bumpe skrev:
Kan vara så att givaren för tillslaget har pajat så att den inte ger mer gas för att kompensera att ac:n e igång...
Finns ingen separat givare för detta men "spåret" kan endå vara rätt.
När AC-kompressorns magnetkoppling drar belastas motorn hårdare genom att man få en komponent till att "veva runt på".
Detta är mest märkbart vid tomgång eller låglast.
För att göra det så smidigt som möjligt skickas det en signal till styrdornet som då skall göra en tomgångsjustering via tomgångsmotorn.
Visst ryckande får man räkna med men börjar det bli så motorn dör eller att de kommer väldigt ofta kan det börja bli dax att göra något.
Om motorn vill dö:Troligt fel är att tomgångsmotorn inte "hinner med".
Åtgärdas ofta genom att man demonterar den, rengör t.ex. med Bräkleaner eller något annat lättflyktigt för att avsluta med något smörjande t.ex. 5-56.
Om det rycker ofta vid tomgång/låglast.Troligt fel är att kompressorn drar men stängs genast av.
Orsaken kan vara lite klurigare men så blir det när man t.ex. kör men för lite kylmedium i AC systemet eller att frostskyddsvakten, hög/lågtrycksvakten strular.