3104
Sök

Problem me nissan 200sx s13

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!
Tänkte höra me er om någon vet vad det kan vara för fel på min bil?
jag har nyss bytt turbo och satt dit en frontmonterad ic. Problemet är att den dumpar igenom turbon, är det någon vakumlsang som sitter fel?
Tryckmätaren visar -0,5 bar på tomgången.

Tacksam för svar/ Peter

Drive It Like You Stole It

Nissan Freak
67 Inlägg
20 maj 2007
#2
Nu får du nog förklara lite mer, dumpar igenom turbon. Menar du att dumpen inte öppnar och att luften går tillbaka till turbon??? för då e det en vakumslang från dumpen till insuget som inte funkar som den ska. Får du laddtryk när du gasar då???

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#3
DjFreaky skrev:
Nu får du nog förklara lite mer, dumpar igenom turbon. Menar du att dumpen inte öppnar och att luften går tillbaka till turbon??? för då e det en vakumslang från dumpen till insuget som inte funkar som den ska. Får du laddtryk när du gasar då???

Japp jag menar att luften går tillbaka igenom turbon och inte igenom dumpen.
Jo då den bygget upp laddtryck när ja gasar. Men borde det inte ligga på 0 på tomgång?

Drive It Like You Stole It

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 maj 2007
#4
det sak ju vara vacum när man släpper gasen ju.... att den den inte dumpar genom dumpen kan väl vara att den är fel juserad... erl det är ingen juserbar???

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Nissan Freak
67 Inlägg
21 maj 2007
#5
Du ska ha ca -0,6 Bar i insuget vid tongång för turbon jobbar inte när spjälet e stängt det e först vid ca 2000 varv och uppåt då du börjar få + tryck i insuget. vad e det för dump du har ? för det låter som vacumslanget från insuget till dumpen krånglar eller fel justerad

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#6
AeroMalm skrev:
det sak ju vara vacum när man släpper gasen ju.... att den den inte dumpar genom dumpen kan väl vara att den är fel juserad... erl det är ingen juserbar???

joo då den är justerbar, och ja har justerat den på båda hållen men det hjälper inte! sad

Drive It Like You Stole It

29 Inlägg
21 maj 2007
#7
Evaldsson skrev:
AeroMalm skrev:
det sak ju vara vacum när man släpper gasen ju.... att den den inte dumpar genom dumpen kan väl vara att den är fel juserad... erl det är ingen juserbar???

joo då den är justerbar, och ja har justerat den på båda hållen men det hjälper inte! sad

Vad för sorts dumpventil har du?


Mvh Richard

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#8
DjFreaky skrev:
Du ska ha ca -0,6 Bar i insuget vid tongång för turbon jobbar inte när spjälet e stängt det e först vid ca 2000 varv och uppåt då du börjar få + tryck i insuget. vad e det för dump du har ? för det låter som vacumslanget från insuget till dumpen krånglar eller fel justerad

jaha okej, fick för mej att det skulle ligga på noll vid tomgång. Först hade ja en sekventionell dump på, men den va på tok för hård, så ja satte på den gamla dumpen (nån kopia som ja inte kommer ihåg va den heter) som fungerade klockrent innan turbobytet.
Men ja får väl gå igenom alla slangar och se om det är nån spricka i någon eller om ja har lyckats få dom på fel plats någonstans. Vart ska slangen från westgaten gå? för det sitter nämligen ingen nippel på kompressorhuset, så jag satte på en nippel på tryckröret så nöra insuget som möjligt.

Drive It Like You Stole It

29 Inlägg
21 maj 2007
#9
Kommer tyvärr inge ihåg hur det ska gå på s13 men på s14 så går det från sugsidan på ic rören, sitter en nippel som går vidare till en laddtryckselonid (stavning?) och sedan ner till wastegaten. Så det känns du har kopplat rätt.

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#10
kabel87 skrev:
Evaldsson skrev:
AeroMalm skrev:
det sak ju vara vacum när man släpper gasen ju.... att den den inte dumpar genom dumpen kan väl vara att den är fel juserad... erl det är ingen juserbar???

joo då den är justerbar, och ja har justerat den på båda hållen men det hjälper inte! sad

Vad för sorts dumpventil har du?


Mvh Richard

Det är en forge dump som ja har! smile
jaha okej, det är ju fan att man inte skriver upp vart allt ska sitta när man tar isär det! smile
MVH Peter

Drive It Like You Stole It

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#11
DjFreaky skrev:
Du ska ha ca -0,6 Bar i insuget vid tongång för turbon jobbar inte när spjälet e stängt det e först vid ca 2000 varv och uppåt då du börjar få + tryck i insuget. vad e det för dump du har ? för det låter som vacumslanget från insuget till dumpen krånglar eller fel justerad

Jaha okej, det är en forge dump ja har sitter på nu.
jag får kolla om vacumslangen är hel när ja kommer till garaget då! smile

Drive It Like You Stole It

Nissan Freak
67 Inlägg
21 maj 2007
#12
Evaldsson skrev:
DjFreaky skrev:
Du ska ha ca -0,6 Bar i insuget vid tongång för turbon jobbar inte när spjälet e stängt det e först vid ca 2000 varv och uppåt då du börjar få + tryck i insuget. vad e det för dump du har ? för det låter som vacumslanget från insuget till dumpen krånglar eller fel justerad

jaha okej, fick för mej att det skulle ligga på noll vid tomgång. Först hade ja en sekventionell dump på, men den va på tok för hård, så ja satte på den gamla dumpen (nån kopia som ja inte kommer ihåg va den heter) som fungerade klockrent innan turbobytet.
Men ja får väl gå igenom alla slangar och se om det är nån spricka i någon eller om ja har lyckats få dom på fel plats någonstans. Vart ska slangen från westgaten gå? för det sitter nämligen ingen nippel på kompressorhuset, så jag satte på en nippel på tryckröret så nöra insuget som möjligt.

westgaten
Den ska sitta från turbons trycksida till innan spjället vart spelar ingen roll. så där du har den ska fungera

Driving Nissan 200sx s13
137 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
#13
Tack så mycke för alla tips! smile
hoppas ja får iordning på det snart så man kan ut å gasa lite! smile

MVH Peter

Drive It Like You Stole It


Sök