2452
Sök

Borra hål i luftburken för ett häftigare ljud?

92 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#1
Ja, jag vill gärna få ett så gött ljud som möjligt och jag har hört att man ska kunna lyckas med detta genom att borra ett par hål i luftburken. Är det någon som har erfarenhet kring detta och som kan bekräfta det? Hur många hål ska göras och hur stora i sådana fall? Tack!


Kettunen
29 maj 2007
#2
Jag hade satsat på ett sportfilter istället för att leka " Bonde " Sorry

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
29 maj 2007
#3
ja lägger min röst på ett öppet filter, då har du ju kvar burken hel, sen så är det mindre jobb å rycka bort den å smacka dit ett öppet..cool

4x4 is tha shit!

Biltokig
870 Inlägg
29 maj 2007
#4
Hål i burken kan ge ett jädrigt gott ljud på vissa bilar, min bla. men jag skulle också satsat på sportfilter ifall jag inte har en extra luftburk... alltid bra att ha luftburken hel!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
29 maj 2007
#5
sportfilter e inte så jävla grymt det heller så. rensar inte så bra som det ska. köpte en saab för nått år sen, men gammla ägarn hade inte varit smart, borrat på fel sida i luftburken så de var som att köra utan filter,


1 585 Inlägg
29 maj 2007
#6
Det är klart man kan borra i luftburken men det är ju som sakt inte så lätt att återställa sen igen om man skulle vilja det. Därför hade jag satsat på öppet filter i stället och sen gäller det ju att man sköter det. Tvättar det och oljar in det rätt sen ska det inte va några problem.

92 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#7
Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile
Senast redigerat av CL (29 maj 2007)


Biltokig
870 Inlägg
29 maj 2007
#8
CL skrev:
Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile

Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

68 Inlägg
29 maj 2007
#9
På min gamla 525 E34 så hade en tidigare ägare borrat hål i luftburken och där var gött ljud. Men det är knappast något jag hade gjort själv tongue

Ecodriving är för kärringar :D

2 600 Inlägg
29 maj 2007
#10
köp ett sportluftfilter istället för att bora hål rätt onödigt om du inte ha en till lufburk då (:

gör som jag kör gubba racer=)

92 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#11
Mr_Gear skrev:
CL skrev:
Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile

Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Tanken var att det skulle bli enklare att spackla igen hålen om resultat inte skulle bli lyckat. Det blir nog lite svårare att spackla igen en kapning (om du förstår vad jag menar).

EDIT: Vad kostar ungefär en beg luftburk på skroten?
Senast redigerat av CL (30 maj 2007)


Proljece?
1 464 Inlägg
30 maj 2007
#12
Köp en luftburk kostar väl inte mycket? Borra satan i den gamla och testa kan vara kul att få en egen uppfattning du som ska ha det smile Jag hade dock inte gjort det utan köpt öppet filter... men det är jag.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Biltokig
870 Inlägg
30 maj 2007
#13
CL skrev:
Mr_Gear skrev:
CL skrev:
Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile

Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Tanken var att det skulle bli enklare att spackla igen hålen om resultat inte skulle bli lyckat. Det blir nog lite svårare att spackla igen en kapning (om du förstår vad jag menar).

EDIT: Vad kostar ungefär en beg luftburk på skroten?

Du borde la kunna få en komplett för 200 spänn iaf tänker jag...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

92 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#14
Mr_Gear skrev:
CL skrev:
Mr_Gear skrev:
Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Tanken var att det skulle bli enklare att spackla igen hålen om resultat inte skulle bli lyckat. Det blir nog lite svårare att spackla igen en kapning (om du förstår vad jag menar).

EDIT: Vad kostar ungefär en beg luftburk på skroten?

Du borde la kunna få en komplett för 200 spänn iaf tänker jag...

Jaja men då är det ju inte hela världen. smile Får se om jag har tid över imorgon att borra ett par rejäla hål i botten av luftburken. Återkommer med resultat.
Senast redigerat av CL (30 maj 2007)


Örebroare i exil
970 Inlägg
30 maj 2007
#15
Är inte LMM integrerade med luftburken i 850n? Isåfall kostar den nog mer än ett par hundra på skroten...

Hej FRA!

1 585 Inlägg
30 maj 2007
#16
Ja för att bara sätta i ett sportluftfilter. Som insats kommer inte ge nått sportigare ljud. Varför är du rädd för att köra öppet det är flera tusen som kör det och det är ett par st som fått förstörd lmm. Och oftast beror det på att dom inte rengjort det eller monterat det fel. Men risken fins ju där så klart men det gör det även om du borrar hål i luftburken för ett orginal filter är inte byggt för att ta emot så mycket smuts. Och risken är ju att det kommer smuts in i burken.

202 Inlägg
30 maj 2007
#17
Ge fan i att borra i burken säger jag.. det är riktigt taskigt "bonnatrim"

385 Inlägg
30 maj 2007
#18
Jag köpte öppet filter, sen slängde jag luftbuken.. Den får inte komma tillbaka igen tongue


92 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#19
Har som bekant redan bytt originalfiltret till ett JR sportluftfilter i luftburken. Men jag skulle behöva en guide för att montera ett öppet sportluftfilter då lmm sitter lite dumt till. Ni får gärna hojta till om ni har lite bilder på era sportluftfilterbyggen på volvo 850. smile


Whitetrash
589 Inlägg
30 maj 2007
#20
CL skrev:
Har som bekant redan bytt originalfiltret till ett JR sportluftfilter i luftburken. Men jag skulle behöva en guide för att montera ett öppet sportluftfilter då lmm sitter lite dumt till. Ni får gärna hojta till om ni har lite bilder på era sportluftfilterbyggen på volvo 850. smile

Slå ett öga på bilden jag har på min bil då, rätt enkelt,
Har tagit bort övre delen av luftburken,
Kapat och bockat till en plåt,
Gjort hål i plåten och fört igenom ett rör till luftfiltret,
Satt det i spåren för övre delen av luftburken,
Ett hål i röret för LMM, det hålet är lika stort som befintliga hålet i luftburken så jag har flyttat över både gummidelen och LMMen...

2 mm plåt och ett 70mm avloppsrör av plast har jag användt..men "slangen" från insuget är bara 65mm så det kan va värt att tänka på, va nämligen tvungen att värma ihop plaströret en del.

Nu ska jag ju inte lova att det ser likadant ut på din bil då det är en GLT.

Vänta dig inte heller någon som helst effektökning.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.


Sök