Ciryaquen skrev:
Jag är en nybörjar på det här med bilar och motorer m.m. och skulle behöva lite hjälp. Det är nämligen så att oljelampan har börjat lysa ibland när jag kör (den blinkar till en kort stund typ vilket väl tyder på att det är för lite olja?). När jag kollar på stickan så verkar det inte vara nån olja alls, ingenting syns på den, men jag kanske gör fel?
I vilket fall som helst så tror jag att det är dags för ett oljebyte på min bil, men det är något som jag aldrig gjort förut så jag behöver lite hjälp.
Först och främst då vad behöver jag köpa, olja och oljefilter? Något mer (hörde nått om nån packning som skulle bytas ut eller liknande)?
Hittade kvitton bland alla papper jag fick med bilen på olja: "Mineralolja 10W-40" Är det sådan jag ska köpa då?
Och sen då, hur gör man när man byter olja egentligen? Man tömmer väl ut nånstans under bilen och fyller på i locket på ventilkåpan (eller vad den nu heter)?
Andra har gett bra svar hur du byter olja, jag tänker bara ge lite mer info. Håller med om att en vanlig mineralolja 10W-40 går bra till din B21, den verkar ju också ha fått den oljan förut.
Den där packningen som brukar behöva bytas är en kopparbricka, den sitter mellan oljepluggen och oljetråget under motorn. Inte en gummipackning alltså. Dimensionen på oljepluggen är 1 tum, åtminstone på min 240-86.
Din motor rymmer ca 3,85 liter olja totalt. När du fyller på ny olja så kan du fylla på lite drygt 3,5 liter och sedan vänta någon minut, kolla sedan på oljestickan hur oljenivån är. Det borde visa omkring hälften på oljestickan. Det kan dock vara svårt att se nivån på stickan när oljan är ny eftersom den inte är smutsig.
Jag brukar göra så här när jag byter olja, jag förutsätter att du har satt en balja och tex tidningar eller liknande under motorn:
Först skruvar jag bort oljepåfyllnadslocket på ventilkåpan, sedan skruvar jag ur oljepluggen under motorn. Oljan rinner ur ganska snabbt så att man får se till att baljan står rätt, oljan börjar att rinna ut innan pluggen är helt utskruvad så att man får hålla i den och snabbt dra bort den när den sitter på de sista gängorna. Tar man bort pluggen långsamt så kan det rinna en massa olja på armen.
Sedan skruvar jag bort filtret, som kan sitta väldigt hårt ibland och man brukar oftast få använda en filteravdragare för att skruva upp det. Man kan också köra en skruvmejsel genom filtret och använda den som hävstång. Låt allting stå i några minuter så att det får rinna ur ordentligt.
Jag torkar sedan rent runt hålet till oljepluggen under motorn, sätter dit pluggen och använder den nya kopparbrickan. Jag drar fast ordentligt men använder inte mer kraft än nödvändigt, det är inte så tjockt material i plåten där man skruvar fast pluggen nämligen.
Det nya filtret sätter jag sedan fast och innan det sätts fast så smörjer jag in gummipackningen med lite ny olja, brukar använda fingret att doppa i oljan och smörja med. Filtret drar jag INTE fast med filteravdragare, det drar jag bara med handkraft. Innan filtret sätts dit så torkar jag runt det hålet också.
Innan jag häller i ny olja så dubbelkollar jag att oljepluggen och oljefiltret verkligen sitter fast, annars kan ju den nya oljan rinna ut igen när jag fyller på och då skulle det kännas som att det är dags att plocka fram rollatorn. När jag är säker på att allt är fastsatt så häller jag i den nya oljan, ungefär 3,5 liter till att börja med. Efter någon minut kollar jag oljestickan och fyller eventuellt lite mer.
Sist av allt skruvar jag fast oljepåfyllnadslocket på ventilkåpan, man kan torka rent runt hålet där men se till att det inte åker ner skräp i hålet. Även gummipackningen till locket kan man sätta lite olja på om man vill, jag gör det ibland.