3155
Sök

Ryckig gång med AC Saab 9000

48 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#1
Min 9000 cse går väldigt ryckigt när AC:n är påslagen,någon som har en bra förklaring?eller har eller haft samma problem?
Senast redigerat av thobbie (20 maj 2007)


7 100 Inlägg
20 maj 2007
#2
när AC:n är på så drar den effekt från motorn

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

131 Inlägg
20 maj 2007
#3
thobbie skrev:
Min 9000 cse går väldigt ryckigt när AC:n är påslagen,någon som har en bra förklaring?eller har eller haft samma problem?

Tror att vi har liknande problem. Min rycker oxå när ac:n är på. Det rycker som mest när den går på tomgång och jag känner det även i lägra hastigheter. Det är inga kraftiga ryckningar. Skulle vara bra om vi kunde få ett riktigt o bra svar tror även thobbie skulle upskatta det.

I drive I laugh and I Conquer

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
20 maj 2007
#4
Om man har klimat anläging så är inte ac:n på hela tiden, därför rycker den till när den startas och stannas.

Mvh Dennis


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 maj 2007
#5
Kan vara så att givaren för tillslaget har pajat så att den inte ger mer gas för att kompensera att ac:n e igång...


1 414 Inlägg
20 maj 2007
#6
Hade en 9000 en gång i tiden som uppförde sig så, då var laddningskolen istort sett slut i generatorn... Så fort AC'n drog igång drog det för mycket  ström ifrån generatorn...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

48 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#7
Då kanske manskulle kolla kolen,


5 710 Inlägg
21 maj 2007
#8
bumpe skrev:
Kan vara så att givaren för tillslaget har pajat så att den inte ger mer gas för att kompensera att ac:n e igång...

Finns ingen separat givare för detta men "spåret" kan endå vara rätt.
När AC-kompressorns magnetkoppling drar belastas motorn hårdare genom att man få en komponent till att "veva runt på".
Detta är mest märkbart vid tomgång eller låglast.
För att göra det så smidigt som möjligt skickas det en signal till styrdornet som då skall göra en tomgångsjustering via tomgångsmotorn.

Visst ryckande får man räkna med men börjar det bli så motorn dör eller att de kommer väldigt ofta kan det börja bli dax att göra något.

Om motorn vill dö:

Troligt fel är att tomgångsmotorn inte "hinner med".
Åtgärdas ofta genom att man demonterar den, rengör t.ex. med Bräkleaner eller något annat lättflyktigt för att avsluta med något smörjande t.ex. 5-56.

Om det rycker ofta vid tomgång/låglast.

Troligt fel är att kompressorn drar men stängs genast av.
Orsaken kan vara lite klurigare men så blir det när man t.ex. kör men för lite kylmedium i AC systemet eller att frostskyddsvakten, hög/lågtrycksvakten strular.

MVH Jonas
..............


Sök