigt" mekanikerjobb och utövar sina hämndaktioner mot oss xD

Ja eller så gör dom sitt jobb som alla andra, och inte kostigt dom är irriterade när det kommer fjuniga 18 åringar och ska berätta hur dom ska sköta sitt jobb hela tiden.

Vem jag?

168 Inlägg
22 maj 2007
Hellquist skrev:
Jag ska inte vara negativ nu, jag har tänkt tona mina framrutor med när jag byter bil. Det jag tänkte säga var att den regeln som säger att man inte får tona rutorna finns av en anledning wink

Jasså. på S40n förra året efter ägt den i 1 vecka stannade Halmstadpolisen mig mitt i stan pga framrutornas toning (vi har en herr Kaj och en Westerberg här som är dem mest nitiska poliserna i Sverige. dem är kända från norr till södra söder)

Fick Ombes och slet av skiten åkte dit fick ok.

jag fick sitta i bilen i 20 minuter (detta är 100% sant) och lyssna på hans dravel ang. tonade framrutor.

för citera Westerberg:
Vi vet ju inte om du har ett automat(?!)vapen i knäet när du åker runt
Inte vanligt unga killar i volvos har det sa jag.

Och en bättre anledning: Ögonkontakten med andra trafikanter i korsningar och dyl. finnes ej.
Och jag kan förstå det är en rätt usel anledning om det inte vore att Svenskar suger ta mig fan  ars*e på att hålla högerregler och dylika skyltregler.

Tack å bock
Senast redigerat av hasse83 (22 maj 2007)

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

945 Inlägg
22 maj 2007
hasse83 skrev:
Hellquist skrev:
Jag ska inte vara negativ nu, jag har tänkt tona mina framrutor med när jag byter bil. Det jag tänkte säga var att den regeln som säger att man inte får tona rutorna finns av en anledning wink

Jasså. på S40n förra året efter ägt den i 1 vecka stannade Halmstadpolisen mig mitt i stan pga framrutornas toning (vi har en herr Kaj och en Westerberg här som är dem mest nitiska poliserna i Sverige. dem är kända från norr till södra söder)

Fick Ombes och slet av skiten åkte dit fick ok.

jag fick sitta i bilen i 20 minuter (detta är 100% sant) och lyssna på hans dravel ang. tonade framrutor.

för citera Westerberg:
Vi vet ju inte om du har ett automat(?!)vapen i knäet när du åker runt
Inte vanligt unga killar i volvos har det sa jag.

Och en bättre anledning: Ögonkontakten med andra trafikanter i korsningar och dyl. finnes ej.
Och jag kan förstå det är en rätt usel anledning om det inte vore att Svenskar suger ta mig fan  ars*e på att hålla högerregler och dylika skyltregler.

Tack å bock

Vad är detta för killar? Ganska nyinflyttad så jag har aldrig mött dem. Har dock sett både dig och din tjej på vägarna=)

Yamaha R1 Turbo ;)
255 Inlägg
22 maj 2007
haha när jag skulle bes förra bilen så var killen "tvungen" att varmköra bilen på en raksträcka även fast vi hade åkt 2 mil och "lekt" lite på vägen tongue

tror det handlade mer om att han ville testa bilen lite ..
min bror var praktik på bilprovningen här i stan förra året och då hade gubben han gick med sagt "Det enda roliga med detta jobb är att få testköra lite roliga bilar"

visst dom gör bara sitt jobb men något fel är det ju på dom big_smile

Moderator+
1 081 Inlägg
23 maj 2007
Mr_Jetta skrev:
visst dom gör bara sitt jobb men något fel är det ju på dom big_smile

Varför måste det vara fel på dom? Alla svär och spyr galla över att bilprovningen för att dom ger er anmärkningar för saker som folk vet med 100% säkerhet att det INTE är tillåtet, vafan ta det då och sluta svär över nån stackare som bara gör sitt jobb. Ska ni åka olagligt är det väl ganska självklart att bilprovningen INTE gillar detta.

Jag har fö. flera bekanta som jobbar på SBP, samtliga är MYCKET bilintresserade, ägnar sig åt motorsport osv. Så dom delar intresse med många här på forumet, fast dumma i huvudet ... Ja det måste dom ju vara. Och nej jag vill inte påstå att dom är misslyckade bilmekaniker, eller sämre än andra som arbetar med bilar. Men visst finns det rötägg på bilprovningen med, men det finns det inom alla yrken så snälla ... Sluta gnäll över hur tröga och dumma personerna som arbetar på bilprovningen är.

Det säger mer om eran mognad än dom som arbetar där!

Vem jag?

Sök