2368
Sök

Bränt Blaupunkt???

3 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Jag köpte en nästan oanvänt Blaupunkt Montana stereo till min nyinköpte Cheva Astro; men fick inget ljud trots att allt var kopplad rätt, när jag lyfte på locket till högtalarna visade det sig att de högtalare som fanns där inte var inkopplade, tydligen hadde några andra varit monterad. Nu var jag och inhandlade ett par nya i dag; men ena siden låter bara ett par minuter sedan tystnar den tills jag har salgit stereon av och på igen, jag tycker också den blir mycket varm på vänstersidan. Har jag bränt skiten och lönar det sig att få den lagad?

4 554 Inlägg
24 maj 2007
låter helskummt att du lyckats bränna en spelare på så sätt.. har du settt över så allt är kopplat rätt och att alla kablar emellan högtalare och spelare är okej?

3 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Jag testade och tog JVC´n från min Scorpio och kopplade in den i Chevan och det funkar ju. Jag tycker det är knasigt att den går kanske ett par minuter innan den kopplar ur den utgången. Tilläggas ska att jag kör bara med 2 högtalare och har kopplad ihop sladderna från främre och bakre högtalarna från stereon.

1 163 Inlägg
24 maj 2007
Du menar att du "bryggat" stereon? De går nog inte att göra på en huvudenhet, jag har aldrig hört talas om det i alla fall.

3 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
NightCruiser skrev:
Du menar att du "bryggat" stereon? De går nog inte att göra på en huvudenhet, jag har aldrig hört talas om det i alla fall.

Den andra (JVC) är kopplad likadant och DEN funkar ju.

50 Inlägg
24 maj 2007
Betyder i sånt fall att stereon e lastad till 2 ohm? Borde väl bli rätt varm isf...... Ja den blir nog snart bränd me den kopplingen.....

28 Inlägg
24 maj 2007
Kan väl säga så där allmänt att Blaupunkt är skit i förhållande till vad de kostar. De sitter orginal i Scanias lastbilar och vi byter våra stup i kvarten, kass är vad de är, köp inte Blaupunkt.
OT så tycker jag att du ska koppla in sakerna riktigt och sen prova igen.

2 123 Inlägg
24 maj 2007
PF55 skrev:
NightCruiser skrev:

Den andra (JVC) är kopplad likadant och DEN funkar ju.

Koppla direkt om stereon och kör den på 2 kanaler och lämna 2 kanaler öppna.
Din stereo är inte byggd för att klara dom belastningrna och kommer gå sönder om den kanske inte redan gjort det.
Det finns vissa stereo apparater som man kan brygga men då står det tydligt och dom är inte allt för vanliga.
MVH Fredrik

Sök