Jag undrar hur mycket böterna ligger på om man kör obesiktigat??? bettan ska ju in på besiktning nu den 5e men måste ju verkligen ut denna helgen med bilen....
åkte ca 1 månad med obesiktad bil... när jag blev stoppad av polisen då sa jag att jag va på väg till besiktningen... de va inga problem dock sa snutar att de ska ha koll om jag ska besikta men bil idag, annars får jag beter... besiktade den nästa dag, polisen hörde aldrig av sig.
Ok tack för svaren fick tillslut låna farsans bil men imorgon blir problem då ska man ju till piren igen å kolla på quad å super motard tävlingen igen å sen blir det ju blackrace i viared å på piren
Vad jag vet så får man köra till och från verkstad och besiktning med en obes. bil. Jag körde obesiktat i ett halvår när jag bodde i sthlm. När polisen stoppade mig sa jag bara att jag var på väg till verkstaden för att få fel åtgärdade inför besiktningen o då var det lugnt. Att jag sen faktiskt var på väg till verkstaden jag jobbade på gjorde ju bara att jag dagligen åkte till verkstaden med den
Står på baksidan av registrering papprerna att du får åka till och från verkstaden bara bilen e skattad och försäkrad. Står inget om att verkstaden inte får ligga i Kiruna även om du bor i Malmö.
"Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation." Det gäller att kunna vara kall och blåljuga för polisen, inte alla som klarar det Svårt att motivera att man ska till verkstad om man är ute och kör landsväg.
Härifrån går det inte komma till någon verkstad utan att åka landsväg... Kan bero på att vi bor två mil ut i obygden!
Vet förresten inte hur stor risken är att man blir stoppad för att en bil är obesiktigad. Själv skulle jag aldrig våga köra utan att allt är i sin ordning.
Men en S40 T4 vi köpte skulle ha haft körförbud på grund av utebliven besikting sedan i februari. Det visade sig dock vid en närmare kontroll att bilen haft körförbud sedan februari FÖRRA året. De hade alltså kört i lite mer än ett år på det viset!
Men det beror ju såklart på vart man åker och hur man kör också. Familjebilen som rullar dagtid och mest syns på dagisparkeringen drar ju inte till sig någon uppmärksamhet direkt...
Står på baksidan av registrering papprerna att du får åka till och från verkstaden bara bilen e skattad och försäkrad. Står inget om att verkstaden inte får ligga i Kiruna även om du bor i Malmö.
Fordonet får bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och därefter kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. Så ditt resonemang om Kiruna och Malmö är ju bara löjligt